پاشنه آشیل بخشش روز جدیدی است

پاشنه آشیل بخشش روز جدیدی است

خبر عفو ده ها هزار زندانی که بسیاری از آنها از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر بودند، ضمن اینکه حاکی از تعداد زیادی بازداشتی در جریان اعتراضات بود، با استقبال گسترده چهره ها و طیف های سیاسی کشور مواجه شد. .

عفو گسترده است، اما عفو مشروط به وثیقه. قوه قضائیه در اعلام جزییات حکم عفو رهبری در ماه گذشته تاکید کرد که «اظهار ندامت و تعهد کتبی مبنی بر عدم تکرار چنین جرم عمدی» از جمله شرایط این عفو ​​بوده است.

در عین حال حجت الاسلام صادق رحیمی، معاون قضایی قوه قضاییه تصریح کرد: «ممکن است افرادی دستگیر یا تفتیش شده باشند، اما می گویند پشیمان نیستیم و تعهد کتبی نمی دهیم. این افراد طبیعتا مشمول عفو نمی شوند».

با این شرط آزادی زندانیان آغاز شد. اندکی پس از آن، فهرستی از زندانیان سیاسی شناخته شده که آزاد شده بودند منتشر شد. آن‌طور که نماینده قوه قضائیه گفت: مشمولان عفو ​​حتی اگر اتهام خود را نپذیرفته باشند، از اقدامات گذشته خود اعلام انزجار کرده و متعهد شده‌اند که در آینده آن را تکرار نکنند و به آنها اطلاع داده شده است که در صورت اقدام علیه تعهد “در آینده دایره عفو بسیار تنگ و مجازات شدیدتر خواهد شد.”

انقضای عهد

این آزادی ها با شرایط الزام آور همچنان وجود دارد و در واقع این روزها ده ها هزار قرارداد با سیستم قضایی منعقد می شود. سوال اصلی در اینجا این است که این عهدها چند، تا کی و تا چه زمانی باقی خواهند ماند؟

با این توافق، سیستم قضایی و در مجموع دولت فرصتی دوباره به زندانیان سیاسی فعال و شناخته شده و همچنین بسیاری از جوانانی که در جریان اخیر تاریخ ساز بوده اند، توییت کرده و یا مشت تکان داده اند، داده است. اعتراض کردند و شعار دادند.

همه اعتراض کرده اند. آیا این فرصت دیگری برای عدم اعتراض است؟ البته نظر قوه قضائیه این است که این فرصت دیگری برای عدم اغتشاش است، اما در اینجا فرقی نمی کند که اسم آن را شورش بگذاریم یا اعتراض کنیم که منجر به دستگیری و زندانی شدن این افراد شده است. مشکل، سوال اصلی است که برای محکم ماندن این توافق چه باید کرد؟

تمام مسئولیت بر عهده کسانی نیست که عفو می شوند

صادق رحیمی همزمان با اعلام جزییات عفو گسترده تاکید کرد که «عفو حق مجرم نیست، بلکه درخواست نظام و لطف ولی قانونی است». سپس ابراز امیدواری کرد که «خود و خانواده‌هایشان که مورد عفو قرار گرفته‌اند، مطمئن شوند که در آینده شاهد چنین حوادثی نباشیم».

در اظهارات وی اما هیچ اشاره ای به مسئولیت دولت برای پیشگیری و به قول خودش «مطمئن» نشدن چنین حوادثی نشد. گویی تمام مسئولیت عدم تکرار چنین حوادثی بر دوش عفو شدگان است.

البته تعهد این وظیفه را بر عهده آنها می گذارد، اما با بررسی دقیق تر، نقش مدیریت و مسئولیت نهادهای تصمیم گیر و قوه مجریه برای جلوگیری از اتفاقات پاییز امسال، بسیار بیشتر از زندانیان ساده می شود و جامعه شناسان و سیاستمداران هشدار می دهند که فروکش تظاهرات را نمی توان به عنوان پایان آن تعبیر کرد.

این آزادی ها با شرایط الزام آور همچنان وجود دارد و در واقع این روزها ده ها هزار قرارداد با سیستم قضایی منعقد می شود. سوال اصلی در اینجا این است که این عهدها چند، تا کی و تا چه زمانی باقی خواهند ماند؟

فرمان عفو ​​رهبری ممکن است مقدمه ای برای اصلاحات حکومتی و گشایش در همه عرصه هایی باشد که حصر برای مردم ایجاد کرده است، اما متأسفانه آنچه پس از این فرمان مشاهده می شود روندی است که به نظر می رسد شعله یک بزرگ جدید را شعله ور می کند. اعتراض!

این روندها به وضوح در حوزه الزامات اجتماعی مشهود است. تعطیلی ها، مهر و موم ها و طرح های قهری که پیگیرانه به موضوع حجاب می پردازد، نشان از قضاوت نادرست نهادهای ذیربط و غفلت از وضعیت شکننده صلحی است که برای مدت کوتاهی برقرار شده اما کاملاً آماده تبدیل شدن به آرامش قبل از انقلاب است. طوفان و هرگونه اقدام مثبتی مانند «حکم عفو» در زمینه پنبه.

رکوردهایی که می توانند دوباره آتش بزنند!

اوایل هفته جاری، وکیل علی معتحدزاده از پلمب چند اتحادیه به دلیل رعایت نکردن حجاب انتقاد کرد و به روزنامه اینترنتی فراز گفت: با این دستور باید دید کشور شاهد آرامش خواهد بود یا خیر! ما نمی گوییم مرجع قانون حقوق بشر غربی است، اما حداقل باید به قانون مصوب خود احترام بگذاریم و به آن پایبند باشیم! آیا ممکن است هرکسی که در خیابان دنبال زنان می رود و عکس می گیرد و عکس می گیرد، ما آیا کاری در مورد او انجام خواهد داد؟!

وی افزود: مهم این است که آقایان در دولت تصمیم اساسی بگیرند. با سکوت در قبال مسئله حجاب شاهد این اقدامات احساسی، خودسرانه و متفرقه اجتماعی هستیم. نه برای مردم، لااقل برای ادامه حکومت خود، از عقل و منطق استفاده کنید.

یک میلیون پسته و نیم میلیون گوشت در آستانه عید نوروز و دلار 50 هزار تومانی تنها بخش کوچکی از رکوردهای قیمتی این روزهاست. سوابقی که تعهدات عفو عمومی را بسیار شکننده و آسیب پذیر می کند و آستانه تحمل راهن و راهن را کاهش می دهد.

جدای از بحث حجاب و مطالبات اجتماعی، نابسامانی های اقتصادی این روزها رکوردهای جدیدی را ثبت می کند. یک میلیون پسته و نیم میلیون گوشت در آستانه عید نوروز و دلار 50 هزار تومانی تنها بخشی از این رکوردهاست. سوابقی که تعهدات عفو عمومی را بسیار شکننده و آسیب پذیر می کند و آستانه تحمل راهن و گیرنده را کاهش می دهد.

روز گذشته روزنامه سازندگی با تیتر «شیوع گوشت» توقیف شد. هر چند هیات نظارت بر مطبوعات دلیل ممنوعیت این عنوان را به طور مشخص ذکر نکرده و دلیل ممنوعیت را «درج مطالب کذب و تشویش اذهان عمومی در ماه های اخیر» عنوان کرده است، اما واقعیت این است که همانطور که اوضاع اقتصادی و اجتماعی آشفته‌تر می‌شود، تیترها ناخوشایندتر می‌شوند، انتقادها تندتر می‌شود، فضا امن‌تر می‌شود و در نتیجه آستانه تحمل دولت که متعهد است پایین می‌آید.

در عین حال، تاب‌آوری جامعه نیز کمتر از اکنون است و شعله اعتراض دیگری دوباره برافروخته می‌شود. در آن سوی معادله جوانانی هستند که با بدتر شدن شرایط سیاسی و اقتصادی به احتمال زیاد عهد خود را زیر پا می گذارند و این بار در کنار کارگران، مستمری بگیران و اقشار ضعیف و متوسط ​​به خیابان ها باز می گردند و طعم شیرین آن را می چشند. عفو

و اینجا اصلاح ناموفق در مدیریت و عدم امکان بهبود شرایط اقتصادی، تقویت سیاست خارجی و رفع تحریم ها و نیز بی توجهی به مطالبات عمومی در عرصه های اجتماعی پاشنه آشیل عفو می شود!

دیدگاهتان را بنویسید