چالش معیشتی پاشنه آشیل دولت است

چالش معیشتی پاشنه آشیل دولت است

حمید شجاعی: پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم، سیدابراهیم رئیسی در زمان انتخابات و حتی اندکی پس از آن وعده‌هایی را داد که دست‌کم حامیان و طیف فکری او را امیدوار کرد که احتمالاً با تشکیل مجمع، بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد. دولت سیزدهم به ریاست رئیسی و نارضایتی هایی که به دلیل عملکرد انتقادی دولت قبل در جامعه وجود داشت رفع و ارضا خواهد شد. اما چند ماه طول نکشید که مشخص شد برخی از وعده‌ها پیش از انتخابات است و نباید به اجرای آن‌ها خوش‌بین بود. اما اگر ناظر آگاه و بی طرف و بدون مبنای ذهنی از وضعیت فعلی جامعه باشد، گلایه های موجود که کمتر از گذشته نیست; بلکه افزایش می یابد و در نهایت بازنگری در عملکرد دولت صورت می گیرد و می گوید که دولت حاضر حداقل در حوزه اقتصادی و معیشتی نتوانسته آن طور که باید گام مثبت و موثری بردارد. موضوعی که امروز موضوع اصلی مشکلات و نارضایتی مردم است. نگاهی به وضعیت بازار، قیمت کالاهای مصرفی، مواد غذایی و نیازهای مردم و همچنین بازار سرمایه و قیمت ارز، سکه، خودرو و… به راحتی ثابت می کند که دولت نمی خواهد; بلکه در شرایط فعلی ممکن است نتواند عملکرد مثبتی در حل مشکلات جامعه داشته باشد. مشکل اینجاست که رئیس جمهور محترم بارها بر لزوم انتخاب مدیران دولتی بر اساس کارآمدی و شایسته سالاری تاکید کرده اند. اما آنچه از عملکرد برخی از حاکمان در حکومت به چشم می خورد مؤثر نیست. حداقل شرایط سخت اقتصادی و معیشتی جامعه نشان می دهد که به جای انتخاب افراد نخبه و متخصص که می توانند وضعیت موجود را حل کنند و وضعیت جامعه را به شرایط مطلوب برسانند، افرادی را انتخاب کنیم که در عرصه جنگ اقتصادی توانائی نداشته باشند; خیر، در شرایط سخت و بحرانی نمی توانند کار کنند. اینکه دولت با دخالت بانک مرکزی قیمت ارز را از 60 هزار تومان به 52 هزار تومان رساند، هرچند موثر است اما موفقیت اقتصادی محسوب نمی شود. زیرا ابتدا باید به این سوال پاسخ دهند که چرا شرایط به جایی رسیده که می خواهند آن را کنترل کنند. در هفته ها و روزهای پایانی سال با وجود مشکلات معیشتی و اقتصادی رنگ شادی در چهره مردم نیست و دولت که قرار بود مشکلات را حل کند باید بگوید چقدر تلاش کرده است. برای رسیدن به این هدف نسبت به گذشته و چه نتایج عملی دارد. مسلماً همگان بر این امر متفق القول هستند که تأثیر تحریم ها غیرقابل انکار است، اما این نیز پذیرفته شده است که بخش عمده ای از وضعیت کنونی ناشی از برخی ناکارآمدی های مدیریتی است که به گفته کارشناسان می توان با تغییرات در بدنه دولتی تأثیرگذارتر شد. برای کمک به حل مشکلات موجود

شوک بزرگ به ضرر مردم با اجاره

یک اقتصاددان در رابطه با شرایط اقتصادی جامعه و عملکرد دولت اظهار داشت: روند انحراف در مسیر توسعه اقتصادی با تاکید بر روندهای واقع گرایی نشان داده می شود. نکته اینجاست که اگر این داستان فقط جهل و آزمون و خطا باشد تا 10 بار تکرار می شود. اما آنها 100 بار شوک درمانی را آزمایش کردند و هر 100 بار شکست خوردند و همچنان بر ادامه آن اصرار دارند. فرشاد مومنی گفت: هدف دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی هدف کمی است که به آن سیاست کلی می گویند. نمی دانم عواقب شوک درمانی را به چه زبانی بگویم که پس از 100 بار شکست و ایجاد بحران در نقاط مختلف کشور همچنان به همان سمت و سو می رود. رئیس پژوهشکده دین و اقتصاد با بیان اینکه در واقع در حال خصوصی سازی برای قانونی شدن ناکارآمدی هستند، گفت: بهره وری واژه قابل احترامی است اما این سرزمین استعدادهای فراوانی برای حرف های توخالی آبرومند نشان داده است. احمدی نژاد به نام عدالت شوک های قیمتی انجام داد و گزارش های رسمی از تاریخ احمدی نژاد حکایت از آن دارد که شاخص فلاکت در ماه های پایانی این دولت تحت لوای عدالت به دو برابر ابتدای دولت رسیده است. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در سال 1401 دیدیم که چه شوک بزرگی به نام مبارزه با رانت در قیمت مردم برای تامین مایحتاج اولیه ایجاد کردند و نام آن را برقراری عدالت گذاشتند.

مشکلات در زندگی مردم باعث خشونت می شود

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص عملکرد دولت و آثار آن بر جامعه اظهار داشت: در پایان سال 1401 شاخص های اقتصادی که با آن مواجه هستیم چندان مطلوب نیست. این بدان معناست که شاخص هایی مانند تورم به شدت افزایش یافته و به وخامت اوضاع جامعه منجر شده است. اسماعیل گرامی مقدم به «آرمانملی» گفت: مردم برای تامین نیازهای خود نسبت به درآمدشان دچار مشکل هستند. اگر در این سال ها درآمدها 20 تا 30 درصد افزایش پیدا کرد، از سوی دیگر قیمت ها بیش از 50 درصد افزایش یافت و در نهایت عرضه کالا به مردم کاهش یافت. وی افزود: این معضل زندگی مردم را با مشکل مواجه کرده و باعث شده شادی و نشاط از جامعه رخت بربندد و خشونت افزایش یابد. دولت آقای رئیسی نه تنها به وعده ها عمل نکرد، بلکه نتوانست عملکرد دولت قبل را حفظ کند. قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: ارزش پول ملی با کاهش شدید مواجه است در حالی که آقای رایضی باید پول ملی را حفظ می کرد و بورس را ساماندهی می کرد اما نشد. قرار بود قیمت خانه، خودرو، ارز و طلا کنترل شود اما در عوض سر به فلک کشید. و افزود: با این شاخص های ناکارآمدی می توان گفت که دولت با نوعی ناکارآمدی مدیریتی مواجه است.

دیدگاهتان را بنویسید