طرح حمایت از حقوق سهامداران خرد در بورس در مجلس کلید خورد

ساعت: 18:17
تاریخ انتشار: 1400/08/07
کد خبر: 1779895

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از طرح مجلس برای حمایت از حقوق سهامداران خرد در بورس خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جعفر گادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح حمایت از حقوق سهامداران خرد در بورس در این جلسه کلید خورد.

بر اساس این طرح، در صورت تاخیر در پرداخت سود سهام به سهامدار از طریق سجام، در زمان مراجعه سهامدار، شرکت موظف است سود سهام مربوطه را شامل سود معادل سود تسهیلات بانکی مصوب پولی، پرداخت کند. و شورای اعتبار و 6 درصد جریمه.

متن کامل طرح حمایت از حقوق سهامداران اقلیت به شرح زیر است:

طرح جزء برای حمایت از سهامداران

معرفی

نحوه پرداخت سود به شرکت های سهامی همواره یکی از دغدغه های سهامداران به ویژه سهامداران خرد بوده است. سود سهام پس از تصویب مجمع عمومی شرکت ها با اعلام زمان بندی و نحوه پرداخت توسط هیئت مدیره به سهامداران واریز می شود. اما هر ساله بسیاری از سهامداران خرد به دلیل روش های نادرست پرداخت، قادر به برداشت و استفاده از این سود نیستند و از حقوق خود محروم می شوند.

هیئت مدیره شرکت ها روش های مختلفی را برای پرداخت سود سهام اتخاذ می کند. نحوه پرداخت سود و برنامه ریزی آن در اطلاعیه «جدول پرداخت سود» در سامانه کدال در اختیار سهامداران قرار می گیرد. این روش ها به شرح زیر خلاصه می شوند:

1. مراجعه حضوری سهامداران حقیقی به شعب یکی از بانک ها: در این روش سهامدار حقیقی باید در فرصت اعلام شده با داشتن مدارکی از قبیل کارت ملی و کد بورسی به شعب بانکی اعلام شده در اطلاعیه شرکت مراجعه کند. . در صورتی که مشتری در این شرکت حساب نداشته باشد باید حساب باز کند. شرکت ها معمولا یک یا چند ماه به سهامداران واقعی مهلت می دهند.

2. تکمیل فرم اطلاعات سهامداران و ارسال آن برای شرکت: در این روش سهامداران حقیقی اطلاعات هویتی، حساب بانکی و کد بورسی شرکت را ارسال می کنند. برخی از شرکت ها بخشی از وب سایت شرکت را به این منظور اختصاص داده اند. سایرین اسناد را از طریق پست، فکس یا ایمیل می پذیرند. در هر یک از این موارد ممکن است اطلاعات به دست شرکت نرسد یا وب سایت شرکت در دسترس نباشد و غیره. یکی از گلایه های سهامداران خرد این است که شرکت مسئولیتی در قبال دریافت اطلاعات آنها ندارد.

3. واریز به حساب سهامدار به صورت متمرکز از سامانه سجام: در این روش شرکت سپرده گذاری مرکزی به عنوان عاملی برای پرداخت سود سهام به سهامداران عمل می کند. کافی است شرکت برای تقسیم سود با شرکت سپرده گذار قرارداد منعقد کند تا واریز به موقع به حساب سهامداران واقعی واریز شود. این روش هزینه ای برای سهامدار خرد ندارد.

مشکل جدی دو روش اول این است که سهامداران واقعی معمولاً تعداد کمی از سهام شرکت را در اختیار دارند و مقدار کمی سود سهام دریافت می کنند. در نتیجه مراجعه سهامداران خرد به بانک برای کسب سود و یا صرف وقت خود برای ارسال اسناد به شرکت و ردیابی صرفه اقتصادی ندارد. در حالی که یک سهامدار خرد ممکن است چندین شرکت در پرتفوی خود داشته باشد و کل سود سهام همه آنها برای سهامدار ارزش قابل توجهی داشته باشد. اما پیاده روی حضوری برای استفاده از همه آنها سودی ندارد. به عنوان مثال، سهامدار برای دریافت سود 3 شرکت در پرتفوی خود مجبور است برای دریافت سود 3 بار به 3 بانک مختلف مراجعه کند و این به دلیل هزینه های نقل و انتقال و زمان از دست رفته مقرون به صرفه نیست. لازم به ذکر است که وضعیت تاج مشکلات بیشتری را برای سهامداران ایجاد کرد و بسیاری از سهامداران خرد از سود سهام محروم شدند.

برای رفع مشکل سهامداران خرد از سال 1378 توزیع سود به صورت متمرکز به حساب اعلامی سهامداران در سامانه سجام در دستور کار قرار گرفت. به این ترتیب شرکت ها موظفند سود سهام را با هماهنگی شرکت «صندوق سپرده و تسویه مرکزی» از طریق سامانه سجام به حساب مشتریان خود واریز کنند. اما به دلیل عدم پیش‌بینی جریمه در بازه زمانی یکساله شهریور 1395 تا پایان مرداد ماه 1400، بیش از نیمی از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه از طریق سامانه سجام سود سهام پرداخت نمی‌کنند.

در این طرح سعی شده است با پیش بینی اقدامات تنبیهی، شرکت ها مکلف به پرداخت به موقع سود سهام به تک تک سهامداران از طریق سامانه شوند.

برای ترغیب مردم به سهامداری بهتر است دولت و NGOهای عمومی موظف شوند در صورت کاهش ارزش سهام ظرف یک سال بعد نسبت به جبران خسارت اقدام کنند.

متن طرح:

ماده 1- ماده 1 به شرح زیر به قانون تجارت الحاق می‌شود: ماده 140:

ماده 140 مشترك – در شركتهاي سهامي كه حداكثر تا يك ماه پس از امكان قانوني پرداخت سود به حساب صاحبان سهام، به دلايلي سود تقسيم شده از طريق سامانه سجام به حساب سهامداران واريز نمي شود، شركت مي باشد. نرخ مکلف به معادل نرخ سود تسهیلات بانکی مصوب هیات پولی با جریمه 6 درصد است.

تبصره 1: در صورت مسدود شدن حساب سهامدار در سامانه سجام و درخواست و اعلام بی احتیاطی شماره حساب جدید، شرکت مکلف به پرداخت 6 درصد جریمه نمی باشد.

تبصره 2- پرداخت پاداش به هیأت مدیره جز در مواردی که سود سهام به یکی از طرق معمول به سهامداران واریز شود از مصادیق مصادره غیرقانونی اموال شرکت بوده و مستوجب مجازات می باشد.

ماده 2 ماده 15 به منظور تسهیل در اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی به عنوان ماده 15 مکرر به قانون توسعه ابزارها و مؤسسات مالی جدید الحاق می شود:

ماده 15- شرکتهای تابعه موسسات دولتی و عمومی غیردولتی موظفند کاهش ارزش سهام خریدار را یک سال پس از عرضه سهام اولیه پرداخت کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید