60 و 100 میلیون شهریه مدارس; قوز قوز!

60 و 100 میلیون شهریه مدارس;  قوز قوز!

در واقع، قانون اساسی سی ام به طور مشخص تاکید می کند که «دولت باید امکانات آموزشی رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و آموزش عالی رایگان را تا سرحد خودکفایی کشور گسترش دهد».

شهریه برخی از مدارس مقطع ابتدایی به 60 میلیون تومان رسیده است. برخی گزارش ها حاکی از آن است که دریافت شهریه های کلان محدود به منطقه خاصی از پایتخت نیست. این رقم در مناطق مختلف دیده می شود. به گفته خانواده های منطقه 12 و 14 برای پایه های دوم و ششم ابتدایی به ترتیب 45 میلیون و 40 میلیون تومان اخذ می شود.

به گزارش فرارو، حتی نرخ برخی از مدارس ابتدایی غیرانتفاعی پایتخت و چهار منطقه آموزشی برتر تهران از جمله مناطق 1، 2، 3 و 4 شامل ساعات بعد از مدرسه، توزیع صبحانه و ناهار و سرویس دهی به این مدارس رسیده است. بیش از 100 میلیون تومان. این هزینه ها چگونه تعیین می شود و چرا والدین برای تحصیل فرزندانشان در مدارس انتفاعی تا این حد هزینه می کنند؟

احمد محمودزاده; رئیس سازمان مدارس غیردولتی درباره مبنای رتبه بندی و تعیین شهریه مدارس غیردولتی می گوید: کمیت و کیفیت نیروی انسانی، مطابقت رشته معلم با تدریس وی، وضوح ساعات کار معلم در هفته، فضای فیزیکی، امکانات و تجهیزات مدرسه از جمله وجود سالن ورزشی یا آزمایشگاه یکی از شاخص های تاثیرگذار در تعیین شهریه می باشد. در مجموع 150 شاخص برای تعیین کیفیت آموزش وجود دارد.

در مورد مدارس دولتی و استانداردهای آن مدارس، وضعیت متفاوت است. در برخی از ولایات کشور، دانش‌آموزان در مدارس متصل یا به صورت مختلط بین مقاطع تحصیلی مختلف آموزش می‌بینند. نبود وسایل گرمایشی و سرمایشی استاندارد و کمبود معلم از دیگر مشکلات رایج مدارس دولتی در برخی استان های فقیر است. این وضعیت در حالی است که قانون اساسی سی ام به صراحت می گوید: «دولت باید امکانات آموزشی رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و فرصت های آموزش عالی رایگان را تا سرحد خودکفایی کشور گسترش دهد».

آیا مدارس دولتی آمادگی پذیرش دانش آموزان غیرانتفاعی را دارند؟

افزایش هزینه های تحصیل در مدارس انتفاعی از یک سو و افزایش هزینه های زندگی و تورم از سوی دیگر ممکن است بسیاری از والدین را مجبور به انتقال فرزندان خود به مدارس دولتی کند. شاید در نگاه اول این سوال چندان پیچیده نباشد، اما زمانی اهمیت پیدا می کند که بر اساس آمار وزارت آموزش و پرورش نسبت تعداد دانش آموزان و معلمان در ایران را بدانیم. به ازای هر 25 دانش آموز یک معلم وجود دارد.

این نسبت با در نظر گرفتن مدارس دولتی و غیرانتفاعی نشان دهنده این واقعیت است که مدارس دولتی بیش از 25 دانش آموز به ازای هر معلم دارند. به بیان ساده، در بسیاری از مدارس دولتی نسبت معلمان به دانش آموزان 1:30 است. اکنون که شهریه مدارس انتفاعی بیش از توان خانواده ها است، اگر دانش آموزان بیشتری در مدارس دولتی ثبت نام کنند، بار بیشتری بر دوش آن مدارس خواهد بود. این بدان معنی است که ممکن است نسبت نامتعادل قبلی وضعیت بسیار بدتری را تجربه کند.

آمار پذیرش و داستان غم انگیز شکاف تحصیلی

طبق آمار رسمی حدود 85 درصد دانش آموزان کشور در مدارس دولتی عادی تحصیل می کنند و سهم آنها از رتبه های اول کنکور 1401 حدود 2.5 درصد است اما سایر مدارس کشور 15 درصد از آموزش و پرورش را پوشش می دهند. کل کشور سهم 97.5 درصدی را در کنکور دارند.

در آزمون ورودی 1401 مدرسه از 40 رتبه برتر به شرح زیر بودند: مدارس استعدادهای درخشان; 72.5 درصد، مدارس استثنایی غیرانتفاعی; 22.5 درصد، مدارس نمونه دولتی; 2.5 درصد و مدارس دولتی؛ 2.5 درصد

همراه با 40 نفر برتر در آزمون ورودی، دانش آموزان مدارس دولتی عادی دارای نسبت کمی از رتبه های زیر 3000 هستند. 85 درصد رتبه های زیر 3000 را مدارس غیردولتی، استعدادهای درخشان، مدارس نمونه دولتی تشکیل می دهند و این موضوع را این نکته ثابت می کند که این مدارس 78/31 درصد دانش آموزان را پوشش می دهند.

این آمار همچنین نتایج دیگری را به ثبت می‌رساند که تأثیر تفاوت در طبقات اقتصادی را بر تفاوت تحصیلات نشان می‌دهد. بیش از 80 درصد بالاترین نمرات کنکور (زیر 3000) متعلق به دهک های 8، 9 و 10 است. به خصوص دانش آموزانی که در مدارس تیزهوشان، غیرانتفاعی و نمونه دولتی حضور دارند.

همه این اطلاعات به طور فزاینده ای اهمیت می یابد، علاوه بر این که در سال های اخیر تأثیر آموزش متوسطه در کنکور سراسری اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. حال سوالی که مطرح می شود این است که از اینجا به بعد در سال های آینده چه دانش آموزی رتبه برتر کنکور را کسب خواهند کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید