سخنگوی قوه قضائیه: 1700 نفر از بازداشت شدگان حوادث اخیر در جریان تحقیقات آزاد شدند

سخنگوی قوه قضائیه: 1700 نفر از بازداشت شدگان حوادث اخیر در جریان تحقیقات آزاد شدند

روز جدید مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه گفت: اینکه وضعیت متهم به سرعت در حال تعیین تکلیف است قابل تقدیر است. ما سه روز پیش گزارشی داشتیم که در جریان تحقیقات 1700 نفر آزاد شده‌اند، تعدادی هم هستند که قرار وثیقه گذاشته‌اند و با افتخار می‌گوییم که دستگیری‌های ما حداقل بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: گزارش مقامات رسمی درباره مهسا امینی منتشر شده و جای هیچ تردیدی نیست.

مسعود ستایشی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: امروز به دلیل فراموشی فرامین مقدس پیامبر اکرم(ص) تفرقه بین مسلمانان رخ داده است، چرا که اتحاد برخی کشورهای اسلامی با دشمنان ضربات جبران ناپذیری را به آنها وارد کرده است. بدن امت اسلامی

به گزارش ایسنا، وی افزود: نیاز کنونی امت اسلامی به اخلاق حسنه، وثاقت، صدق گفتار و شیوه حاکمیت خاتم الانبیاء یکی از گسترش عدالت است.

ستایشی ادامه داد: امروز مطالبه مرزبندی و مقابله با دشمنان رسول خدا از جمله آمریکا از سوی دولت های اسلامی خواسته منطقی ملت های مسلمان است که باید به آن پاسخ داده شود، لذا امیدواریم هفته وحدت آغازی برای تجلی باشد. از وحدت

وی با اشاره به اتفاقات پس از درگذشت مهسا امینی گفت: هر آنچه در این زمینه مورد تاکید قرار گیرد در روشنگری اذهان افراد جامعه موثر است. ما مجدداً با خانواده ایشان و همه کسانی که در این حوادث اخیر آسیب دیدند و دچار مشکل شدند ابراز همدردی می کنیم و می گوییم که جامعه اسلامی و حکومت اسلامی و لطف و محبت و توجه جامعه و همه کسانی که به میدان ناآگاهانه ما آرزوی حل مشکل و سلامتی را داریم. توجه داشته باشید که در آن روزها عده ای مورد هجوم اراذل و اوباش بی خیال حکومت قرار گرفتند و مردم برای حفظ جان و مال مردم به میدان آمدند و از خود دفاع کردند. اگر می گویید پلیس بوده است، من می گویم آنها افرادی بودند که از خود دفاع کردند.

ستایشی تصریح کرد: صحنه هم اکنون روشن است و جای هیچ ابهامی وجود ندارد و گزارش های علمی از سوی مراجع رسمی (سازمان پزشکی قانونی) در خصوص موضوع خانم مهسا امینی منتشر شده است.

وی ادامه داد: در خصوص اعلام نظریه پزشکی قانونی عده ای خواسته اند که زودتر مطرح شود اما دیدید که قوه قضائیه با دقت و بر اساس قولی که داده و با پایبندی به آن سرعت را فدا نکرده است. خرد جمعی و تشکیل یکی از مشابه ترین و قوی ترین سطوح کمیته های تخصصی با حضور 19 نفر از متخصصان حوزه های مختلف در این زمینه و زمان زیادی صرف کردیم و به دقت موضوع را بررسی کردیم و گزارشی مبنی بر اینکه مطرح نشد و چیزی که نادیده گرفته شد در این داستان دیده نشد.

ستایشی تاکید کرد: بالاخره نظریه پزشکی قانونی منتشر شد. گزارش صریح و صادقانه به آگاهی افکار عمومی رسیده است و قوه قضائیه محدودیتی برای اقامه عدالت ندارد و دستگاه قضایی محل رسیدگی به شکایات مردمی است که از این عرصه آسیب دیده اند. کسانی که به ملت ظلم کردند باید جبران کنند.

وی تاکید کرد: ظلم بزرگی از سوی دشمنان و یاران داخلی در حق مردم شده است که قطعا می توان آن را محاکمه کرد. در پی دستور رهبری، قوه قضائیه بیانیه ای را به مردم ایران ارائه کرد و ما گفتیم که با طبقه بندی متهمان در این زمینه موافقیم و از کسانی که عناصر اصلی هستند و پایه گذار هستند نمی گذریم. اما کسانی که احساساتی بودند و با هیجان عمل کردند و این کار با تحریک انجام شد، وارد میدان شدند و قتل و جنایت نکردند، قطعاً با آنها از نظر اسلام برخورد می شود.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: هجمه رسانه ای و سیاسی رسانه های بیگانه و دعوت به آشوب و اغتشاش و کشتار و ربودن مردم یکی از بزرگترین ظلم های انجام شده در حق ملت ایران است و تا احقاق حق ملت ایران باید پیگرد قانونی داشته باشد. بودن

وی با اشاره به بازداشت شدگان حوادث اخیر گفت: در مرحله ای در تهران حدود 400 نفر از دستگیرشدگان تعیین تکلیف و آزاد شدند و طرح تفکیک و طبقه بندی بازداشت شدگان در حال پیگیری است و وضعیت همچنان ادامه دارد.

وی با تشکر از دادسرای امنیت گفت: احراز وضعیت متهم به سرعت قابل تقدیر است. ما سه روز پیش گزارشی داشتیم که در جریان تحقیقات 1700 نفر آزاد شده‌اند، تعدادی هم هستند که قرار وثیقه گذاشته‌اند و با افتخار می‌گوییم که دستگیری‌های ما حداقل بوده است.

ستایشی تاکید کرد: با کسانی که محرک اول بودند برخورد قاطع خواهد شد و تصمیمات قوه قضائیه در این زمینه بازدارنده است.

وی ادامه داد: در این دیدار ارزشمند عرض می کنم که تک تک شهروندان عزیز این تصور را دارند و این تصور را دارند که اگر در حوادث اخیر به آنها ظلم شده است، ممکن است مقامات قضایی را پناهگاه خود بدانند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که قوه قضائیه با دستور مقام معظم رهبری برای جداسازی اغتشاشگران چه اقدامی انجام داده است؟ وی گفت: قبل از دستورات مدیریت، دستورات و رهنمودهای لازم از سوی رئیس قوه قضائیه به تمامی واحدهای قضایی سراسر کشور داده شد و پس از دریافت دستورات مدیریت، قوه قضائیه مجدداً نکاتی را به نشانه ابلاغ ابلاغ کرد. انطباق و توجه لازم به تقسیم و صلاحیت جرایم. شد. دادستان کل کشور به دادستان های سراسر کشور دستور داد تا در اسرع وقت به پرونده متهمان رسیدگی و با توجه به شرایط تفکیک شود و افراد ناکارآمد بلافاصله یا با قرار وثیقه آزاد شوند. در همین راستا، دادستان های کل کشور در نشست تخصصی در این خصوص در تهران شرکت کردند.

دیدگاهتان را بنویسید