افزایش 40 درصدی حقوق بازنشستگان چه زمانی دوباره اعمال می شود؟

افزایش 40 درصدی حقوق بازنشستگان چه زمانی دوباره اعمال می شود؟

سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه و عضو کمیته اجتماعی شورای اسلامی در تشریح جلسه این کمیته اظهار داشت: جلسه کمیته اجتماعی با حضور مهدی مسکنی مدیر عامل شرکت برگزار شد. صندوق بازنشستگی کشوری، معاونین وی و کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس.

وی ادامه داد: در این جلسه رئیس اجرایی صندوق بازنشستگی کشوری گزارشی از وضعیت فعلی قانون تعدیل دستمزد بازنشستگان و همچنین هزینه های درمانی و بیمه تکمیلی آنان ارائه کرد. موارد زیادی مورد بحث قرار گرفت.

به گفته این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، چرا تناسب ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان – مصوبه برنامه هفتم توسعه – اعمال نشد و از طرفی هزینه های درمانی با تاخیر به بازنشستگان تعلق می گیرد؟ پرتکرارترین سوالات نمایندگان کمیسیون اجتماعی در این جلسه بود که مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری پاسخ دادند و توضیحات لازم را دادند از جمله اینکه هنوز حقوق یکسان سازی بازنشستگان به صورت قانونی تعیین نشده است و در موضع اعلام آن منابع لازم برای آن پیش بینی شده است و بلافاصله پس از اعلام اجرا خواهد شد.

ذاکر ادامه داد: در خصوص پرداخت هزینه های درمانی به مستمری بگیران نیز اعلام شد که با توجه به تغییرات صورت گرفته تا پایان این ماه تمامی موارد برطرف می شود و پس از آن تاخیر خاصی نخواهیم داشت.

مرتضوی با بیان اینکه چه زمانی تناسب و یکسان سازی حقوق بازنشستگان با توجه به اینکه مفاد برنامه هفتم ابلاغ نشده است، اظهار داشت: در صورت ابلاغ قانون همسان سازی زمانی اجرا می شود که قانون هفتم طرح ابلاغ شود، حالا با توجه به این گفته می شود اصلاحیه ای ارائه کرده اند، اگر این اصلاحیه هم تغییر کند، قطعاً از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون، حقوق بازنشستگان برابر می شود.
فوری؛ لحظه یکسان سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جامعه کارگری ما پایدار است و تعدیل نیروی کار کاهش یافته است و گواه آن این است که مستمری بگیران بیمه بیکاری در حال کاهش و سطح اشتغال در کشور افزایش یافته است. بیکاری کاهش یافته است. همچنین در ستاد وزارتخانه کمپ مسکن راه اندازی کردیم و مقرر شد بانک رفاه کارگران به عنوان متولی پذیرش و منابع لازم را برای اسکان کارگران فراهم کند.

سلطان مرتضوی درباره رد افزایش حق مسکن کارگران در سال جاری گفت: حداقل حقوق و دستمزد کارگران را 35 درصد افزایش دادیم نمایندگان کارگری و کارفرمایی موافقت کردند که پرهای اساسی افزایش یابد پیشنهاد دیگری در این راستا وجود ندارد.

وزیر تعاون، کار و مراقبت اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از هفته کاری خبر خوبی برای کارگران دارید، گفت: خبر خوب برای کارگران این است که بحمدالله جامعه کارگری ما پایدار است و تعدیل نیروی کار کاهش یافته است و شواهد. یعنی بازنشستگان بیکاری کاهش یافته و اشتغال در کشور افزایش یافته و بیکاری کاهش یافته است. همچنین در ستاد وزارتخانه کمپ مسکن راه اندازی کردیم و مقرر شد بانک رفاه کارگران به عنوان متولی پذیرش و منابع لازم را برای اسکان کارگران فراهم کند.

وی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق ماده 29 برنامه هفتم را تغییر داده و برخی معتقدند این موضوع باعث نگرانی مستمری بگیران تامین اجتماعی شده است، گفت: به نظر می رسد بند «دولت تسویه بدهی» را حذف کرده است. جایگزین این پرونده چیست، گفت: با ایراداتی که شورا در مواردی به مصلحت گرفته است; در مجلس متأسفانه چنین چیزی که شما می گویید محقق شد و بلافاصله مورد اعتراض ما قرار گرفت و به تیمی از نمایندگان مردم مأموریت داده شد، زیرا قانونگذار چنین اختیاراتی را به هیئت رئیسه تفویض کرد. همکاران ما به شدت به دنبال بازگرداندن همان هستند.

مرتضوی در خصوص اینکه آیا لایحه دیگری ارائه می شود یا خیر، با توجه به اینکه رئیس مجلس اعلام کرده است لایحه دیگری باید ارائه شود، گفت: خیر. توجه داشته باشید که با پیگیری ها و اخباری که من دارم، مقرر شد رئیس کمیسیون تلفیق و مددکاری اجتماعی و یکی از نمایندگان مجلس با حضور نمایندگان ما، موضوع را بررسی کنند. مهم باشد و اصلاحات انجام دهد.

وی بیان کرد: مطالباتی که گفته می شود مطالبات انباشته ای است که قطعا پیگیری خواهیم کرد. دولت مصمم به پرداخت مطالبات صندوق های بازنشستگی است. واقعیت این است که در طول این سال ها دولت به این موضوع لطف داشته و نزدیک به 220 تلاش برای تسویه بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی داشته ایم و سایر صندوق ها نیز سهم قابل توجهی از محتوای خود را به همین شکل دریافت کرده اند. اما همیشه به لحاظ اجرای مصوباتی که در بودجه سنواتی پیش بینی می شود باز هم برای صندوق ها تکلیف ایجاد می کنند و دولت باید سالانه مطالبات صندوق ها را پرداخت کند در غیر این صورت اعتبارات دچار مشکل می شود.

مرتضوی با بیان اینکه با توجه به اینکه مفاد برنامه هفتم ابلاغ نشده چه زمانی این اتفاق می افتد، اظهار داشت: باید ابلاغ شود. همسان سازی زمانی انجام می شود که قانون ابلاغ شود، اگر قانون برنامه هفتم ابلاغ شود، حالا با توجه به اینکه می گویند اصلاحیه آورده اند، آن اصلاحیه هم باید تغییر کند، قطعا یکسان سازی حقوق بازنشستگان از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون.

وزیر تعاون، کار و رفاه گفت: تاریخ اجرایی شدن برنامه هفتم از ابتدای سال 1403 خواهد بود. توسط فرودین اول سال هزار و چهارصد و سه.