کاهش نرخ بین بانکی به 23.44 درصد در هر تزریق نقدی در بازار بین بانکی کاهش یافت.

کاهش نرخ بین بانکی به 23.44 درصد در هر تزریق نقدی در بازار بین بانکی کاهش یافت.

در هفته گذشته نرخ بهره بین بانکی به 23.44 درصد کاهش یافت و دوباره روند کاهشی را آغاز کرد. اما دلیل ادامه روند نزولی نرخ سود بین بانکی چیست؟

بانک مرکزی همانند هفته های گذشته گزارشی از نرخ سود بازار پول در هفته منتهی به 27 خرداد 1402 منتشر کرد. این گزارش که به صورت هفتگی منتشر می شود، آمار و ارقامی را برای دو مورد از مهمترین نرخ های سود بانکی اعلام می کند. بازار پول، یعنی نرخ بین بانکی و نرخ رپو.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، هفته گذشته نرخ سود در بازار بین بانکی به روند کاهشی خود ادامه داد و برای سومین هفته متوالی کاهش یافت. از سوی دیگر، حداقل نرخ قرارداد بازخرید که به آن نرخ رپو نیز می گویند، نسبت به هفته های اخیر بدون تغییر در 23 درصد باقی مانده است.

0.21 درصد کاهش نرخ بین بانکی

بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی، در هفته دوم خرداد ماه، نرخ سود در بازار بین بانکی 0.21 واحد درصد کاهش یافت. این در حالی است که نرخ سود مذکور در هفته منتهی به 27 اردیبهشت به بالاترین حد خود یعنی 23.76 درصد رسیده بود، اما پس از آن روند نزولی را آغاز کرد و طی سه هفته 0.32 واحد درصد کاهش یافت.

به این ترتیب میانگین موزون نرخ سود بین بانکی در هفته گذشته 23.44 درصد بود.

در هفته ای که نرخ سود بازار بین بانکی دوباره کاهش یافت، سطح مداخله بانک مرکزی در آن بازار نیز برای دومین هفته متوالی کاهش یافت و به کمترین میزان خود از ابتدای سال 1402 رسید.
بیشتر بخوانید: ردپای تورم در بازخرید بیمه عمر در حال افزایش است/ آیا شرکت های بیمه در معرض خطر هستند؟

بانک مرکزی در هفته منتهی به 26 خرداد با تزریق 12 هزار و 100 میلیارد تومان به بازار بین بانکی از طریق سازوکار وام دهی منظم، بخشی از نیاز نقدینگی هفت بانک و موسسه اعتباری را تامین کرد.

از سوی دیگر، حدود 22 هزار میلیارد تومان از پولی که بانک مرکزی پیش از این از این طریق وام داده بود، به این بانک بازگشت.

با این حال به نظر می رسد بانک مرکزی برای کنترل نرخ بین بانکی، تزریق پول به بازار آزاد را جایگزین بازار بین بانکی کرده است، چرا که طبق آمار رسمی طی دو هفته گذشته در مجموع حدود 300 هزار میلیارد تومان از طریق ترتیبات بازخرید شده است. به بانک ها تزریق می شود.

بازار بین بانکی چیست؟

بازار بین بانکی مکانیزمی است که به موجب آن بانک هایی که در فعالیت های روزمره خود با کمبود منابع مواجه هستند، پول مورد نیاز خود را از طریق استقراض از سایر بانک ها به دست می آورند. بنابراین این بانک ها متعهد می شوند که پول قرض گرفته شده را در سررسید معین و با نرخ بهره معین به بانکی که از آن وام گرفته اند، برگردانند.

از آنجایی که سررسید این وام ها بسیار کوتاه مدت و معمولا یک شبه است، این بازار را بازار یک شبه و نرخ سود آن را نرخ بازار یک شبه نیز می نامند.

دیدگاهتان را بنویسید