برد انهدام Bawar 373 به بیش از 300 کیلومتر افزایش یافت


ساعت: 14:42
تاریخ انتشار: 1301/08/22
کد خبر: 1910647

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: توانسته ایم برد 150 کیلومتری سامانه باور 373 را در مدت 16 ماه به بیش از 300 کیلومتر برسانیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش صبح امروز در مراسم تقدیر از نوسازی سامانه پدافند هوایی بومی باور 373 که با حضور فرماندهان ارشد نیروهای مسلح در جایگاه پدافند هوایی خاتم برگزار شد، گفت: وی گفت: قرارداد خرید سامانه اس 300 در سال 1383 منعقد شد و به گفته وی مقرر شد در سال 1388 این سامانه به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شود.

وی افزود: در مهرماه 1396 یک تیم عملیاتی ایرانی متشکل از متخصصان وزارت دفاع و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) برای آموزش نحوه بهره برداری از سامانه اس-300 به مدت 6 ماه به روسیه اعزام شدند. اما به دلیل بدعهدی های رژیم تروریستی آمریکا و برخی ابرقدرت ها و فشار رژیم منحوس صهیونیستی، این سامانه به ما تحویل داده نشد، حتی تا جایی که گفته شد این معاهده باید لغو شود. البته با پیگیری های بین المللی آن زمان، این سامانه پس از 10 سال به ما تحویل داده شد.

امیر صباحی فرد با بیان اینکه در روزهای طولانی که مطمئن نبودیم سامانه اس 300 را به ما می دهند یا خیر، تصریح کرد: در آن زمان و با کار علمی و پژوهشی سخت، ابتدا با مشارکت خود شروع به کار کردیم. نیروی پدافند هوایی ارتش، دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) و وزارت دفاع آغازگر این کار بودند. این پروژه ابتدا با نام باور 1 آغاز شد و تا سال 1392 ادامه یافت و در آن سال پروژه باور به وزارت دفاع واگذار شد.

وی ادامه داد: پس از واگذاری پروژه باور به وزارت دفاع، جلسات متعدد و همکاری های علمی سنگین بین پدافند هوایی و وزارت دفاع آغاز شد. فعالیت های تحقیقاتی این پروژه تا سال 1396 ادامه داشت و سرانجام در 27 بهمن همان سال اولین آزمایش هدایت برد 120 کیلومتری آن در سمنان انجام شد.

فرمانده نیروی پدافند هوایی نیروی زمینی با اشاره به مراحل نوسازی سامانه باور 373، تصریح کرد: در 21 تیرماه 1398 یعنی حدود یک سال و نیم بعد، شلیک موفقیت آمیزی در این سامانه انجام شد. مسافت 150 کیلومتر در همان سال در رزمایشی که در همان سال انجام شد، یک تیراندازی موفق در سناریوی عملیاتی شدید در فاصله 152 کیلومتری شلیک شد. آیا این فاصله برای پدافند هوایی کافی است؟ نه

وی افزود: جلسات زیادی در این زمینه برگزار شد و من چندین بار با امیر خاتمی در این باره صحبت کردم.امیر خاتمی از این کار استقبال کرد و همیشه به من می گفت ادامه بده موفق می شوی. طی 16 ماه کار سخت علمی متوجه شدیم که این خواسته ارتش و ارتش است که بتوانیم این برد را به بیش از 300 کیلومتر برسانیم.

امیر صباحی فرد با بیان اینکه کشورهای تولیدکننده این سامانه ها گاهی تا 20 سال برای تولید سامانه حتی با برد 300 کیلومتر زمان نیاز دارند، خاطرنشان کرد: پروژه باور 373 از سال 92 آغاز شد و کار اصلی آن از سال 1396 آغاز شد و 16 ماه طول کشید. از آخرین شلیک در رزمایش تا چند روز پیش که در 304 کیلومتر شلیک موفقیت آمیز بود. از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ثمره کار جهادی مشترک وزارت دفاع و پدافند هوایی است.

وی ادامه داد: زمانی که ابتدا به این نتیجه رسیدیم که می توانیم بالای 300 کیلومتر تیراندازی کنیم، وارد بحث های دیگری شدیم. مانند اینکه سیستم در کجا قرار دارد، از کجا شلیک کنید و پهپاد تاکتیکی در کجا قرار دارد. پس از بررسی نکات مختلف به این نتیجه رسیدیم که سمنان بهترین مکان برای استقرار سامانه باور 373 است و شهر فردوس در خراسان جنوبی نیز بهترین مکان برای استقرار پهپاد است. فاصله این دو نقطه حدود 450 کیلومتر است.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به استقرار دو سامانه باور 373 و یگان پهپادی در آزمایش ارتقاء برد سامانه باور 373، گفت: باید قبل از شلیک از روی زمین اطمینان کامل داشتیم، بنابراین اگر یک خطا در محاسبه رخ می دهد، موشک کجا فرود خواهد آمد؟ نیروهای پدافند هوایی ارتش تمام این مسیر را بر روی زمین طی کردند تا اطمینان حاصل شود که آنچه در راه بود توسط عزیزان فاراژ در روز غرق شدن برداشته می شود.

وی افزود: در این میان کار سختی بر عهده معاونت عملیات ارتش است و آن حل مسئله ناثم در خصوص حریم هوایی ایران اسلامی است و برای آن از 7 یا 8 روز پیش هماهنگی را آغاز کردند تا می تواند آن را در سطح بین المللی هماهنگ کند.”

امیر صباحی فرد با بیان اینکه اتفاق بزرگی که در مورد پهپاد افتاده این است که گلوله های قبلی ما در فاصله 150 کیلومتری پهپاد کرار که حداکثر ارتفاع آن 32 هزار پا بود، شلیک شد. به هزار پا رسیدیم در همین راستا موتور طلوع 5 را از وزارت دفاع دریافت کردیم و روی پهپاد کرار نصب کردیم. البته ما تست هایی انجام دادیم و مطمئن شدیم که پهپاد کرار می تواند به ارتفاع 43000 پایی برسد.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به مراحل جدید آزمایش سامانه باور 373 برای ارتقای برد این سامانه، تصریح کرد: نقطه شناسایی اولیه در 433 کیلومتر و 43 هزار پا و سرعت پهپاد بوده است. 736 کیلومتر بود. برای اینکه پهپاد بلند شود و به ارتفاع 43000 پایی برسد باید بعد از پرواز یک حرکت مداری یا چرخشی انجام می دادیم و بعد از ارتفاع برای قرار گرفتن روی خط اصلی می توانستیم به ارتفاع 43000 پایی برسیم. این کار را انجام داد و در 43000 فوتی وارد مدار اولیه شد.

وی ادامه داد: قفل اولیه در مسافت 402 کیلومتر بر روی پهپاد کرار با موتور طلوع 5 با سقف پروازی 43 هزار پا و سرعت 730 کیلومتر انجام شد. یک قفل پایدار در فاصله 376 کیلومتری و سقف پرواز 43 هزار پا ساخته شد. سپس موشک در فاصله 352 کیلومتری شلیک شد و در نهایت پهپاد هدف در فاصله 304 کیلومتری منهدم شد.

امیر صباحی فرد گفت: برای این توفیق خداوند متعال را شاکریم. این مهم را با نام مبارک حضرت فاطمه زهرا (س) آغاز کرده ایم و موفقیت این طرح را مدیون لطف خداوند متعال و یاری حضرت فاطمه زهرا (س) هستیم.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در ادامه به دلایل ارتقای سامانه باور 373 اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از دلایل این کار، اجرای فرماندهی معظم کل قوا توسط وزارت دفاع و پدافند هوایی است. برای توقف و حرکت به جلو.

وی افزود: اجرای دستورات لازم فرمانده کل پدافند هوایی کشور از مرزهای دور و نزدیک، ایجاد برتری در مقابله با هرگونه تهدید هوایی و دور، درک واقعی و عینی قدرت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان نیروی تهاجمی مقام اول در سطح جهان با فتح قله های فناوری در عرصه های مختلف پدافند هوایی با اقدامات عملی و جهادی در زمینه پیچیده ترین مولفه های فناورانه یعنی. سامانه های شناسایی و فعال سازی برد بسیار دور، جابجایی مهمات دوربرد و فعال سازی حمل پرنده طبق دستورات صادره از سوی ستاد بالادستی و موارد دیگر از مهمترین دلایل بهبود سامانه باور 373 است.

امیر صباحی فرد در خاتمه از تلاش های کارشناسان وزارت دفاع و پدافند هوایی برای ارتقای برد سامانه باور 373 تقدیر و تشکر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید