انجام آزمایشات اولیه سامانه «باور 373» در فاصله 300 کیلومتری


ساعت: 11:01
تاریخ انتشار: 24.07.1401
کد خبر: 1903625

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از آزمایش های اولیه سامانه پدافندی باور 373 در فاصله 300 کیلومتری خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم نقش علم و فناوری در دوران دفاع مقدس که صبح امروز (یکشنبه) در دانشگاه پدافند هوایی برگزار شد، گفت: وی گفت: در سال‌های اخیر با محدودیت تسلیحات و سامانه‌ها مواجه بوده‌ایم و رزمایش‌های خود را با سامانه‌های کوتاه دوران دفاع مقدس انجام داده‌ایم، اما امروز با بهترین تجهیزات بومی و بومی که داریم، رزمایش‌هایی را انجام می‌دهیم. در لبه تکنولوژی تجهیزات دنیا و دشمنان ما می دانند که ما امروز نیروی دفاعی مطلق در منطقه هستیم.

امیر صباحی فرد ادامه داد: امروز نیروی پدافند هوایی در سطح پیشرفته ترین تجهیزات دنیا در زمینه تجهیزات راداری، هوایی، جنگلداری، شناسایی، رهگیری و جنگی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه نیروهای پدافند هوایی با توجه به تهدیدات در حال به روز رسانی سامانه های بومی خود هستند، افزود: امروز پوشش پدافندی لازم را در تمامی سطوح و لایه های هوایی ایجاد کرده ایم و در منطقه ارتفاعات توانسته ایم آزمایش کنیم. سامانه باور 373 تا برد 200 کیلومتر. آزمایشات اولیه 300 کیلومتری این سامانه را نیز آغاز کرده و در حال انجام هستیم.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: امروز با سامانه های راداری بومی که در اختیار داریم هزاران کیلومتر را رصد می کنیم و می توانیم تحرکات دشمنان را در خانه ها و پایگاه هایشان رصد کنیم.

امیر صباحی فرد با بیان اینکه امروز به سطحی از بازدارندگی رسیده ایم که اجازه نمی دهیم دشمن فرصت داشته باشد، گفت: اگر امروز دشمنان به ما حمله نمی کنند به خاطر اقتدار ملت ایران است و اگر ممکن بود دشمن حمله کند، بارها به ما حمله می کرد. امروز یک نیروی قدرتمند پدافند هوایی در بهترین حالت خود قرار دارد و این هشدار را به دشمنان می‌دهم که هرگز به فکر حمله به ایران اسلامی نباشند. زیرا با تمام توان ایستاده ایم و پاسخ ما به آنها جای تاسف دارد.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش به عملکرد یگان های پدافند در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: پدافند هوایی کشورمان هشت سال دفاع مقدس را با افتخار به پایان رساند. تجهیزات ما در دوران دفاع مقدس بسیار محدود و کم بود و البته در این زمینه نیز کاملاً وابسته بودیم. مهمترین سامانه های پدافندی ما در دوران دفاع مقدس سامانه هاگ، راپیر و اسکای گارد بود که توسط مشاوران خارجی تهیه شد و پس از انقلاب این افراد از کشور ما خارج شدند.

وی افزود: از جمله دلایلی که کارشناسان در خصوص وقوع جنگ تحمیلی عنوان می کنند این است که دشمنان می گویند ارتش ایران وابسته و نابسامان است و این بهترین فرصت برای تهاجم به ایران است. از این رو رژیم بعث با حمایت بیش از 40 کشور به ایران اسلامی حمله کرد.

فرمانده نیروی پدافند هوایی نیروی زمینی افزود: به طور معمول در اولین حمله و تهاجم فرودگاه های نظامی و غیرنظامی کشورها بسته می شود اما در دوران دفاع مقدس حتی یک لحظه فرودگاه های کشور بسته نمی شود.

امیر صباحی فرد یادآور شد: دشمن می خواست با قطع صادرات نفت و عدم اجازه صادرات نفت از جزیره خارگ، اقتصاد کشور را مختل کند. بنابراین بیش از 2800 بار به این تأسیسات حمله کرد که البته اکثر این حملات ناموفق بود.

وی با اشاره به تغییر دکترین دفاعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پدافند هوایی قبل از انقلاب اسلامی محدود به حفاظت از فرودگاه ها، مراکز نظامی، مخازن سوخت، سایت ها و رادارها بود اما پس از انقلاب اسلامی ما امنیت 500 نقطه حیاتی را تضمین کرد.

فرمانده پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: جنگ هشت ساله با اقدامات و ابتکارات خلاقانه پیش رفت و ما با برنامه ریزی و ابتکار توانستیم ماشین جنگی رژیم بعث را در عملیات والفجر 8 متوقف کنیم.

امیر صباحی فرد در پایان خاطرنشان کرد: امروز نیروی پدافند هوایی جزء اولین نیروهایی است که فرماندهی و کنترل را در سازمان رزم خود ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید