پاشنه آشیل انقلاب، پاشنه آشیل پهلوی است

پاشنه آشیل انقلاب، پاشنه آشیل پهلوی است

روز جدید : در سال های اخیر بارها به این موضوع اشاره شده است که انقلاب اسلامی که از بطن جامعه و برای مردم ایران رقم خورد، اما به مرور زمان از آرمان های آنها فاصله گرفت و به تدریج مردم را به حاشیه راند. برخی معتقدند دولت دیگر صدای مردم را نمی شنود و کمتر به فکر مردم و تلاش آنها برای بهبود زندگی است و در مقابل مردم از انقلاب و اعتقادات آن فاصله می گیرند. در همین راستا محمدصادق جوادی، فعال سیاسی اصلاح طلب و سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت و گو با همدلی به تحلیل وضعیت کشور پس از انقلاب اسلامی و چرایی تحقق نیافتن آرمان های انقلاب اسلامی پرداخت. جوادی خسار مهمترین ضعف اجرایی کشور در 40 سال گذشته را دوری دولت از مردم دانست و گفت: در این چهار دهه هر چه جلوتر می رویم فاصله دولت و ملت بیشتر می شود. از دلایل شکاف دولت و ملت عنوان کرد و گفت: مشکلات اقتصادی، بی توجهی یا عدم توجه به مطالبات مردم و انحصار سیاسی، تنگ شدن حلقه های حکومتی، انحصار حلقه های حکومتی و کاهش جمعیت. مشارکت در تعیین سرنوشت خود ممکن است «برخی از دلایل آن افزایش فاصله بین دولت و مردم است».

جوادی حصار در پاسخ به اینکه چرا انقلابی که توسط مردم شکل گرفت و با کمک مردم ادامه یافت، همچنان از مردم دور شد، گفت: باید مردم را اداره کند چرا که هنوز قدرت بسیج دارند. البته باید در نظر داشت که روحانیت در سالهای اول پس از انقلاب، متاثر از کاریزمای امام خمینی (ره) و شخصیت چندوجهی ایشان، از قدرت بسیج و هماهنگی برخوردار بودند; اما برخی گروه‌ها تحت حمایت این حکومت، جریان‌های مخالف و منتقد خود را از عرصه‌های حاکمیتی و تصمیم‌گیری کشور دور کرده‌اند و به مرور زمان این محافل مبارزات سیاسی را به مظاهر دیگری مانند حذف فیزیکی و حبس محدود کرده‌اند. آدم کشی. و… در نتیجه متأسفانه شرایط آرمانی که در انقلاب اسلامی ترسیم شده بود، دست نیافتنی بود».

این فعال سیاسی اصلاح طلب «قطب بندی های سیاسی» را یکی از مهم ترین عوامل ضربه زدن به کشور در شرایط کنونی خواند و گفت: این قطب بندی ها با هیچ جریان و جناح سیاسی فرقی ندارد، این دوقطبی شدن ها ضربه های جبران ناپذیری به کشور است. وی می افزاید و می تواند بسیار مضر باشد، افزود: علاوه بر این با بی تفاوتی ملت نسبت به کشور می تواند ضربه های بسیار بدی به کشور وارد کند، وقتی مردم به جایی می رسند که می گویند نمی شود. جوادی خسار همچنین خاطرنشان کرد: فاصله گرفتن از مطالبات دولت از مطالبات مردم نیز می تواند بسیار خطرناک باشد. جوادي حصار در اين باره گفت: معيشت فرهنگي، بعد سياسي و بعد لايه ايماني، لذا همه اين لايه ها روي هم تاثير مي گذارند و همچنين همه اين لايه ها به هم پيوسته اند، به طوري كه n می توان گفت یکی اول و دیگری آخر است اما در شرایط فعلی کشور مشکلات اقتصادی و معیشتی در اولویت است. وی در همین راستا بر «ضرورت وفاق بین دولت و مردم» تاکید کرد و افزود: ایجاد هماهنگی بین صدای دولت و مردم کار بسیار دشواری است که باید اتفاق بیفتد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: امروز ما با آرمان هایی که مردم را به خیابان ها و انقلاب کردند فاصله داریم. «امپراتوری و حتی توده‌های مردمی که به انقلاب پیوستند، استقلال و آزادی کشور بودند. وی افزود: از دل پیوند استقلال و آزادی، حکومتی بیرون می آید که جمهوری است، پس جمهوری بودن هم قبل از اسلامی بودن است، حکومت ابتدا باید جمهوری باشد و بعد محتوای اسلامی داشته باشد، در کشور قانون اساسی نمی گوید که حکومت اسلامی در کنار آن در یک پرانتز «جمهوری» است، اما طبق قانون اساسی، حکومت ما جمهوری اسلامی است، بنابراین جمهوری نسبت به اسلام برتری دارد؛ «اما متأسفانه الان خیلی دور هستیم. از آن مسیر.» وی با بیان اینکه «آنچه را که آنها می خواستند از انقلاب نگرفتیم»، گفت: «این وضعیت پایین است و برخی می گویند وضعیت آزادی در کشور معتدل است. مردم انتخاب مستقیمی ندارند. اولاً اعضای محترم. هیات امنا و ناظران هیات امنا باید یک نفر را تایید کنند و پس از تایید، مردم می توانند به او رای دهند.

جوادی خسار در پایان پاشنه آشیل انقلاب اسلامی را همان پاشنه حکومت پهلوی دانست و گفت: مشکلات زمانی شروع می شود که دولت به صدای مردم گوش نمی دهد. چون محمدرضا پهلوی در آن زمان صدای مردم را نمی شنید و وقتی می گفت مردم من صدای انقلاب شما را شنیدم که دیر شد و دیگر فایده ای نداشت. همین شرایط برای جمهوری اسلامی وجود دارد و جمهوری اسلامی باید تا دیر نشده صدای اعتراض و مطالبات مردم را بشنود. “اگر خیلی دیر شده باشد، بعدا کمکی نمی کند.”

دیدگاهتان را بنویسید