در آن زمان شورای شهر از الحاق زمین های قنات ناصری به محدوده شهری اراک جلوگیری کرد/ طرح تفصیلی اراک در حال تهیه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا عزیزی معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب; وی در خصوص برخی انتقادات به طرح جامع کلانشهر اراک تصریح کرد: طرح جامع نمی تواند زمین ایجاد کند، هرچند تا حدودی با تغییر پهنه برخی اراضی، زمین مسکونی ایجاد می شود، اما فرض بر این است که نمی توانیم مکان کویر میکان یا اراک را تغییر دهیم. فرودگاه یا خط فاضلاب که نمی توانیم اطراف آن بسازیم و آن را تغییر دهیم.

وی بیان کرد: در طرح جامع اراک در سال 69 آمده بود که توسعه فیزیکی شهر اراک امکان پذیر نیست و برای توسعه فیزیکی شهر اراک باید شهرهای جدید در سه محور شرق یعنی. شهر جدید امیرکبیر، محور غربی یا شهر مهاجران و در محور شمالی پیش بینی شود.

عزیزی خاطرنشان کرد: در سال 69 پس از تأسیس شهرهای امیرکبیر و مهاجران به تصویب شورای دولت رسید و پس از آن ساخت و ساز آنها صورت گرفت.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی افزود: تهیه طرح جامع جدید شهر اراک نزدیک به 10 سال به طول انجامید و طی این 10 سال تغییرات و تحولات زیادی در شهر اراک صورت گرفت. حوزه مدیریت شهری، راه و شهرسازی و اکنون نمی توانیم ادامه دهیم. بیایید برای تهیه یک طرح جامع دیگر وقت بگذاریم.

وی با بیان اینکه هر طرح دیگری دارای ایراداتی خواهد بود، گفت: مشکلات طرح کلی توسط کارشناسان مطرح نمی شود، هرچند این طرح خالی از اشکال نیست که یکی از ایرادات طرح وی است، لذا با تلاش و همکاری راه و شهرسازی و شهرداری آماده سازی PUP در حال انجام است و در آبان ماه سال گذشته عکس های هوایی گرفته شد که به تهیه PUP کمک می کند.

عزیزی در خصوص عدم پایبندی مناطقی مانند قنات ناصری به محدوده شهر در طرح هادی اراک گفت: در نقشه مصوب شورای برنامه ریزی استان، تمامی مناطق در محدوده شهر دیده می شود اما زمانی که طرح ارائه شد. به شورای عالی شهرسازی و معماری و کارشناسان کمیته فنی شورای عالی برای بازدید از اراک، اتفاقاتی رخ داد که باعث شد این منطقه به شهر الحاق نشود.

وی افزود: نماینده شورای شهر در جلسه ای با حضور کارشناسان شورای عالی معماری و شهرسازی نامه ای مبنی بر مخالفت جهاد کشاورزی شهر اراک با الحاق اراضی ناصری ارائه کرد. قنات به شهر اراک نامه ارسالی شورای شهر به عنوان نماینده مردم مسدود شد و مدارک آن نیز موجود است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی خاطرنشان کرد: پس از این اتفاقات مجدداً از معاونت شهرسازی راه و شهرسازی اراک دعوت کردیم تا از این مناطق بازدید و بازدید ویژه ای داشته باشد. طرح قنات ناصری و باغ سنجان و کورهرود در دستور کار است.

عزیزی افزود: لزوم تهیه این طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب شده است و باید برای این مناطق طرح ویژه تهیه شود، هرچند طرح ویژه نمی تواند اثربخشی طرح جامع را داشته باشد اما این امکان را ایجاد می کند. ساخت و ساز محدود با حفظ فرصت های کشاورزی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید