توانبخشی پاشنه آشیل خدمات مراقبت اجتماعی است


ساعت: 17:25
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۶
کد خبر: 1904099

دکترای بهداشت و مراقبت های اجتماعی دانشگاه مراقبت های اجتماعی و توانبخشی:

محمد موسوی حاتت با اشاره به ضعف سازمان اجتماعی در حوزه توانبخشی گفت: بهزیستی برای رفع بخشی از این ضعف از بخش خصوصی کمک گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد موسوی حاتت، دکترای بهداشت و مراقبت های اجتماعی از دانشگاه توانبخشی و مراقبت اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز وی با اشاره به مشکلات توانبخشی در ایران و کمبود نیروی متخصص در کشور گفت: در 30 سال گذشته تعداد متخصصانی که در زمینه توانبخشی تربیت کرده ایم کمتر از حد انتظار بوده است اما اکنون در حوزه توانبخشی وجود دارد. ، متخصص (کارشناسی ارشد و دکتری) داریم.

وی افزود: از سوی دیگر تعداد متخصصانی که در حوزه توانبخشی آموزش دیده اند قابل توجه بوده و پاسخگوی نیاز کشور است.

دکترای بهداشت و مراقبت های اجتماعی دانشگاه مراقبت های اجتماعی و توانبخشی گفت: امروز در حوزه توانبخشی مشکل چندانی نداریم اما با توجه به افزایش جدی جمعیت سالمندان در دهه آینده، «توانبخشی» تبدیل خواهد شد. مهمتر از آن، برنامه ریزی در این زمینه باید متناسب با آن افزایش یابد، پیری جمعیت در آینده اتفاق خواهد افتاد و با توجه به نیاز به ارائه خدمات توانبخشی، نیازمند تربیت متخصص در این زمینه هستیم.

موسوی حاتت یادآور شد: جمعیت ایران به سمت سالمندی پیش می رود بنابراین از سال 1410 به بعد جمعیت سالمند قابل توجهی خواهیم داشت که باعث می شود تقاضا برای خدمات توانبخشی بیش از پیش رشد کند.

وی در پاسخ به این سوال که در حوزه توانبخشی چه خلاهایی وجود دارد؟ خاطرنشان شد: امروز در زمینه اجرای قانون جامع معلولان نیازمند کار هستیم و منابعی که باید در این زمینه هزینه شود، برآوردهای مختلفی دارد که از آن جمله 20 هزار میلیارد تومان برای اجرای این قانون است، اما وجود دارد. هنوز برنامه عملیاتی خاصی در این زمینه وجود ندارد.


لزوم اجرای قانون جامع معلولیت توسط دولت

این کارشناس توانبخشی و بهزیستی تصریح کرد: برای اجرای قانون جامع معلولان باید فاصله عملیاتی مشخص شود، البته در صورت برنامه ریزی هزینه اجرای قانون نیز کمتر خواهد شد و منابع لازم نیز وجود دارد. و بودجه هایی به وی اختصاص خواهد یافت.

موسوی حاتت در بخشی دیگر از سخنان خود به ضعف سازمان بهزیستی در حوزه توانبخشی اشاره کرد و توضیح داد: ادعای عدم توجه دولت ها به سازمان بهزیستی و توانبخشی قابل بحث است اما نداریم. یک سیستم اولویت بندی روشن در زمینه توانبخشی.

وی ادامه داد: در بین کارشناسان اتفاق نظر وجود ندارد که توانبخشی بالاترین اولویت در ذهن مسئولان است و این در حالی است که اقشار آسیب پذیر به ویژه معلولان و سالمندان در این حوزه آسیب می بینند.

یک کارشناس حوزه توانبخشی و بهزیستی تصریح کرد: بنابراین به طور کلی برای مسئولان کم کاری وجود ندارد و اکنون در حوزه توانبخشی بحث اولویت بندی بسیار مهم است.

موسوی حاتت تاکید کرد: سازمان بهزیستی در حوزه خدمات توانبخشی از ظرفیت بخش خصوصی کمک گرفته و این امر کمک زیادی به ارائه خدمات به اقشار آسیب پذیر کرده است.

وی افزود: مراکز توانبخشی هم اکنون در استان ها، شهرستان ها و مناطق دور افتاده در حال فعالیت و ارائه خدمات هستند، بنابراین بستری که سازمان اجتماعی با کمک بخش خصوصی ایجاد کرده است، معلولان و سالمندان را قادر به دریافت خدمات مناسب کرده است.


بخش خصوصی باید به کمک معلولان و سالمندان بیاید

دکترای بهداشت و مراقبت های اجتماعی از دانشگاه و توانبخشی بهازیستی گفت: از یک سو در بخش خصوصی حمایت بیمه ای از خدمات ارائه شده به معلولان و تعرفه ها مشکلی به نظر نمی رسد، بلکه خانواده های دارای فرزند معلول نیازمند توانبخشی هستند. خدمات از نظر منابع مالی و توانمندی با مشکل مواجه هستند، خدماتی دریافت نمی کنند، بنابراین سیستم بیمه باید در این زمینه اقدام کند.

موسوی حاتات تصریح کرد: البته پیشرفت هایی در این زمینه وجود دارد اما هنوز جای کار زیادی وجود دارد.

وی در خصوص توجه مسئولان به «توانبخشی جامعه محور» با توجه به عدم تمایل کارفرمایان به استخدام افراد معلول، این موضوع را امروز مشکل کشور دانست و اظهار داشت: بحث اشتغال در اسناد بالادستی است. مورد توجه ویژه است، اما در حوزه اجرا به این موضوع توجه ویژه ای می شود.» مثلاً مشارکت اجتماعی برای ایجاد اشتغال برای افراد دارای معلولیت مناسب نیست و در نتیجه پیشرفت اقتصادی حاصل نمی شود.

یک کارشناس حوزه توانبخشی و بهزیستی گفت: زمانی که اشتغال معلولان مختل شود عملاً حلقه توانبخشی از کار می افتد و فرد نمی تواند به استقلال مطلوب دست یابد بنابراین باید به اشتغال معلولان توجه شود.

موسوی حاتات با اشاره به اینکه آسیب های اقتصادی بر اشتغال افراد دارای معلولیت سایه افکنده است، افزود: دولت ها چندین بار برای اجرای قانون جامع معلولان اقدام کرده اند، اما به دلیل تحریم ها و فشارهای اقتصادی نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز اقداماتی انجام شده است. کشورها در نتیجه رویارویی دولت ها با بحران اقتصادی، اولین کاهش بودجه، بودجه اجتماعی و اجتماعی است.

وی خاطرنشان کرد: اشتغال معلولان باید یکی از رویکردهای جدی، اساسی و قطعی دولت باشد تا با کمک به این قشر، استقلال معلولان در جامعه و مدیریت زندگی محقق شود.

این کارشناس حوزه توانبخشی و بهزیستی افزود: معلولان احساس می کنند که استقلال آنها زیر سوال می رود در حالی که با اشتغال و حمایت های لازم دولت می توانند به حوزه های فرهنگی و اجتماعی که در آن مستعد هستند نیز وارد شوند. استقلال اقتصادی و کمک به سایر افراد دارای معلولیت

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید