اعطای زمین؛ اولین گام در هفت خان، طرح نهضت ملی مسکن/ طرح «الحاق» برای تامین زیرساخت های شهری با چالش مواجه شد.


ساعت: 15:06
تاریخ ارسال: 05/05/1401
کد خبر: 1885935

در تمام شهرهای کشور طرح نهضت ملی مسکن و جهش تولید مسکن آغاز شده و زمین مورد نیاز در مرحله ساخت تامین شده است، اما در شهر کرمان دو مشکل بزرگ وجود دارد، در شرق شهر کرمان با بحث پدیده گسلی و در قسمت غربی آن از ابتدای سال 1400 این موضوع مطرح شده است که اراضی با خطر فرونشست مواجه هستند.

به گزارش «شبکه اطلاع رسانی راه دانا»؛ به گزارش «راه آرمان»، طرح نهضت ملی مسکن با عنوان «جهش مسکن» طرحی است که در دولت سیزدهم برای خانه دار شدن جوانان از بحران و تورم اجاره بها و تشویق به ازدواج ارائه شده است. کمپ، ساخت مسکن مجردها در مسیر هموارسازی راه ازدواج فراهم شده است.


جهش نهضت ملی در کرمان هنوز وارد فاز سازندگی نشده است

در تمام شهرهای کشور طرح نهضت ملی مسکن و جهش تولید مسکن آغاز شده و زمین مورد نیاز در مرحله ساخت و ساز تامین شده است، اما در کرمان به عنوان مرکز یک استان هنوز بنیادی صورت نگرفته است. روی زمین گذاشته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی در خصوص طرح نهضت ملی مسکن نیز اظهار داشت: نزدیک به 2 هزار نفر مراحل ثبت نام طرح ملی کمربندی مسکن را به پایان رسانده و در مرحله واگذاری زمین هستند اما دستگاه های دولتی همچنان زمین در اختیار دارند. برای ساخت و ساز اختیارات را به PPU ندادند و این زمین ها کاملا شناسایی شده است.

علی حاجی زاده تاکید کرد: بر اساس ماده 10 قانون تولید مسکن، ادارات و دستگاه ها باید زمین مازادی را که دارند به این طرح اختصاص دهند و در برخی از شهرستان های استان کرمان این کار انجام شد اما در شهر کرمان این اتفاق نیفتاده است. این اتفاق نیفتاد زیرا ادارات و سازمان های دولتی اعلام کرده اند که زمین مازادی ندارند.

حاجی زاده حتی با بیان اینکه دو دسته الحاقی و اراضی دولتی را به دلیل کمبود زمین در شهر کرمان پیگیری کردیم تا مشکلات طرح حل شود، چرا که شهر کرمان زمین دولتی برای اجرای طرح در سطح شهر کرمان ندارد.

افسون مهدوی، مشاور، طراح و مجری مسکن و پدیده های زمین شناسی سازمان راه و شهرسازی درباره عدم نیاز به زمین برای اجرای این پروژه در شهر کرمان توضیح داد.

در گفتگو با را آرمان افسون مهدوی اظهار داشت: شهر کرمان به دلیل دو مشکل عمده عملاً قادر به تامین زمین نیست، دسته اول فرونشست و مساحت آب و دیگری وجود چاه های کشاورزی و زمین کشاورزی است. ، که پیشنهاد می کنیم برای تغییر کاربری و اضافه کردن به مسئولان استانی داده ایم.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین سرشماری سال 1395 جمعیت کرمان بیش از 537 هزار نفر در 162 هزار خانوار است که از این تعداد 71 هزار و 844 نفر در طرح ملی مسکن ثبت نام کرده اند که از این تعداد 43 هزار و 754 نفر واجد شرایط هستند.


10 پهنه مشخص شده مجوز اجرای طرح نهضت ملی مسکن را از سازمان های مختلف دریافت نکرده اند.

مهدوی تشخیص داد: در 10 متراژ زمین در کرمان برای اجرای طرح ملی مسکن که شامل; زون اول حاشیه بلوار امام حسین، زون دوم جنب شهر لاله، زون سوم در شرق جنگل قائم پردیسان، زون چهارم حاشیه جاده قدیم ماهان، پهنه پنجم بعد. تا شهرک صنعتی، منطقه ششم هفت باغ فلکه جنب کارخانه شیر، منطقه هفتم جنب دانشگاه آزاد، باند هشتم جنب راه آهن و باند نهم و دهم در منطقه حاجی آباد و در انتها تعیین شده است. بلوار شهید صفوی

وی ادامه داد: در خصوص شهر کرمان برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن مطابق ماده 10 و بر اساس بند 2 برای نحوه تحویل زمین وارد دو بحث تغییر کاربری و الحاق شدیم و در در واقع قانون الحاق همان بحث تغییر کاربری اراضی در محدوده شهر است که ما 10 نقطه را شناسایی کردیم.

