حمله به غیرنظامیان در دانشگاه شریف؛ حضور وزیر علوم در دانشگاه

حمله به غیرنظامیان در دانشگاه شریف؛  حضور وزیر علوم در دانشگاه

دیده بان ایران نوشت: شورای صنفی دانشجویی از حضور شدید نیروهای یونیفورم که مشخص نیست وابسته به چه ارگانی هستند در اطراف دانشگاه و گیت های ورودی و خروجی و پارکینگ دانشگاه خبر داد. پس از تجمع دانشجویان دانشگاه شریف، دانشگاه در محاصره نیروهای امنیتی قرار گرفته و دانشجویان اجازه خروج از دانشگاه را ندارند و احتمال دستگیری تعداد بیشتری از دانشجویان وجود دارد. بر اساس این خبر، دروازه انرژی دانشگاه در محاصره نیروهای یونیفرم مسلح قرار گرفته و چندین وانت نیز در نزدیکی آنها قرار گرفته است. چند تن از اساتید دانشگاه در درب انرژی حضور داشتند تا از دستگیری دانشجویان محافظت کنند. نیروهای امنیتی نیز در خیابان قاسمی مشرف به دانشگاه مستقر شدند و به گفته شاهدان چند دانشجو در آن خیابان دستگیر شدند. بعداً چند دانشجو برای خروج از دانشگاه وارد پارکینگ شدند اما بلافاصله چند واحد موتورسیکلت وارد پارکینگ شدند و با گلوله های پلاستیکی به دانشجویان شلیک کردند. فضای شدید امنیتی در دانشگاه به گونه ای است که وزیر علوم و معاونت دانشجویی یک اتوبوس یا ون برای تامین امنیت و انتقال دانشجویان به خوابگاه های دانشجویی یا انتقال آنها به خیابان های اصلی آماده می کنند.
اگرچه هنگام ورود مهاجمان به محوطه دانشگاه، حراست دانشجویی به پارکینگ هدایت شد، اما یکی از دانشجویان برجسته این پیام را ارسال کرد که “اگر چوبی را از هر دری عبور دهید، گلوله های رنگ آمیزی می خورید و به سرعت می افتند و شما را می کشند.” سوختند، استاد و دانشجو و چادر من برای آنها دیگر است.» نه، در پارکینگ دانشگاه تیراندازی شد، یک لحظه درب خانه رها شد و لباس های شخصی به داخل انداخته شد. جلوی چشم ما. حداقل 20 نفر را برده اند.”
این در حالی است که خبرگزاری دانشجو (وابسته به بسیج دانشجویی) ظهر امروز نوشت: امروز اخبار زیادی مبنی بر درگیری از سوی دانشگاه صنعتی شریف منتشر شد. گفته می شود یکی از دلایل اعتراضات دانشجویی صحبت های رئیس دانشگاه درباره دانشجویان ناراضی بوده است. اخبار حاکی از ادامه التهاب در دانشگاه است. رئیس دانشگاه صنعتی شریف با بیانیه ای به سوءتفاهم ایجاد شده در سخنان خود در تجمع اعتراضی دانشجویان پاسخ داد. متن این بیانیه به شرح زیر است:
بسمه تعالی

با سلام خدمت تمامی دانشجویان و همکاران گرامی دانشگاه صنعتی شریف این روزها بیش از هر چیز نیازمند همدلی، گفت‌وگو و رفع سوءتفاهم است. بنابراین من به جلسه روز شنبه 18 مهر 1401 آمدم تا اتفاقات دو هفته اخیر و اقدامات دانشگاه برای حل چالش ها را با فرزندانم در میان بگذارم.
در بخشی از سخنانم در جمع دانشجویان به حضور افراد غیر صادق در دانشگاه در روز شنبه دوم مهرماه اشاره کردم که در سه دسته کلی قرار گرفتند. اما به وضوح ابهامات و سوء تفاهم هایی در مورد آن قسمت از بیانیه من وجود داشته است که نیاز به وضوح و توضیح بیشتری دارد.
آنچه مسلم است حضور دانشجویانی از دانشگاه های دیگر از دو طیف کاملا متفاوت شنبه گذشته است، دسته سوم مربوط به نیروهای امنیتی است که عموما دانشجو نبودند.
تصمیم و اقدام نیروهای امنیتی غیر دانشجویی خارج از دانشگاه برای حضور در دانشگاه صنعتی شریف ربطی به مسئولین، سازمان ها و دانشجویان دانشگاه شریف ندارد و این تصمیم بیرونی نهادهای ذیربط بوده که در آن روز به شریف تحمیل شده است. . اگر نتیجه ای از آنچه امروز گفتم با آنچه در این مقاله به نام انصاف و شفافیت نوشته ام متفاوت است، آنچه اخیراً نوشتم باید مبنا قرار گیرد.
ضمن اینکه همچنان به نظر می رسد این موضوع نیازمند بررسی جدی و دقیق برای برخورد با خردسالان و مقصران احتمالی است.

دیدگاهتان را بنویسید