اجازه ندهید سازمان بورس به حقوق سهامداران خرد پایمال کند/ 36 میلیون کد بورسی در کشور وجود دارد.

ساعت: 11:58
تاریخ انتشار: 14/04/08
کد خبر: 1779130

رئیس کمیسیون اصل 90 گفت: شرکت های بورسی باید طبق دستورالعمل سازمان بورس فقط از طریق سامانه سجام سود بپردازند و نهاد ناظر باید سازمان بورس باشد اما متاسفانه نه شرکت ها به دستورالعمل توجه می کنند و نه بورس. سازمان با متخلفان به عنوان ناظر برخورد می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس درباره عدم واریز سود سهام شرکت های خاص از طریق سامانه سجام گفت: به دست مشمولان آن می رسد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر برخی از شرکت ها از روش های غیر بورسی برای پرداخت سود استفاده می کنند که به دلیل مشکلات فراوانی که به همراه دارد باعث شده تا بخش قابل توجهی از سهامداران نتوانند به سود خود دسترسی پیدا کنند.

رئیس کمیسیون اصل 90 به عنوان مثال گفت: افرادی که در بورس شرکت می کنند فقط سهامدار یک شرکت نیستند، بلکه سهامدار چند شرکت هستند. شرکتی که در آن سهامدار هستند باید به بانک مراجعه کنند و اگر حساب ندارید در آنجا حساب باز کنید.

حجت الاسلام شجاعی ادامه داد: پر واضح است که پرداخت سود به روش های غیر نهادی به ضرر سهامداران خرد با توجه به هزینه ها و مشکلاتشان است و باعث می شود برخی از سهامداران سود خود را دریافت نکنند.

وی تاکید کرد: زمانی که سهامداران سود دریافت نمی کنند به حساب شرکت واریز می شود و این به نفع شرکت های بورسی است.

این نماینده مجلس در خصوص نظارت سازمان بورس بر فعالیت شرکت های بورسی نیز گفت: شرکت ها باید طبق دستورالعمل سازمان بورس فقط از طریق سامانه سجام سود سهام پرداخت کنند و نهاد نظارتی نیز سازمان بورس باشد، اما متاسفانه نه شرکت ها و نه سازمان ها به دستورالعمل ها توجه نمی کنند، بورس به عنوان یک نهاد ناظر با متخلفان برخورد می کند.

حجت الاسلام شجاعی گفت: انتظار می رود رئیس جدید بورس برای حفظ حقوق سهامداران خرد نظارت بر شرکت ها را جدی گرفته و اجازه پایمال شدن حقوق سهامداران توسط برخی شرکت ها را ندهد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 36 میلیون سهامدار دارای کد بورسی در کشور وجود دارد که حفظ حقوق آنها از اولویت های کمیسیون اصل 90 است و کمیسیون تا حصول نتیجه بر مسائل آنها نظارت خواهد کرد. رسیده است.”

بر اساس تبصره 3 ماده 5 دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، شرکت های ثبت شده موظف به پرداخت سود سهام به سهامداران از طریق سامانه سجام هستند. اقدامی که هنوز بسیاری از شرکت ها انجام نداده اند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید