سامانه تابا کیفیت کشف نرخ سود در بازار بین بانکی را غنی می کند


ساعت: 10:11
تاریخ انتشار: 06/08/1401
کد خبر: 1893727

رئیس کل بانک مرکزی گفت: سامانه تابا کیفیت کشف نرخ سود در بازار بین بانکی را غنی‌تر می‌کند و همچنین پیوند به سامانه ساتنا باعث شفاف‌سازی معاملات می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در مراسم افتتاح این سامانه، طباعلی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، این سامانه را بهبود دهنده وضعیت موجود در بازار بین بانکی دانست و گفت: با اجرای فاز اول این سامانه، اقدام به اجرای این سامانه خواهیم کرد. قطعا وضعیت مطلوب تری نسبت به قبل داشته و شاهد شفافیت مبادلات، امکان گزارش دهی برای بانک مرکزی و بانکی خواهیم بود. همچنین این سامانه کیفیت کشف نرخ سود در بازار بین بانکی را غنی می کند و همچنین پیوند به سامانه ساتنا باعث شفافیت معاملات می شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی در حال بررسی فاز 2 این طرح است، یادآور شد: این فاز در آینده نزدیک آغاز به کار می کند چرا که باید بازار بین بانکی تعمیق شود و در عین حال معاملات از وثیقه محوری خارج شود. معاملات به معاملات وثیقه. مشکل تراکنش های جاری این است که بانک ها از طریق بانک مرکزی اوراق را رپو می کنند و فروش این اوراق منجر به افزایش پایه پولی می شود.

رئیس هیات پول و اعتبار با بیان اینکه اگر بانک ها بتوانند با یکدیگر رپو کنند، بانک مرکزی به وظایف بازارسازی و نظارتی خود بهتر عمل می کند، تصریح کرد: بر این اساس بانک مرکزی مانند سایر بانک ها و … البته به عنوان یک بازارساز و تنظیم کننده در آن. بازار حضور دارد و این کار را عمیقاً انجام می دهد. در چنین حالتی، بانک مرکزی نقش خود را به عنوان یک سازنده واقعی سیاست های پولی ایفا می کند.

صالح آبادی بیان کرد: به دنبال این هستیم که از وضعیت موجود که بانک ها بدون وثیقه به یکدیگر وام می دهند به سمتی برویم که در فاز دوم سامانه تابا اعتبار بین بانک ها بر اساس وثیقه یا اوراق دولتی رد و بدل شود.

وی افزود: با پررنگ شدن نقش اوراق در بازار بین بانکی، جایگاه بانک مرکزی ارتقا می یابد و می تواند به عنوان سیاست گذار پولی ایفای نقش کند.

این مقام ارشد بانک مرکزی به تجربه جهانی در این زمینه اشاره کرد و گفت: در ترازنامه بانک های مرکزی دنیا اوراق قرضه دولتی وجود دارد با این تفاوت که وقتی اوراق توسط خزانه منتشر می شود، در ترازنامه بانک های مرکزی دنیا به فروش می رسد. بازار و سرمایه گذاران بین خود آنها را خریداری می کنند و بانک مرکزی در اجرای سیاست پولی خود برای تعدیل نرخ سود وارد بازار می شود.

وی در پایان گفت: بنابراین این وضعیت فعلی مطلوب نیست و باید تغییر کند و معرفی آن نیز همین سامانه است و امیدواریم تا پایان شهریورماه بانک ها نیز به این سامانه ملحق شوند و فازهای بعدی با تحقق آن محقق شود. کمک بازار سرمایه چرا که اوراقی که در دست بانک ها است ثبت و در سپرده گذاری مرکزی سپرده می شود و لازم است با کمک بازار سرمایه در فاز دوم از آنها استفاده شود.

لازم به ذکر است سامانه تابا برای ثبت مکانیزه مبادله ذخایر بانک ها با سررسیدهای بسیار کوتاه (بیشتر شبانه) در بازار بین بانکی تحت نظارت بانک مرکزی و در فاز اول این سامانه ایجاد شده است که در حال طراحی و به زودی اجرا می شود، کلیه مبادلات ریالی بدون وثیقه بین بانک ها در بستری جامع با لینک آنلاین ساتنا جهت تسویه وجوه انجام می شود.

با راه اندازی این مرحله از سامانه، شاهد شفاف سازی مبادلات، شناسایی بانک های مازاد یا کسری ذخایر، ارتقای کیفیت نظارت بانک مرکزی و غنی سازی کیفیت نرخ سود در بازار بین بانکی خواهیم بود.

همچنین این سامانه در فاز دوم امکان تبادل وثیقه بین بانک ها و بانک مرکزی را فراهم می کند و استقرار کامل آن منجر به افزایش شفافیت تراکنش ها، گسترش استفاده از معاملات ریپو در سیستم بانکی، امکان آرشیو اطلاعات بازار در قالب سری های زمانی و بهبود مدیریت نقدینگی.

سامانه تابا بستر لازم برای انجام معاملات در بازار بین بانکی است. بازاری که نرخ بهره آن زیربنای تمام نرخ های بهره در اقتصاد است.

دیدگاهتان را بنویسید