بستر آبخیزداری توانایی ذخیره ۵۰ میلیارد مترمکعب آب را دارد

وزیر جهاد کشاورزی:

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اجرای طرح های آبخیزداری، آبخوان داری و طرح های برداشت زودهنگام آب و خاک می تواند 50 میلیارد مترمکعب آب برای بخش کشاورزی و منابع طبیعی تامین کند.

به گزارش خبرگزاری موج


محمدعلی نیکبخت در نشست مدیران سازمان کشاورزی استان‌ها بیان کردند: اجرای طرح‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری و طرح‌های برداشت زودهنگام آب و خاک یکی از مهم‌ترین پایه‌های امنیت غذایی است که می‌تواند 50 میلیارد متر مکعب آب برای بخش کشاورزی و منابع طبیعی تامین کند.

وی افزود: تغییر اقلیم امری اجتناب ناپذیر است، اما طرح های آبخیزداری موجود در بارندگی های اخیر حدود 17 میلیارد مترمکعب آب در حوضه های آبریز ذخیره کرده است.

نیکبخت با اشاره به اینکه 130 میلیون هکتار ظرفیت برای اجرای طرح های آبخیزداری و مخزنی در کشور وجود دارد، گفت: اجرای این طرح ها تنها در مساحت 40 میلیون هکتار انجام شده و هنوز برای 90 سال فرصت داریم. میلیون هکتار که 20 میلیون هکتار آن در حال مطالعه و آماده بهره برداری است.

وی یادآور شد: دو دهه تجربه حوضه آبخیز نشان داد که مردم علاقه مند به مشارکت در این طرح ها هستند و با این مشارکت می توان طرح های برداشت سریع آب و خاک را هر ساله در سطح 8 تا 9 میلیون هکتار اجرا کرد و 90 میلیون هکتار باقیمانده را می توان ظرف 10 سال تکمیل کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت 200 تا 300 میلیون مترمکعبی سدهای بزرگ افزود: ذخیره 50 میلیارد مترمکعب آب غیر از آنچه روی زمین داریم، رقم بسیار بزرگی است، در حالی که مجموع اعتبارات این طرح ها است. حتی با ساخت یک سد هم برابری نمی کند.

نیک باخت با تاکید بر لزوم همکاری و مشارکت شوراهای برنامه ریزی استان ها برای ایجاد زمینه جهش تولید محصولات کشاورزی، تصریح کرد: همکاران در وزارتخانه باید امور مورد نیاز مردم برای این فعالیت ها را برای توسعه بخش کشاورزی تسهیل کنند.

وزیر جهاد کشاورزی وی افزود: نیاز به یکپارچه سازی کار سازمانی و صدور مجوز در اولین فرصت برای به حداکثر رساندن تولید محصولات زراعی، باغی، دام، طیور و شیلات در سال کبیسه تولید است.



آیا این خبر مفید بود؟




خدمات سئو برای وب سایت ها