150 هزار میلیارد تومان به بازار آزاد تزریق شد/سکوت مطلق در بازار بین بانکی

150 هزار میلیارد تومان به بازار آزاد تزریق شد/سکوت مطلق در بازار بین بانکی

اگرچه تزریق پول به بازار آزاد بانک مرکزی بار دیگر در اوج خود بود، اما ریزش پول در بازار بین بانکی به پایین ترین سطح خود از بهمن ماه سال گذشته رسید.

بانک مرکزی امروز در بخشی از فرآیند هفتگی انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، آمار و ارقام مربوط به عملکرد بازار آزاد و بازار بین بانکی خود در هفته منتهی به 3 خردادماه سال جاری را از طریق سایت رسمی خود منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، با افزایش نسبی نیاز بانک ها به پول در هفته جاری، تزریق پول به بازار آزاد بانک مرکزی بار دیگر به بالاترین حد خود رسیده است. از سوی دیگر، این هفته روند کاهش مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی را ادامه داد و تنها یک بانک از این طریق نیاز خود به منابع پولی را تامین کرد.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، در دوازدهمین مزایده بازار آزاد سال 1402 که در تاریخ 22 خردادماه برگزار شد، 21 بانک و موسسه اعتباری شرکت کردند و با سازوکار قراردادهای بازخرید بخشی از نیاز پولی خود را تامین کردند. من کردم

مدت زمان قرارداد بازخرید در عملیات بازار آزاد بانک مرکزی در هفته جاری هفت روز بوده و حداقل نرخ توافقی بازخرید یا همان نرخ رپو بدون تغییر نسبت به 12 هفته گذشته 23 درصد بوده است.

تعداد کل سفارش های ارسالی بانک ها در عملیات بازار آزاد این هفته با چهار هزار میلیارد تومان افزایش نسبت به هفته گذشته به بیش از 156 هزار میلیارد تومان رسید. بانک مرکزی در پاسخ به این نیازها 150 هزار میلیارد تومان به بازار آزاد تزریق کرد. عددی که برای دومین هفته متوالی وارد این بازار می شود و بالاترین مقدار پول در تاریخ عملیات بازار آزاد محسوب می شود.

از سوی دیگر 150.4 هزار میلیارد تومان از قراردادهای بازخرید مربوط به مزایده شماره 11 بازار آزاد سررسید این هفته بود و این مبلغ به بانک مرکزی بازگشت. در نتیجه، عملیات خالص بازار آزاد بانک مرکزی در هفته جاری منفی بود.

نکته قابل توجه در گزارش سیاست پولی این هفته بانک مرکزی، آرامش مطلق در بازار بین بانکی بود. زیرا در این هفته تنها یک بانک از طریق بازار بین بانکی و مکانیسم اعتبارسنجی منظم از منابع بانک مرکزی برداشت کرد. مبلغ این وام تنها 870 هزار میلیارد تومان بوده که کمترین میزان از بهمن ماه سال گذشته است. همچنین 550 میلیارد تومان نیز از محل منابعی که بانک مرکزی قبلاً از طریق این بازار به بانک ها وام داده بود، سررسید بوده است.

اوج تزریق نقدینگی به بازار آزاد بانک مرکزی و سکوت مطلق در بازار بین بانکی شاید به این معنا باشد که بانک مرکزی بار دیگر مسیر تامین نقدینگی مورد نیاز بانک ها را تغییر داده و آن را به بازار آزاد سوق داده است.

اگرچه تزریق پول بانک مرکزی در بازار آزاد به دلیل منظم بودن این بازار نسبت به بازار بین بانکی گام مثبتی است، اما مشکل اصلی که افزایش چشمگیر نیاز بانک ها به نقدینگی است همچنان پابرجاست.

دیدگاهتان را بنویسید