افزایش نرخ سود بین بانکی ادامه دارد/ هرگونه واکنش مثبت در بازار سرمایه به معنای بازگشت به روند صعودی نیست


ساعت: 09:08
تاریخ انتشار: 1301/08/22
کد خبر: 1909545

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اهمیت نرخ سود بین بانکی و تاثیرات آن بر بازار سرمایه و رشد بورس در هفته جاری، گفت: هرگونه واکنش مثبت در بازار سرمایه به معنای بازگشت به روند صعودی نیست و نرخ سود نرخ همچنان در حال افزایش است که در صورت افزایش کالاهای واقعی در بازار این روند ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; در مفاهیم بازارهای مالی افزایش می یابد نرخ سود بانکی با رشد بازار سرمایه رابطه معکوس وجود دارد. زیرا افزایش نرخ سود منجر به افزایش هزینه فرصت، کاهش ارزش سهام به دلیل افزایش نرخ تنزیل و همچنین کاهش انگیزه سفته بازی در بازارهای مالی می شود.


رابطه بین کاهش نرخ بهره و رشد بازار سرمایه



اتصال بین نرخ بهره پایین تر و رشد بازار سرمایه همواره موضوع بحث و یکی از عوامل اصلی موثر بر رشد یا عدم رشد بازار سرمایه است. اما عوامل دیگری مانند افزایش نرخ دلار، افزایش تورم و غیره. می تواند تاثیر مثبت یا منفی بر بازار سرمایه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:
پیش بینی بازار سهام/بازار سهام بر اساس دو متغیر شرایط حاکم و مذاکرات

به گفته کارشناسان اقتصادی، اگر چه کاهش نرخ بهره می تواند قیمت برخی از سهام را در حالت اقتصادی نگه دارد. اما کاهش 1 تا 2 درصدی نرخ بهرهیعنی نرخ سود بین بانکی اگرچه تأثیر چندانی بر محور و مبنای سرمایه گذاری ندارد. اما می تواند به رشد پایدار بازار سهام کمک کند.


هرگونه واکنش مثبت در بازار سرمایه به معنای بازگشت به روند صعودی نیست



مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه درباره افزایش اخبار نرخ بهره وی گفت: رشد بازار سرمایه در هفته جاری منطقی است. هرگونه واکنش مثبت بازار نمی تواند به معنای بازگشت به روند صعودی باشد.

وی ادامه داد: در گام اول و پس از پیگیری ساده آمارهای منتشر شده می توان استدلال کرد که نرخ سود بین بانکی همچنان روند صعودی وجود دارد و بسیاری از صندوق ها برای ورود به سپرده های بانکی از بازار خارج می شوند.

وی توضیح داد: در حالی که دولت مدعی است از این طریق می تواند نقدینگی را کنترل کند، پرسید: آیا تمام نقدینگی که از بورس خارج می شود به بانک ها می رود؟ و خودش جواب داد: قطعا نه…

دلبری با بیان اینکه رشد موقت بازار به فرصتی برای خروج سهامداران خرد و ناامید از بازار تبدیل شده است، ادامه داد: در شرایط فعلی توقف چند روزه فروش سهام توسط فعالان بازار نمی تواند تضمین کننده رشد سهام باشد. بنابراین، باید سیاست‌های جدی برای حمایت از سهام اعمال شود تا حاشیه سود شرکت‌ها بهبود یابد.

این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی سرمایه گذاران به بازار اعتقاد ندارند، آیا می توان تضمین کرد که پول واقعی وارد بورس شود؟ و پاسخ داد: قطعا باید زمان بگذرد تا سهامداران از حمایت دولت از بورس مطمئن شوند.


بدون نقدینگی، تنها می تواند دچار نوسانات چند روزه شود



وی با تاکید بر اینکه بازار بدون نقدینگی تنها می تواند دچار نوسانات چند روزه شود، گفت: از منظر سرمایه گذاران محتاط، تضمینی برای ادامه این رشد وجود ندارد.

وی افزود: وقتی سرمایه گذاران به بازار اعتقاد ندارند، آیا می توان تضمین کرد که پول واقعی وارد بازار شود؟ تبادل آیا این اتفاق می‌افتد و در پاسخ گفت: قطعاً باید یک دوره زمانی مشخص شود تا سهامداران از حمایت دولت از بورس مطمئن شوند.

دلبری در پایان با اشاره به اینکه سیاست های موقت بازار تنها برای مدت کوتاهی می تواند به رشد شاخص کمک کند، تصریح کرد: زمانی که بازار شروع به رشد کند نیاز به حجم بالایی از معاملات دارد و در چنین شرایطی اگر واقعی‌ها به بازار نیاید چنین مشکلی پیش می‌آید، این اتفاق نمی‌افتد و باید دید آیا نقدینگی که دولت وعده داده وارد صندوق تثبیت می‌شود و آیا این نقدینگی جذب می‌شود یا خیر. خریداران خرده فروشی یا نه، تا بتوانیم تحلیل مناسبی از پایداری انجام دهیم. رشد من دارم

دیدگاهتان را بنویسید