نادیده گرفتن آسان برجام به معنای ظلم به اقتصاد است

نادیده گرفتن آسان برجام به معنای ظلم به اقتصاد است

روز جدید پس از سه ماه وقفه از پایان دور هشتم مذاکرات برای احیای برجام در وین، به پیشنهاد مقامات آمریکایی، دور مذاکرات دوجانبه و غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه برگزار شد. این نظر بسیاری از کارشناسان و کارشناسان اقتصادی بود که از ابتدا قبل از شروع مذاکرات برجام به این موضوع اشاره کردند. علیرغم تاکید کارشناسان بر این موضوع که برجام نقطه شروع تحول در اقتصاد کشور است، اما مذاکرات هر بار با دست اندازها مواجه بوده و آخرین بار سه ماه پیش، با وقفه، بذر ناامیدی در دل ها کاشته شد. آن اتفاق افتاد. اما اکنون دوباره صحبت از آغاز مذاکرات به میان آمده و محافل به «اما و اگرها» آن اشاره می کنند.

برجام یک موضوع حیاتی برای اقتصاد ایران است

در مورد از سرگیری مذاکرات، اولین سوالی که مطرح می شود این است که در صورت مذاکره و احیای برجام، سرنوشت اقتصاد ایران چه خواهد شد؟ ابراهیم نکو، دبیر دوره نهم کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در پاسخ به این سوال گفت: بدون شک برجام و موضوعات دیگری مانند FATF تاثیرات مثبتی بر اقتصاد ایران خواهد داشت، اما اکنون در جامعه شاهد دیدگاه های متفاوتی هستیم. موضوع برجام و گاهی مردم با تعصب به این موضوع نگاه می کنند. در این میان متأسفانه عده‌ای به ضرورت احیای برجام اهمیت نمی‌دهند و این دغدغه‌ها با موضوع مهمی مانند برجام، اقتصاد و کارشناسان را سردرگم کرده است. امروز باید بپذیریم که موضوعی مانند برجام بر مشکلات اقتصادی ایران تاثیر بسزایی خواهد داشت و با رفع موانع در روابط بین الملل، شاهد گشایش در داخل کشور خواهیم بود.

وی افزود: برجام تاثیر مستقیمی در بهبود کسب و کار دارد و از طرفی در درمان بیماری های اقتصادی نیز موثر است، بنابراین اگر امروز به راحتی از برجام بگذریم، فردا ضربه سختی به اقتصاد کشور وارد خواهیم کرد. معیشت مردم البته این گفتگو به این معنا نیست که ما به هر قیمتی برجام را احیا خواهیم کرد، بلکه بهتر است با شرایطی کنار بیاییم تا مذاکرات در مسیر درست پیش برود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: عده ای که دیروز مخالف برجام بودند وقت می گذارند تا در مذاکرات به نتیجه برسند و بفهمند که احیای برجام به نفع کشور است. ما شاهد اتفاقات خوب زیادی در اقتصاد خواهیم بود. به بیان واضح تر، با احیای برجام، شاهد بهبود روابط بین المللی و اقتصادی با سایر کشورها خواهیم بود و همین امر زمینه را برای حضور سرمایه گذاران خارجی فراهم می کند و در نتیجه صادرات و واردات ما افزایش می یابد و این امر برای اقتصاد و فعالان اقتصادی ما مفید خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: تاکنون در اقتصاد با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم، بنابراین اگر برجام به نتیجه برسد، تحولی در اقتصاد ما ایجاد می شود. اما تمام سوالاتی که تا اینجا ذکر کردم خوشبینانه است.

اگر برجام به بن بست برسد…

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به پیامدهای انتشار احتمالی اخبار منفی از طرف مذاکره کننده اشاره کرد و در این خصوص گفت: اگر برجام این بار نیز مانند گذشته با بن بست مواجه شود یا اخبار منفی برسد. ایران، اقتصاد با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. من با آن روبرو خواهم شد تا زمانی که آستانه تحمل مردم بسیار شکننده شود و این مشکل می تواند وضعیت را بدتر کند. نکو افزود: مردم در سال‌های اخیر با سختی‌ها و مشکلات زیادی مواجه شده‌اند و اگر مذاکرات برجام به بن‌بست برسد، باید امرار معاش کنند و سخت‌تر می‌شود. چرا که اگر مذاکرات احیا نشود، تحریم ها بیشتر می شود و همچنین نگرانی ها در حوزه کسب و کار، بازارهای اقتصادی و معیشت مردم بیشتر می شود و برای رسیدن به مذاکرات باید فاتحه بسیاری از مسائل اقتصاد و اقتصاد را بخوانیم. منتظر عواقب سخت امسال باشید

دیدگاهتان را بنویسید