مهدوی تاکید کرد: یکی از بحث های مرتبط با موضوع الحاق، تمدید خط مرزی شهر است که منجر به گسترش شهر می شود و عملاً همه امکانات زیرساختی را می طلبد و مشکل این است که هیچ یک از نکات 10 مناطقی را که ما ایجاد کردیم، به دلیل اینکه محدودیت‌هایی را که سازمان‌های مختلف باید طبق ضوابط و مقررات باید اجرا می‌کردند و به آن توجه می‌کردند، مجوز اجرا نداشتند.


ایده اصلی دولت تامین زمین ارزان برای افراد کم درآمد است

وی موضوع دوم را تامین زمین برای اقشار ضعیف و کم درآمد دانست و گفت: البته با توجه به دخالت دولت در تامین مسکن اقشار کم درآمد، تعیین زمین ارزان باید به عنوان در نتیجه اولویت اول ما اراضی دولتی است و در تعیین اراضی باید به نکاتی مانند وجود اراضی در پهنه آبی یا سفره های زیرزمینی و یا در محوطه داخل باغ و یا دارای پوشش گیاهی خاص توجه کنیم.

مهدوی جنامی اجرای این پروژه را بسیار مهم خواند و گفت: تعیین 10 نقطه ای که در اطراف خط مرزی شهر کرمان قرار گرفت با در نظر گرفتن تمامی مشکلات شهری و زیست محیطی نشان می دهد که زمین ها در موقعیت مناسب و معتدلی قرار دارند. البته، هر مرجع و نهاد، بنا به صلاحدید خود، ممکن است چنین منطقه‌بندی را رد کند.

این کارشناس اذعان داشت: با استعلام های دریافتی از نهادهای ذیربط به این نتیجه رسیدیم که صحبت از پدیده گسل در شرق شهر کرمان و در غرب شهر کرمان است که از همان زمان این مشکل مطرح شده است. در ابتدای سال 1400 زمین ها با خطر فرونشست مواجه هستند.

وی با بیان اینکه دو مقوله فرونشست و گسل باعث کاهش بهره برداری از رودخانه شد، اذعان داشت: در مقابل این محدودیت هایی که به طور کلی در شهر کرمان داریم، ادارات مختلفی مانند حفاظت محیط زیست از نظر پوشش گیاهی و … موضوع آبهای منطقه ای در بحث حریم رودخانه و غیره، اجرای پروژه را دشوارتر کرده است.


پدیده الحاق برای شهر کرمان گران تمام شده است

علی بابایی، استاندار کرمان نیز با اجرای طرح الحاق در شهر کرمان مخالفت کرد، زیرا الحاق به معنای زیرساخت های جدید، هزینه مجدد برای اداراتی مانند گاز، برق، آب و فاضلاب و در نتیجه است. ، بازسازی روبناهای لازم مانند مغازه ها، مدارس و درمانگاه ها و … که هزینه های شهر را بالا می برد.

بابایی در جلسه شورای مسکن نیز این ایراد را مطرح کرد و گفت: هنوز نتوانسته ایم به نقاطی از شهر که در محدوده شهر و محدوده شهر هستند امکانات اولیه مانند آب را ارائه کنیم. ما می‌خواهیم زیرساخت‌های مناسبی را برای افراد کم‌درآمد آماده کنیم، بنابراین پیشنهاد ما تغییر هدف در نزدیکی شهر مطهری و خرید زمین از مالکانی که تحت عنوان زمین کشاورزی در شهرستان فعال هستند، است.

استاندار کرمان تاکید کرد: بهترین راه حل برای شهر کرمان با جمعیت 51 هزار نفری همچنان در تامین زیرساخت ها مشکل دارد و الحاق نیز مشکلاتی را بر مشکلات دیگر اضافه می کند، بنابراین از 13 هزار هکتاری که در شهرستان وجود دارد. کرمان و 2 هزار هکتار از آن در اختیار بخش خصوصی است، در صورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تامین زمین با همکاری بخش خصوصی در حوزه تغییر، باید از آن استفاده شود. استفاده از آن بهترین گزینه خواهد بود، اما الحاق آن راه درستی نیست و گران است.

با این اوصاف به نظر می رسد شروع طرح نهضت مسکن در استان کرمان مسیری طولانی و پر فراز و نشیب را طی می کند که همچنان در پیچ اول گیر کرده و باید مسیر بسیار سختی را طی کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید