اعتماد سهامداران را جلب می کنیم / تثبیت مهمترین رسالت سازمان بورس است / طرح بیمه سهامداران

ساعت: 12:01
تاریخ انتشار: 1400/08/18
کد خبر: 1782900

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه برای بهبود وضعیت بازار سرمایه و تثبیت آن برنامه داریم، گفت: در حال حاضر برنامه ای برای بهبود وضعیت بازار سرمایه داریم. وی گفت: مهمترین ماموریت ما تثبیت و بازگرداندن اعتماد آسیب دیده همه سهامداران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جواد عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: از نگرانی نمایندگان در خصوص وضعیت بازار سرمایه تشکر می کنیم و امیدواریم با توجه به این نگرانی ها و قاطعیت، وضعیت بازار به ثبات برسد. از تیم اقتصادی دولت.»

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کمتر از یک ماه است که در سازمان بورس فعالیت می کنم، برنامه ریزی های خوبی برای بهبود وضعیت و ثبات بازار انجام شده است. مهمترین ماموریت ما تثبیت و بازگرداندن اعتماد آسیب دیده همه سهامداران است. با توجه به اینکه چندین سال است که اعتماد عمومی در این روند از بین رفته است، ما مطمئن هستیم که یک شبه باز نخواهد گشت و برای بازگرداندن اعتماد به کمک همه سیاستمداران نیاز داریم.

رئیس سازمان بورس با اشاره به رئوس برنامه های سازمان بورس برای بهبود وضعیت بازار و ایجاد ثبات، گفت: البته بازار سرمایه جایی نیست که بتوانیم در عرض یک تا دو هفته وجوه لازم را به دست آوریم. بنابراین باید در بلندمدت به بازار سرمایه نگاه کنیم.

شاخص سودآوری بورس در بلندمدت مشکلی ندارد

عشقی گفت: اگر به روند شاخص سودآوری بورس نگاه کنید در بلندمدت مشکلی وجود ندارد اما نوسانات کوتاه مدت سرمایه گذاران را نگران می کند و با برنامه ریزی می توان این نوسانات کوتاه مدت را مدیریت کرد. موضوع تامین مالی تولید برای بازار مهم است زیرا سود و سود بلندمدتی را برای شرکت ها فراهم می کند و به سرمایه گذاران امکان می دهد از آن بهره ببرند.

وی با اشاره به مسائل نظارتی افزود: تا ابتدای سال گذشته کمتر از یکصد هزار فعال بورسی از جمله سامانه های نظارتی و معاملاتی بورس داشتیم. ما سهامداران داریم، بنابراین قطعاً به سیستم‌های نظارتی هوشمند نیاز داریم. همکاران ما از سازمان بورس در چند ماه اخیر مشغول به کار هستند و برخی از سامانه ها به بهره برداری رسیده و در حال اتمام آن هستیم و قطعاً یک هیئت پارلمانی برای بررسی موضوع تعیین خواهد شد.

رئیس سازمان بورس با تاکید بر اینکه سامانه‌های نظارتی بر بورس باید هوشمند و با مشارکت عمومی سهامداران باشد، گفت: برنامه مدونی برای بحث فضای مجازی و کمک گرفتن از سرمایه‌گذاران عمومی برای نظارت بر معاملات و سایر فعالیت‌های بورس خواهیم داشت. البته خود سازمان بورس نیز مستقل از سایر بخش‌های اقتصادی نیست.

عشقی گفت: کوچکترین تصمیم در دولت و مجلس نشان از نوسانات بورس دارد و این موضوع در همه جای دنیا وجود دارد و نمی توانیم در مورد قیمت گذاری دستوری تصمیم بگیریم و بگوییم تاثیری در بورس نخواهد داشت اما در در سال های اخیر چندین سال این روند ما به طور کامل بهبود یافته و موفق شده ایم مشکلات قیمت گذاری نظارتی را در برخی از صنایع حل کنیم، اما هنوز هم برخی از صنایع در برخی صنایع وجود دارد که بر سودآوری و اعتماد سرمایه گذاران تأثیر می گذارد.

