اخبار مهم در مورد رجیستری آیفون 14 و 15 در سال جدید

اخبار مهم در مورد رجیستری آیفون 14 و 15 در سال جدید

مهدی آبکاری، دبیر انجمن واردکنندگان دستگاه های تلفن همراه گفت: در دو ماهه نخست سال و تا پایان اردیبهشت حدود یک میلیون و 350 هزار دستگاه موبایل وارد کشور شد که نسبت به سال قبل تفاوت چندانی ندارد.

آبگری در خصوص واردات تلفن همراه توسط مسافران نیز افزود: در اواخر سال 1401 شورای اسلامی شهر قانونی تصویب کرد که سود، مالیات بازرگانی و دولتی گوشی های تلفن همراهی که مسافران وارد می کنند دو برابر گوشی های تلفن همراه وارداتی از طریق تجارت است. به همین دلیل گمرک در تیرماه 1402 هنگام صدور ابلاغیه برای کالاهای بالای 600 دلار برای مسافران به اشتباه 8 درصد اعلام کرد، در حالی که واردات گوشی تلفن همراه از طریق تجارت 15 درصد بود در حالی که طبق قانون مجلس باید رقم اعلامی. 30 درصد بوده است.

وی ادامه داد: در سال 1402 به محض ابلاغ بخشنامه اطلاع رسانی کردیم که این ابلاغیه اشتباه بیان شده و نیاز به اصلاح دارد که متاسفانه اصلاح آن تا برج 11 ادامه یافت و در نهایت این تمدید عملا بی فایده شد. زیرا در آن 8 ماه واردات موبایل از مسیر مسافری سودآور بود و تنها عوارض پرداخت 8 درصد بود در حالی که برای واردات موبایل از مسیر تجاری باید 15 درصد عوارض و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می کردند.

قاقبری ادامه داد: با این رویه که به اشتباه حدود 8 ماه به طول انجامید، حقوق تجار زیل و بسیاری از گوشی های همراه مسافری وارد بازار تجاری شد و به این ترتیب حدود 400 میلیون دلار گوشی مسافری وارد کشور شد؛ به طوری که در این مدت حدود 400 میلیون دلار گوشی مسافربری وارد کشور شد. چون خیلی به صرفه بود.

وی یادآور شد: در پایان سال 1402 که تصمیم به تغییر ابلاغیه گرفته شد، به دلیل این تصمیم، امسال شاهد کاهش 50 درصدی واردات گوشی تلفن همراه توسط مسافران نسبت به همان سال بوده ایم. حتی افرادی که از طریق مسافران اقدام به واردات می کردند از قیمت واقعی کالا در سطح عرضه در کشور مطلع نبودند و متضرر شدند.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل خاطرنشان کرد: گوشی ای که از راه های تجاری قانونی وارد می شود شامل 18 ماه خدمات پس از فروش است، بنابراین استفاده از تلفن همراه سرویس شده به نفع مصرف کننده است.

آبگری در خصوص رجیستری آیفون های آفرود: آخرین نکته روشنی که در تیرماه سال گذشته مطرح شد این بود که رجیستری آیفون های سری 14 و 15 به هیچ وجه و بنا به درخواست نمایندگان مجلس و ارزیابی توسط کمیسیون های ویژه انجام نمی شود. ، به چند دلیل ثبت نام پذیرفته نمی شود. وی تصریح کرد: دلایل اصلی نمایندگان برای گرانی این محصول مخالفت ما با تحریم های آمریکا و جلوگیری از واردات محصولات ایرانی از جمله زعفران، فرش و … به این کشور بود.

وی ادامه داد: سال گذشته در جلسات متعدد تمامی مراحل را بررسی کردیم اما نتیجه آن جلسات این بود که این محصول بنا به دلایلی نباید رجیستر شود و می توان گفت آخرین سری آیفونی که ثبت شد آیفون بوده است. 13.”

آبگری تاکید کرد: گاهی اوقات به دلیل عدم ثبت نام آیفون، شاهد سوء استفاده برخی از افراد از این شرایط هستیم و مدام شایعاتی در مورد رجیستری به گوش می رسد، اما به دلیل اینکه مشکل رجیستری دست تاجر و فروشگاه مربوطه نیست و وجود دارد. روال قانونی، به همین دلیل قابل بحث نیست، اداره ثبت نمی تواند فاکتور قانونی تعریف کند. بنابراین، تمام وعده‌های مغازه‌ها درباره ثبت کالاهایی که از ثبت ممنوع هستند، صحت ندارد.

وی بیان کرد: با توجه به تعداد زیاد مخاطبان واردات تلفن همراه و همکاری تیم 1000 نفری واردات، بسیاری از افراد در صورت داشتن یا تخصیص ارز حاضر به واردات تلفن همراه هستند.

آبگری ادامه داد: در سال های اخیر کمبودی در تامین گوشی نداشته ایم که این امر نشان دهنده رویه واردات اولیه است; اگر مشکلی در واردات انجام می شود برای همه است.

وی افزود: در برخی موارد به دلیل تضاد منافع، شاهد مشکلاتی بین واردکنندگان هستیم. گاهی واردکنندگان مقدار بیشتری از گوشی را برای خود در سبد وارداتی خود نگه می‌دارند، این به دلیل سابقه‌ای است که قانونگذار برای واردکننده در نظر گرفته است که برخی آن را مشکل می‌دانند، اما اگر مشکلی وجود داشته باشد، در هر کدام از آنها این اتفاق افتاده است. و هیچ انحصاری یا شرایط خاصی وجود ندارد. برای هیچ واردکننده ای نبود. همچنین با توجه به طراحی موفق رجیستری و شفافیت سیستم، مشکلی در سطح عرضه و خدمات وجود ندارد.