اعطای زمین؛ پاشنه آشیل طرح نهضت ملی مسکن/ مدیرانی که در اعطای زمین اخلال کنند برکنار می شوند


ساعت: 15:17
تاریخ انتشار: 05/09/1401
کد خبر: 1886857

استاندار گلستان بر ساخت 94 هزار واحد مسکونی در چهار سال آینده در گلستان تاکید کرد و گفت: حتی یک واحد مسکونی کمتر از طرح دولت در استان گلستان ساخته نشود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ؛ مسکن ملی یکی از برنامه های دولت سیزدهم برای ایجاد مسکن برای مردم است. دولت در برنامه چهار ساله ساخت چهار میلیون واحد مسکونی یعنی یک میلیون واحد مسکونی در سال را در نظر گرفته که سهم استان گلستان از این میزان 94 هزار واحد مسکونی است.

این در حالی است که بنا به دلایل مختلف تنها سه هزار واحد مسکونی ساخته شده است و به نظر می رسد مسئولان استانی برای ایجاد نهضت مسکن با جاده پر دست انداز مواجه هستند که شاید یکی از دلایل اصلی پذیرش جوانان و خانواده های بدون کسر مسکن از این طرح برای پرداخت تسهیلات و زمین امن به مصلحت است.

این در حالی است که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی گلستان، ساخت 20 هزار واحد مسکونی در استان گلستان پیش بینی شده است.

مهدی ملک می گوید: طرح ملی مسکن را در 33 شهر گلستان دنبال می کنیم و با توجه به اینکه اجرا و پیشرفت این طرح منوط به توزیع زمین است، در تسریع اجرای آن با مشکل مواجه هستیم و لازم است رؤسای محترم دستگاه های اجرایی باید با واگذاری زمین آشنا باشند و وزارت راه و شهرسازی به زمین های مازاد خود توجه کند.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی، گلستان رتبه 21 کشور را از نظر متقاضیان و رتبه 34 را در شاخص تامین زمین کشور دارد.

بر اساس گزارش مسئولان استانی گلستان، 80 هکتار زمین برای ساخت مسکن در اختیار راه و شهرسازی قرار گرفته است و این در حالی است که برای اجرای 100 درصدی سیاست های دولت در چهار سال به هزار و 637 هکتار زمین نیاز است.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در خصوص عقب افتادن گلستان از طرح دولت می گوید: علاوه بر سه هزار واحد در حال اجرا، هشت هزار واحد هم اکنون در مرحله مطالعاتی هستند و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود. ، آسایش، آرامش و راه آهن گرگان در سطح مطلوبی قرار دارد.

ملک خاطرنشان کرد: پروژه 400 واحدی سایت آراماز در مرحله ساخت و سایت آسایش در مرحله تجهیز کارگاهی است و معمولا در سال اول اجرای چنین پروژه های عظیم عمرانی سرعت کار کند است. و اقدامات مربوط به آماده سازی، ترسیم نقشه ها، انتخاب مشاور و پیمانکار زمان زیادی می برد.

استاندار گلستان نیز معتقد است که نباید حتی یک واحد از برنامه دولت خارج شود و باید در مدت چهار سال بیش از 94 هزار واحد مسکونی در استان ساخته شود.

علی محمد زنگنه با نگاهی به پاشنه آشیل اجرای این طرح در حوزه توزیع زمین گفت: متأسفانه دستگاه های اجرایی استان برنامه قابل قبولی برای توزیع زمین های مازاد به نهضت ملی مسکن ارائه نکردند. بدیهی است مراجعی که در این زمینه ادامه نداده اند پس از اطلاعیه به عنوان متخلف و متخلف به مراجع قضایی معرفی و عزل خواهند شد.

او معتقد است؛ طرح ملی مسکن یکی از پروژه های موثر و خوب دولت سیزدهم است.

استاندار گلستان همچنین به استانداران ماموریت داد تا زمین های مازاد دستگاه های اجرایی را شناسایی کنند تا این اراضی برای طرح نهضت ملی مسکن مورد استفاده قرار گیرد.

زنگنه همچنین عنوان کرد: با توجه به کمبود زمین در گمیشان، واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی در این شهرستان به صورت ویلا ساخته می شود.

وی بیان کرد: شاخص های مالکیت زمین و ساخت و ساز مسکن در منطقه مطلوب نیست و انتظار می رود نهادهای مربوطه در این راستا گام های جدی تری بردارند.

لازم به ذکر است بیش از 47 درصد جمعیت استان در روستاها زندگی می کنند، در حالی که سهم مسکن روستایی از سهم گلستان در نهضت مسکن ملی متناسب نیست و سهم مسکن روستایی در نهضت مسکن ملی باید متناسب باشد. جمعیت روستایی استان با رایزنی های لازم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید