با این خوراکی‌ها صدایتان را تضمین کنید

به گزارش خبرگزاری موج


داشتن صدای خوب یکی از موهبت های خداوند است که عده ای دارند تا همه از حرف زدن و شنیدن صدایشان خوشحال شوند. برای تقویت حنجره و صدای خوب تدابیر خاصی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از برخی است غذا در این قسمت غذاهای سالم و ناسالم را به شما معرفی می کنیم تا خوب به نظر برسند.

غذا چه ربطی به صدای خوب دارد؟

برای بسیاری از ما این سوال پیش می آید که غذا چه ربطی به خوش صدا بودن دارد، باید بگوییم برای اینکه غذا از مری وارد معده شود، تارهای صوتی راه عبور نای و ریه ها را می بندند، پس صدا اتصالات در تماس مستقیم با همه مواد غذایی هستند و مایعات دارند و هر چیزی که می خوریم قبل از رفتن به معده روی تارهای صوتی تأثیر می گذارد.

در زیر شما را با غذاهای مفید برای صدای خوب آشنا می کنیم:

اب

صدا توسط حرکات کوچک ماهیچه های داخلی تولید می شود و این ماهیچه ها برای بدست آوردن حداکثر انرژی، کشش و انعطاف باید هیدراته شوند. هیدراته ماندن بسیار مهم است، بنابراین باید مقدار زیادی آب با دمای اتاق بنوشید. این کار تارهای صوتی و گلوی شما را در وضعیت خوبی حفظ می کند.

اگر بتوانید روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید، گلوی خود را مرطوب کرده و تمام اندام های حیاتی خود را هیدراته نگه می دارید. برخی از خواننده ها معمولاً در روزهای اجرای برنامه مایعات زیادی می نوشند تا تارهای صوتی را آرام کنند.

خربزه

خربزه 90 درصد آب دارد. بنابراین، باید سعی کنید برش های طالبی یا انواع دیگر خربزه بخورید تا هیدراته بمانید. اگر به دنبال بهترین رژیم غذایی برای خواننده ها هستید، خربزه یکی از بهترین غذاها برای خوردن است.

نان های بدون نمک یا برشته شده

آیا تا به حال نان خشکی در گلو گیر کرده اید؟ خوردن نان بدون نمک یا برشته می تواند باعث ایجاد رطوبت زیادی در گلو شود. این روند می تواند تا مدت ها پس از اتمام غذا ادامه یابد و به طور طبیعی صدای شما را هیدراته کند.

آب سیب

نصف لیوان آب سیب به همراه آب به شما کمک می کند در طول یک سخنرانی طولانی هیدراته بمانید. اگر آب سیب دوست ندارید، می توانید یک سیب سبز بخورید یا آب سبزیجات تازه بنوشید.

چای گیاهی داغ

دمنوش های گیاهی گرم برای صدا عالی هستند زیرا به طور طبیعی فاقد کافئین هستند. آنها مانند سونای گلو عمل می کنند تا تارهای صوتی را گرم و راحت نگه دارند. خواص ضد باکتریایی برگ های چای می تواند مشکلات گلو را بهبود بخشد و حتی از آن جلوگیری کند.

عسل

بلع تدریجی مقداری عسل گلو را می پوشاند، روند بهبودی را تسریع می کند و ناراحتی را کاهش می دهد. این محصول شیرین حاوی خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که می تواند به شما کمک کند از شر باکتری هایی که ممکن است گلو شما را تحت تاثیر قرار دهند خلاص شوید. کمی عسل با آب یا چای اولین و آخرین چیزی است که باید صبح و عصر در روزهای تمرین بنوشید.

می توانید عسل و لیمو را نیز ترکیب کنید. عسل و لیمو حاوی خواص ضد میکروبی هستند که می توانند میکروب های گلو را از بین ببرند و تارهای صوتی را تسکین دهند تا از گلودرد جلوگیری شود.

اگرچه ممکن است دندانپزشکان با این گزینه موافق نباشند، اما تحقیقات نشان می دهد که طعم های شیرین برای تحریک غدد بزاقی مفید هستند زیرا تارهای صوتی را مرطوب می کنند. بسیاری از خوانندگان نیز از این نکته پیروی می کنند تا تارهای صوتی خود را قبل از اجرای خود هیدراته نگه دارند.

میوه تازه

میوه ها به دلیل داشتن ویتامین ها، فیبر و مواد مغذی که به جذب بهتر آنها در بدن کمک می کند، ارزش غذایی بسیار بالاتری نسبت به آب خود دارند. آب میوه ها احتمالاً حاوی آب و قند بیشتری نسبت به هر چیز دیگری هستند، بنابراین می توانند مستقیماً وارد جریان خون شما شوند و شما را سریعتر تخلیه کنند.

