زنان پاشنه آشیل روز جدید

آش زنان پاشنه آشیل ساب ایالات سابق

روز جدید اخیراً برنامه جهان آرا که از شبکه افق پخش می شود، به شدت از رویکردهای دولت های هاشمی، رفسنجانی، خاتمی و روحانی در حوزه زنان انتقاد کرد. این انتقادها با اظهارات زهرا شجاعی مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز مشارکت های زنان در دولت هفتم و هشتم، شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در دولت یازدهم و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور همراه بود. رئیس امور زنان و خانواده در دولت دوازدهم. وی افزود: وی بر اساس برنامه وزارت امور خارجه آمریکا به صراحت سیاست ها و برنامه های زنان و خانواده در دولت های اصلاح طلب و تدبیر و امید را متهم و دروغ می گوید و حق تعقیب قضایی را برای خود محفوظ می دارد. مراجع ذیصلاح توضیحاتی بدهند تا مردم با شنیدن این نظرات و دفاعیات خودشان قضاوت کنند و البته عمیقاً معتقدیم که بهترین وکیل و بهترین قاضی و توفیق خداوند است.

به گزارش جهان آرا، یکی از مهمانان این برنامه گفت: بعد از دولت آقای هاشمی، دولت آقای خاتمی منحرف شد و با ورود به کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان مسیر انحرافی را آغاز کرد. . انحراف به زمان دولت اصلاحات و زمان حضور خاتم زهرا شجاعی برمی گردد. متأسفانه بدون توجه به اسناد داخلی، رویکرد جمهوری اسلامی به زنان و آرمان های انقلاب اسلامی موجب تساوی مطلق زن و مرد شده است. دقیقاً همین کنوانسیون و این مسائل را تریبون های رسمی، استانداری ها و فرمانداری ها آموزش دادند که نتیجه اش همین است که الان می بینیم. برای بررسی وضعیت امروز، باید به آنچه 20 سال پیش کاشتیم نگاه کنیم.»

اما مهمان دیگر برنامه موضوع را به دولت هاشمی برد و گفت: انحراف از دولت سازندگی آغاز شده و اسنادش موجود است. آقای هاشمی نمی خواست خرج کند. دولت او هم همین اصلاحات را داشت، رویه اش هم همین بود و اخیراً فائزه هاشمی گفته است که از مسائل دوچرخه سواری زنان و … پدرش حمایت می کند، اما مشخصاً آقای هاشمی نمی خواست خیلی وارد این مسائل شود، اما آقای ن. هاشمی. دولت خاتمی در معاونت خود در مورد مسائل زنان تردید نکرد، آنچه را که می خواستند به ثمر برسانند.

مهمان دیگر با هجمه به زنان اصلاح طلب مجلس دهم ادامه داد: ما با زنان سیاوشی و سلحشوری بر سر فرزند، همسر، اختلاف نظر نداشتیم. مبارزه ما برای تربیت جنسی نامحدود بود که حتی در روستاها هم داده می شود. معلوم شد که آزادی جنسی یک حق مسلم است. صرف نظر از ازدواج، زندگی شخصی و فرهنگ. در واقع اسناد بین المللی را به همین شکل تبلیغ می کردند. در دولت آقای خاتمی شمشیر کشیده شد و ارزش های انقلاب اسلامی نفی شد.

سال گذشته نیز اخباری مبنی بر صدور حکم مولاوردی منتشر شد و رسانه های اصولگرا دلیل آن را «قرار دادن اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده در پوشش مقامات نظام و فعالیت های تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی» عنوان کردند و در سایت های خود نوشتند که نام مولاوردی لبنانی است. -جاسوس آمریکایی به نام نزار زکا در 27 شهریور 94 در راه بازگشت به فرودگاه برای خروج از کشور توسط سازمان اطلاعات کشور بسته و دستگیر شد … این جاسوس به دعوت معاون وقت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده. ، یعنی از همین مسئول خانم مولاوردی به کشور دعوت شد. زک یک متخصص فناوری اطلاعات و استاد نفوذ شبکه در کشورهای هدف بود که برای سیا کار می کرد. این تاجر لبنانی-آمریکایی معاون رئیس انجمن جهانی فناوری اطلاعات (WITSA) و دبیرکل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات عربی (IJAM) بود. آخرین دیدار این مجموعه! و آخرین دفاع همه در همان جلسه روز دوشنبه گرفته شد. اتهامی تحت عنوان جاسوسی در کیفرخواست که حکم ذکر شده ذکر نشده است.»

اصولگرایان درباره سند 2030 نیز بارها به مولاوردی و البته سایر فعالان حقوق زنان در دولت و مجلس دهم حمله کرده اند. باز هم هجمه ها به همین جا ختم نشد، مثلاً فاطمه علیا، یکی از فعالان اصولگرا به مولاوردی گفت: «چون افراد دیگری پشت صحنه بودند که به اصطلاح پرونده داشتند». یعنی یا با قیام سال 88 همراهی کردند و یا در نتیجه استفساریه مجلس هفتم – که گزارش آن در صحن علنی قرائت شد و با اکثریت آرا برای پیگیری و رسیدگی به تخلفات به قوه قضائیه ارسال شد – مانع بروز مشکل شدند. آنها می آیند، بنابراین نمی توانند انتخاب شوند.»
به غیر از مولاوردی، افرادی مانند سلاشوری، سیاوشی و مافی نیز از جمله افرادی بودند که به دلیل نگاهی که به زنان داشتند از حملات اصولگرایان بی تأثیر نبودند.

در این میان دو نکته اساسی به ذهن متبادر می شود؛ اول اینکه وقتی منتقدان اصلاح طلب از تریبون صداوسیما برای ارائه مواضع خود استفاده می کنند، آیا راهی برای پاسخگویی به اصلاح طلبان وجود ندارد؟ از سوی دیگر، با توجه به مواضع اصولگرایان، می توان دریافت که بسیاری از این اتهامات، ماهیت سیاسی و به بهانه زنان دارد; در چنین مواردی مشاهده می شود که می توانند مواضع عقیدتی خود را با توجه به شخص مورد نظر تغییر دهند; برای مثال نحوه مواجهه سیدمحمد خاتمی و محمود احمدی نژاد در حال حاضر متفاوت است و مشاهده می شود که احمدی نژاد از زنان نامحرم بسیاری عکس می گیرد، اما حتی رسانه های اصولگرا هم به او انتقاد نمی کنند؛ اما در این میان، احمدی نژاد از زنان نامحرم عکس می گیرد. شرایطی که قطعاً برای خاتمی یا در مورد مذاکرات هسته ای متفاوت خواهد بود، اگرچه ریاست جمهوری همان مسیر دولت روحانی را طی می کند، اما می بینیم که همه اصولگرایان مذاکرات در ریاست جمهوری را کاملا تایید می کنند در حالی که به ظریف خیانت کردند. بنابراین مشاهده می شود که انتقادات اصولگرایان از ثبات اعتقادی خاصی برخوردار نیست و بیشتر جنبه های سیاسی و جناحی در این نقدها لحاظ شده است. یک بار به بهانه زنان در حوزه زنان توسط دو کارشناس ناشناس و بار دیگر در ماجرای برجام و ….

دیدگاهتان را بنویسید