برگزاری جلسه هیات امنای دانشگاه شریف با حضور معاون اول و ۳ وزیر

به گزارش خبرگزاری موج


به نقل از دانشگاه صنعتی شریفپنجمین جلسه عادی پنجمین دوره هیات امنای دانشگاه صنعتی شریف با حضور محمد محبر معاون رئيس جمهوردکتر محمدعلی ذوالفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوریحسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجهعیسی زارع پور وزیر ارتباطاتسید عباس موسوی رئیس دانشگاه، اعضای هیئت مدیره، دکتر سعید سهراب پور و دکتر محمدرضا عارف (عضو اصلی هیئت امنا)، مهندس رضا بختیاری معاون آموزش عالی، تحقیقات و فناوری دانشگاه سازمان برنامه و بودجه و دکتر مهدی بیات مشاور وزیر علوم در هیات رئیسه و کمیته حسابرسی.

در این جلسه دکتر موسوی رئیس دانشگاه به ارائه گزارش و تشریح برخی از عملکرد ده ماهه دانشگاه صنعتی شریف پرداخت.

وی ابتدا به عملکرد تحصیلات دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی پرداخت و در این خصوص گفت: پذیرش 95 نفر از 100 نفر برتر آزمون سراسری، پذیرش 45 نفر با مدال طلا و 63 نفر با مدال نقره و برنز در المپیادهای ملی دانشجویی، توسعه برنامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی – کارآفرینی و استارت آپ، بازنگری و به روز رسانی برنامه های دکتری علوم و فناوری نانو، کارشناسی ارشد مهندسی مواد و متالورژی، کارشناسی ارشد مهندسی دریایی، کارشناسی ارشد مهندسی دریایی، کارشناسی ارشد مهندسی برق و غیره تعریف و ارائه کارگاه دستیاری آموزشی و اخلاق در پژوهش برای دانشجویان، فراهم کردن فرصت‌های مختلف برای دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان از جمله اقدامات و فعالیت‌هایی است که در زمینه آموزش و تحصیلات تکمیلی صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه همچنین به روند رو به رشد فعالیت‌های پژوهشی و پیوند صنعت دانشگاه اشاره کرد و برخی از دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاه را ارائه کرد.

دکتر موسوی در خصوص فعالیت های پارک علم و فناوری دانشگاه نیز گفت: امضای تفاهم نامه با سنگ آهن مرکزی ایران به ارزش 500 میلیارد ریال، افزایش 1000 متر مربع فضا برای شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها، اجرای طرح طرح سیمرغ فناوری با همکاری معاونت علمی، تغییر الگوی سود پارک علم و فناوری از شرکت ها، انعقاد قرارداد تجاری سازی با شرکت ها، ارتقای پارک علم و فناوری شریف از دسته پارک های تازه تاسیس به توسعه پارک ها از جمله فعالیت هایی است که در پارک علم و فناوری دانشگاه انجام شده است.

موسوی به برخی از دستاوردهای دانشگاه در حوزه دانشجویی اشاره کرد و گفت: کسب بیش از 20 مدال و مقام قهرمانی در مسابقات قهرمانی منطقه یکم ورزشی کشور، کسب مقام سوم تیمی در ششمین المپیاد عمومی ورزشی و کسب مقام چهارم تیمی در چهارمین المپیاد ورزشی دانش آموزان شهید، برگزاری مسابقات والیبال و بسکتبال دانش آموزان دختر منطقه یکم ورزشی کشور، افزایش ظرفیت پذیرش مرکز مشاوره، کاهش رفتارهای خودآزاری. طرح پایش سلامت روان دانش آموزان نوورود، تشکیل شورای سلامت و سبک زندگی و اجرای کمپین دانش آموزی پیشگیری از استعمال دخانیات، بهسازی برخی از خوابگاه های خوابگاه های شهید احمدی روشن، شهید سلیمانی، شهید وزوایی و خوابگاه آزادی، اجرای طرح پنجمین دوره جشنواره بازی های بومی و محلی در خوابگاه های دانشجویی، اعطای ۳۲۷ فقره وام ازدواج و… به دانشجویان نیازمند با جذب حامیان از جمله اتفاقاتی است که در حوزه دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف رخ داد.

رئیس دانشگاه در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف در ده ماه گذشته پرداخت و گفت: برگزاری مراسم شریف سلام با حضور دانشجویان نورودی و خانواده های آنان، برگزاری بیش از 250 رویداد توسط 50 گروه دانشجویی. برگزاری حدود 20 اردوی زیارتی، فرهنگی، علمی و ورزشی از جمله اردوی دانش آموزان نوورود به مشهد مقدس، اردوی فعالان فرهنگی در ساری، اردوی پابوس اسخ، اردوی خط فناورانه از جمله فعالیت هایی است که انجام شد. جایگاه در حوزه فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه صنعتی شریف.

او اضافه کرد؛ مرمت آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه با همت خیرین، برگزاری اولین رویداد ایده پردازی دانشجویان دانشگاه های استان تهران در حوزه انتخابات و تشویق فعالان دانشجویی با برگزاری اردوی فعالین، اردوی حامیان، کارگاه رسانه ای و … . از دیگر فعالیت های دانشگاه در حوزه فرهنگی و اجتماعی است.

موسوی در بخشی دیگر از گزارش خود به بررسی وضعیت دانشگاه در حوزه روابط بین الملل پرداخت. او گفت؛ حفظ رتبه اول کشور در سیستم های رتبه بندی QS و Times، شرکت در نمایشگاه بین المللی جذب دانشجوی چین و انعقاد سه تفاهم نامه با دانشگاه های چین، میزبانی معاون وزیر علوم روسیه و شورای روسای چندین دانشگاه وابسته، سفیر هند، سفیر تاجیکستان، مدیرکل وزارت علوم ازبکستان و رئیس دانشگاه عمان… از جمله تعاملاتی است که دانشگاه صنعتی شریف در عرصه بین المللی انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد؛ پیگیری مجدانه تاسیس شعبه بین المللی دانشگاه صنعتی شریف در عراق و ازبکستان، اعزام دانشجو به روسیه در قالب مدرسه تابستانی و دریافت چندین کمک هزینه تحقیقاتی مشترک با دانشگاه های روسیه، برگزاری دوره مشترک کارشناسی ارشد مهندسی نفت با مشارکت دانشگاه توماک روسیه، تهیه و ارائه برنامه افزایش رتبه دانشگاه در میان مدت و بلندمدت، برگزاری همایش بین المللی پایداری انرژی و پیگیری تاسیس موسسه یونسکو و UNU از دیگر اقدامات این دانشگاه است. ارتقای جایگاه دانشگاه در روابط بین الملل

رئیس دانشگاه در ادامه به تشریح چالش های اصلی پیش روی دانشگاه صنعتی شریف پرداخت و گفت: برخی از نقاط این دانشگاه فرسوده است و خطرات ایمنی را به دنبال دارد. آتش سوزی های اخیر از جمله حادثه مسجد و دانشکده عمران هزینه های سنگینی را بر دانشگاه تحمیل کرده است.

وی ضمن قدردانی از حمایت های اخیر دکتر محبر و دکتر زلفی گل افزود: عدم تجهیز اکثر ساختمان های دانشگاه به سیستم اعلام حریق و اطفاء حریق، چالش های مالی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیأت علمی به ویژه اعضای هیأت علمی اول و در برخی موارد وجود دارد. از دست دادن برخی از اعضای هیأت علمی به دلایلی از جمله مشکلات اقتصادی، قدیمی بودن زیرساخت های پژوهشی دانشگاه و برخی محدودیت های استخدامی مانند تابعیت مضاعف از دیگر چالش های پیش روی دانشگاه است.

همچنین؛ تنظیم بودجه بدون در نظر گرفتن سطوح مختلف هزینه در دانشگاه‌های مختلف، عدم انطباق بودجه دانشگاه با انتظارات، نبود منابع مالی پایدار غیر از بودجه دولتی، بحران ظرفیت خوابگاه و کمبود ظرفیت خوابگاه متاهل از دیگر چالش هایی بود که رئیس دانشگاه خواستار بررسی و پیگیری بیشتر آنها شد. همچنین از وزارت علوم خواسته شد تا از بهترین دانشگاه های کشور که محل حضور و رشد نخبگان هستند، حمایت بیشتری کند.

طرح ارتقای اعتبار بین المللی دانشگاه، درخواست دانشگاه برای دریافت وجه از بانک های عامل در سال 1403 برای ساخت خوابگاه های دانشجویی، ساخت زیرساخت های فناورانه در قالب قرارداد BOT، ساخت دانشگاه نوآوری مرکز برق، ساخت به روش BOT، انحلال موسسه انتشارات دانشگاه صنعتی شریف، شهریه ترم های خارج از سنوات مجاز برای دانشجویان کارشناسی ارشد، معافیت از پرداخت هزینه دروس مازاد و غیبت تا سقف معین. نحوه تعیین شهریه دانشجویان خودگردان و طرح تجلیل از استعدادهای درخشان از جمله موضوعاتی بود که در پنجمین جلسه عادی پنجمین دوره هیات امنای دانشگاه صنعتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیم گیری شد. .