سبزیجات برگ دار

وقتی صحبت از یک رژیم غذایی سالم برای بهبود صدای شما می شود، نباید از مزایای سبزی های برگ دار غافل شوید. التهاب و تورم گلو با مصرف سبزیجات برگ سبز کاهش می یابد، سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد و صدا را شفاف نگه می دارد.

جوجه

پروتئین یک ماده مغذی مهم برای افرادی است که می خواهند صدای خوبی داشته باشند. این غذا علاوه بر احساس سیری، انرژی لازم برای استفاده طولانی مدت از تارهای صوتی را تامین می کند. برای پیشگیری از التهاب حنجره و حفظ سلامت حنجره و صدای خود حتماً سوپ و آب مرغ را در برنامه غذایی پاییز و زمستان خود بگنجانید.

ماهی

ماهی منبع عالی پروتئین بدون چربی است. ماهی را گریل یا پخته کنید تا روغن کمتری مصرف شود و همچنین از مقداری سبزیجات تازه در کناره آن استفاده کنید.

آجیل

یک رژیم غذایی سالم برای فردی که می‌خواهد صدای خوبی داشته باشد باید شامل آجیل مخصوصا آجیل‌هایی باشد که نمک کمی دارند، بنابراین حتماً آن‌ها را با آب دمای اتاق بشویید تا نمک گلو را خشک نکند.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی با کیفیت با موز یک صبحانه یا ناهار عالی را ایجاد می کند. پروتئین موجود در کره بادام زمینی شما را سیر نگه می دارد و شکر کمی که در مربای کم کربوهیدرات موجود در نان وجود دارد انرژی شما را افزایش می دهد.

پیاز

از پیاز برای ایجاد معجزه ای ماندگار در گلوی خود استفاده کنید. یک پیاز تازه و سالم را خوب بشویید و پوست اضافی آن را جدا کنید سپس آن را خوب در فویل بپیچید و روی گریل پر از زغال یا در فر قرار دهید و بعد از آماده شدن پیاز و از بین رفتن حرارت پیاز به خودتان کمک کنید. .

ویتامین

خوردن مقدار زیادی سبزیجات و میوه ها نه تنها به فرم دادن به بدن کمک می کند، بلکه به صدای بهتر نیز کمک می کند زیرا این غذاها سرشار از ویتامین های مورد نیاز برای مبارزه با بیماری ها و دفع سموم هستند.

قرص ویتامین A

این ویتامین در بسیاری از غذاها یافت می شود و به سلامت پوست، بافت های نرم و غشاهای مخاطی کمک می کند و غشاهای مخاطی سالم سلامت گلو را بهبود می بخشد. افراد باید حداقل 2 وعده میوه و سبزیجات حاوی ویتامین A در روز مصرف کنند. رژیم غذایی آنها باید شامل هویج، کدو حلوایی، سیب زمینی شیرین، طالبی، کلم، اسفناج، زردآلو و کاهو باشد.

ویتامین سی

سبزیجات و میوه ها مانند پرتقال، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، کیوی و همچنین گریپ فروت حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هستند.

ویتامین E

این یک آنتی اکسیدان قوی است که به مبارزه با رادیکال های آزاد که باعث پیری و تحلیل عضلات می شوند کمک می کند. آووکادو، اسفناج و انبه منابع غذایی خوبی از ویتامین E هستند که به ریه ها و سلول های مغز کمک می کند.

ویتامین B12

این ویتامین علاوه بر تامین انرژی بیشتر برای بدن، به مقابله با اضطراب نیز کمک می کند و سیستم عصبی و عملکرد آن را بهبود می بخشد.

ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان می تواند یک لایه محافظ بر روی بافت های گلو ایجاد کند، بنابراین از غشای مخاطی در برابر تحریک محافظت می کند.

غذاهایی که باید اجتناب کرد

برای تقویت صدا و خوش صدایی در خوانندگی، باید غذاهای غیرقابل خوردن را بشناسید و از برنامه غذایی خود حذف کنید. غیر خوراکی که شامل:

کافئین

کافئین با خاصیت ادرارآوری که دارد باعث کم آبی بدن می شود. قهوه نوعی نوشیدنی است که حاوی کافئین، روغن و اسید است و می تواند تارهای صوتی را تحریک کرده و در نتیجه باعث سفتی و تولید مخاط شود. در این حالت شما دچار سوزش یا سوزش جزئی تارهای صوتی می شوید.

