اعطای 45 میلیارد تن وام برای اجرای طرح های آبخیزداری استان زنجان


زمان: 19:32
تاریخ انتشار: 14/09/12
کد خبر: 1812160

معاون مدیریت منابع طبیعی و مدیریت مخازن اداره کل استان زنجان با بیان اینکه مهمترین فرسایش استان که در سالهای اخیر برخی روستاها را جابجا کرده است، فرسایش آبی است، گفت: یکی از اهداف اصلی آبخیزداری است. پروژه های استان کاهش فرسایش و هدررفت خاک.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جعفر بیات در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به اینکه استان زنجان در معرض تهدید انواع فرسایش آبی و بادی قرار دارد، بیان کرد: بیشترین میزان فرسایش خاک در استان به دلیل فرسایش سطحی، شیارها، توده ها و خندق ها است و بر اساس آمار بیش از 13 تن خاک در هر استان وجود دارد. هکتار در سال در استان فرسایش ته نشین شده و از بین می رود.

وی با اشاره به اینکه مهمترین فرسایش استان که در سالهای اخیر باعث جابجایی برخی روستاها شده است مربوط به فرسایش آبی است، افزود: البته عوامل دیگری مانند رانش زمین در جابجایی روستاها موثر بوده است. شهرهایی مانند هدبنده و ماهنشان بیشتر در معرض فرسایش هستند.

معاون منابع طبیعی و مدیریت آب استانداری زنجان با بیان اینکه خوشبختانه میزان فرسایش بادی در استان به حد عملیات مالچ پاشی نرسیده است، یکی از اولویت های کاری است، گفت: با هدف پیشگیری از سیل احتمالی است. .

وی با اشاره به اینکه امسال 75 میلیارد تن برای طرح های آبخیزداری مصوب شده است، گفت: حدود 45 میلیارد تن از این میزان توزیع و استفاده شده است.

بیات با بیان اینکه در حال حاضر 10 پروژه حوضه آبریز از جمله طرح چهرآباد در 10 حوضه آبریز زنجان در حال اجراست، گفت: مهمترین دلیل اجرای طرح های آبخیزداری جلوگیری از فرسایش و تداوم بارندگی ها، کنترل خشکسالی، تقویت سفره های زیرزمینی، سیلاب است. کنترل و رواناب آب های سطحی از جمله اهداف این پروژه است.

وی گفت: عوامل متعددی بر فرسایش خاک تأثیر می گذارد.

معاون مدیریت حوضه منابع طبیعی استان زنجان گفت: آبخیزداری. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید