درخواست سهامداران بازار سرمایه برای کاهش نرخ سود بین بانکی محقق شد


ساعت: 13:27
تاریخ انتشار: 05/08/1401
کد خبر: 1886561

در حالی که روند افزایشی نرخ بین بانکی صدای مخالفت فعالان بازار سرمایه را درآورد و کنترل این نرخ در نشست بورس با بانک ها مورد تاکید قرار گرفت، در حال حاضر روند نزولی این نرخ آغاز شده است. به 21.13 درصد رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در هفته های اخیر نرخ سود در بازار بین بانکی رکوردهای قابل توجهی را به ثبت رساند و بر اساس آخرین اعلام بانک مرکزی در 9 تیرماه امسال به 21.31 درصد رسید.

این رقم که بالاترین رقم ثبت شده از این افزایش از بهمن ماه 1397 به شمار می رود، با واکنش منفی فعالان بازار سرمایه مواجه شد، زیرا کارشناسان معتقدند افزایش نرخ بین بانکی هزینه تامین مالی کسری منابع بانک ها را افزایش می دهد و بانک ها نیز این موضوع را افزایش خواهند داد. مایل به پرداخت نرخ های سود بالاتر برای پوشش کسری به سپرده گذاران هستند.

این امر جذابیت بانک ها را برای سرمایه گذاری افزایش می دهد و تأثیر مهمی بر جریان نقدینگی از بازار سرمایه به بانک ها دارد.

در واکنش به روند افزایشی نرخ سود بین بانکی جلسه ای با حضور رئیس کل بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد که با محوریت کنترل نرخ سود بین بانکی برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

نرخ بین بانکی با سیاست مشخص بانک مرکزی کنترل می شود

همچنین عباس حسینی – معاون امور بانکی وزیر کشور – گفت: سیاستی برای افزایش نرخ بین بانکی وجود ندارد و این نرخ به سرعت تعدیل و منطقی می شود.

از این رو سیاست گذاران تصمیم گرفتند در روزهای آینده نرخ بین بانکی را کاهش دهند و در همین زمینه، رئیس سازمان بورس به ایسنا اعلام کرد که روند صعودی نرخ بین بانکی متوقف شده و نرخ این نرخ سود به زیر 20.5 درصد خواهد رسید.

این در حالی است که بررسی تغییرات اخیر نرخ سود در بازار بین بانکی نشان می دهد که روند کاهشی نرخ سود در این بازار آغاز شده و نرخ بین بانکی به 21.13 درصد رسیده است.

پیش از این نرخ بین بانکی 21.31 درصد بود.

326f0f23 9499 4bf2 b5aa 277da7243dff خبر خاکستری

دیدگاهتان را بنویسید