نوشیدنی های کافئین دار می توانند رفلاکس اسید را بدتر کنند. اسیدهایی که از مری به حنجره برگشت می‌کنند می‌توانند منجر به رفلاکس شوند، وضعیتی که با گلودرد، سرفه مزمن و سایر علائمی که باعث مشکلات صوتی می‌شود، همراه است.

در برخی موارد، عوارض جانبی ناخواسته پس از مدتی ناپدید می شوند. اگر می خواهید کافئین بنوشید، در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید، این به شما کمک می کند تا مایعات از دست رفته به دلیل اثر ادرارآور کافئین را جایگزین کنید.

نوشیدنی های گازدار

شما باید از نوشیدنی های گازدار اجتناب کنید زیرا باعث رفلاکس اسید می شوند. همانطور که می دانید کربناته شدن یکی از عوامل اصلی هوای بیش از حد معده است و در نتیجه روی صدا تاثیر منفی می گذارد.

سیگار و دود

تارهای صوتی بسیار حساس و آسیب پذیر هستند. سیگار، قلیان و تنباکو باعث ضخیم شدن تارهای صوتی می شود. دود و گرد و غبار موجود در فضا نیز بر روی تارهای صوتی اثر منفی می گذارد و باعث خشکی و از دست دادن آب در تارهای صوتی می شود.

ترشی

مواد اسیدی تارهای صوتی ما را از بین می برد، بنابراین برای داشتن صدای خوب باید از غذاهای اسیدی مانند لواش، آبلیمو و مانند آن استفاده کنید.

شیر نر

نوشیدن شیر باعث افزایش ترشح مخاط در پشت گلو و بینی می شود، بنابراین اگر می خواهید صدای خوبی داشته باشید، باید از نوشیدن شیر خودداری کنید و همچنین مصرف لبنیات دیگر را به خصوص قبل از داشتن صدا کاهش دهید. تابع .

دهانشویه

برخی از دهانشویه ها حاوی موادی هستند که باعث خشکی گلو و گرفتگی صدا می شوند، بنابراین از دهانشویه هایی که نمی شناسید و کیفیت خوبی ندارند استفاده نکنید.

غذاهای شیرین فرآوری شده

از تنقلات صنعتی شیرین، آب میوه، آب نبات و سایر غذاهای فرآوری شده خودداری کنید. قند موجود در این مواد انرژی را از صدا خارج می کند.

برای داشتن صدایی زیبا و صاف باید از مصرف شکلات اجتناب کنید زیرا حاوی کافئین است که ماهیچه های اطراف تارهای صوتی را سفت می کند و آنها را خشک می کند. علاوه بر این، تقویت کننده رفلاکس اسید است و اغلب قند بالایی دارد.

بستنی

بستنی به دلیل داشتن قند و لاکتوز بالا می تواند تارهای صوتی را تحریک کند. علاوه بر این، خوردن بستنی به رفع گلودرد بیشتر به خصوص در روزهای زمستان نیز کمک می کند.

غذاهای سرخ شده

هر غذایی که در مقدار زیادی روغن پخته شود روی تارهای صوتی اثر منفی می گذارد. همچنین خوردن غذاهای سرخ شده از عوامل دل درد است.

غذاهای ادویه دار

غذاهای تند می توانند معده را تحریک کرده و منجر به رفلاکس اسید شوند، بنابراین باید از مصرف آنها اجتناب کنید.

چاشنی

ادویه جات باعث ایجاد حساسیت و خارش در تارهای صوتی می شود، پس بهتر است در مصرف آن ها اعتدال داشته باشید.

آب سرد

نوشیدنی های خیلی سرد می توانند بر روی صدا تاثیر منفی بگذارند. آنها می توانند ماهیچه های گلو را سفت کنند و باعث استرس غیر ضروری و همچنین از دست دادن انعطاف پذیری شوند.

غذای گرم

همانطور که خوردن غذای سرد برای حنجره و تارهای صوتی مضر است، غذاها و مایعات خیلی داغ نیز به تارهای صوتی آسیب می رساند. بهتر است غذا در حدود دمای اتاق (24 درجه) باشد و هرگز بالاتر از دمای بدن (37 درجه) نباشد.

چای سیاه

یکی دیگر از نوشیدنی هایی که باید از آن اجتناب کنید چای سیاه است، اگرچه از آب ساخته شده است، اما احتمالا گلو را خشک می کند، بنابراین به جای آن چای گیاهی بنوشید.