وی گفت: بدهی و اوراق خزانه صادر شده توسط دولت موضوع دیگری است که ما وارد آن شده ایم. در سال های اخیر می توان گفت که تنها 5 درصد از بورس را در اختیار دارد. ما برنامه هایی برای افزایش سهم بازار بدهی داریم تا بخش خصوصی نیز بر اساس پتانسیل بازار سرمایه تامین مالی شود.

همکاری بی سابقه بورس و بانک مرکزی / یکی از مهمترین موضوعات بازار سرمایه شفافیت است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، همکاری های اخیر بازار سرمایه و بانک مرکزی را اتفاقی نادر خواند و گفت: با حضور دکتر صالح آبادی به عنوان رئیس بانک مرکزی، همکاری خوبی بین دو نهاد وجود داشت و محدودیت هایی برای این دو نهاد وجود داشت. برخی از شرکت‌ها باید از سوی بانک مرکزی در مورد تامین مالی تصمیم‌گیری شود و در نتیجه مشکلات مشترک بورس و بازار سرمایه حل شود.

عشقی شفافیت بازار سهام را یکی از موضوعات مهم در بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر اطلاعات شرکت های فعال در سامانه سازمان بورس ثبت می شود و این در حالی است که این موضوع یکی از مشکلات بازار سرمایه در سال های اخیر است. “

وی یادآور شد: در 6 ماه گذشته 99.5 درصد شرکت های فعال در بورس اطلاعات خود را وارد کرده اند و در نظر داریم کیفیت گزارش های ارسالی را ارتقا دهیم تا سرمایه گذاران بر اساس اطلاعات دقیق تصمیم گیری کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه برای ارتقای سامانه های سازمان بورس نیز برنامه داریم، گفت: در نظر داریم به همه شکایات سرمایه گذاران رسیدگی کنیم.

عشقی افزود: همچنین در نظر داریم با مجوز رسمی از سازمان بورس، شرکت های سبدگردانی را توسعه دهیم تا مردم بتوانند با سهولت بیشتری برای سرمایه گذاری در بورس وارد بازار سرمایه شوند. مجوز فعالیت این شرکت ها مدتی است که متوقف شده است. با اقدامات انجام شده مجوز برای شرکت های کارگزاری و سبدگردان صادر می شود. با حضور این شرکت ها و موسسات مالی می توانیم خدمات مالی بهتری را به سرمایه گذاران و عموم مردم ارائه کنیم.

برنامه ساماندهی بورس برای بیمه سهام سهامداران

وی گفت: با استفاده از ابزارهای مالی که در اختیار داریم به سرمایه گذاران اجازه می دهیم با نرخ های معینی در سهام خود سرمایه گذاری کنند که نوعی بیمه سهام است. این ابزار در سال های گذشته موجود بود اما امروز در حال توسعه آن هستیم تا با انتشار آن توسط سهامداران عمده اعتماد سرمایه گذاران را جلب کنیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سودآوری شرکت ها در سال جاری به هیچ وجه قابل مقایسه با سال گذشته نیست.

هیچ فایده ای ندارد که شرکت های حقوقی بخواهند بازار سهام را نابود کنند

وی بازگشت اعتماد عمومی به بورس را یکی دیگر از مشکلات خواند و افزود: موسسات حقوقی بخش بزرگی از بازار را در اختیار دارند و هیچ فایده ای ندارد که این شرکت ها بخواهند وضعیت بازار را از بین ببرند. در یک ماه گذشته جلسات متعددی با این شرکت ها داشتیم و از آنها خواستیم که نسبت به اخبار منفی در مورد بورس واکنش منفی نشان ندهند. این نیز به نفع دولت نخواهد بود، زیرا منطقی نیست. بازار اوراق بهادار را نابود کند.

عشقی از قانونگذاران خواست برای تصویب قانون بازار اوراق بهادار برای رفع خلأهای این قانون کمک کنند. با این قانون می‌توانیم عملکرد بهتری در بحث سود سهام و شکست‌های بازار داشته باشیم و سود سهامداران را به موقع و متمرکز پرداخت کنیم تا سرمایه‌گذاران برای دریافت سود به شرکت‌های متعدد مراجعه نکنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید