بهارستان دوازدهم تکمیل پازل قطبی شدن؟

بهارستان دوازدهم تکمیل پازل قطبی شدن؟

نگاه «رویای امروز» به ترکیب جدید مجلس؛

آرمان امروز، گروه سیاسی: ماراتن انتخابات دوازدهمین دوره شورای اسلامی روز جمعه به پایان رسید و پس از فراز و نشیب های فراوان، اصولگرایان بار دیگر به بهارستان پیروز شدند تا همچنان شاهد عملکرد دومین مجلس اصولگرا باشیم. در این صورت با به نتیجه رسیدن انتخابات می توان تحلیل دقیق تری از مشارکت جریان منتخبان مردم و همبستگی آن با اولویت های مجلس آینده داشت. آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که بیشترین کرسی های مجلس دوازدهم به نامزدهای انحصاری شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (CHAN) با 58 کرسی اختصاص دارد. پس از شانا، اصلاح طلبان 40 کرسی دارند. ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (آمنا) با 16 کاندیدای منتخب در جایگاه سوم قرار دارد و به اصطلاح جبهه صبح ایران با 11 نامزد منتخب در رتبه بعدی قرار دارد.

کمترین تعداد کاندیداهای متعهد مجلس دوازدهم متعلق به شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی با 4 نامزد است. در این مورد باید اضافه کنیم که تعداد نمایندگان مستقل در این دوره به حدود 100 نفر رسید. رقابت های سیاسی در این دوره از انتخابات شورای اسلامی، علاوه بر تفاوت از نظر آماری مشارکت مردم به دلیل حضور اصلاح طلبان، اندکی رنگ درونی به خود گرفت. بنابراین جریان موسوم به اصولگرایی با انواع لیست های انتخاباتی وارد میدان رقابت شد.

مجلس دوازدهم عملکرد ضعیفی خواهد داشت

منصور حکیت پور، تحلیلگر سیاسی و عضو سابق شورای اسلامی در این مورد اگر بخواهد با این ترکیب عملکرد مجلس دوازدهم را پیش بینی کند به خبرنگار آرمان مزور می گوید: وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور کشور در شرایطی قرار دارد که باید برای حل این بحران ها راه میانه ای را طی کنیم، زیرا با افراط گرایی و افراط گرایی نمی توان در نظام داخلی و در عرصه سیاست خارجی موفق شد، حتی اکنون که مجلس دوازدهم در آستانه آغاز به کار است. کار و تندروها اکثریت مجلس را دارند قدرت دارند من نمی خواهم آیه یاس بخوانم یا تعصب منفی شروع کنم اما با توجه به اسامی حاضر در مجلس باید بگوییم که مجلس دوازدهم ضعیف تر و سریعتر از مجلس یازدهم عمل می کند. آنها نه تنها بر دوقطبی شدن در داخل کشور تاکید دارند، بلکه در سیاست خارجی نیز بر این راهبرد تاکید خواهند کرد. اما از این پس باید بگوییم که مجلس دوازدهم فراکسیون اکثریت نخواهد داشت و باید منتظر مجلس مثلثی باشیم. این دو حزب توسط اصولگرایان تشکیل شده است که تمایلی به حضور در جناح ندارند و علاوه بر طیف نمایندگان معتدل، این سه حزب نیز تشکیل خواهند شد. از این منظر رقابت در دور دوم بین کاندیداهای اصولگرا و کاندیداهای اعتدالی است که نتیجه آن می تواند تاثیر زیادی بر ترکیب هیات رئیسه داشته باشد.

علی لاریجانی، عضو شورا در پاسخ به این سوال که چه کسی می تواند به عنوان رئیس مجلس دوازدهم انتخاب شود، ادامه داد: هر فردی که بتواند نظر یکی از این احزاب را جلب کند، می تواند بر صندلی رئیس مجلس تکیه بزند. مثلاً اگر کلیباف بتواند نظر معتدل و مستقل را جذب کند، بدون توجه به نظرات و تعداد تندروها می توان او را رئیس مجلس دانست. فکر می کنم استقلالی ها و چپ های میانه رو می توانند شکل هیئت مدیره جدید را ترسیم کنند.

این تحلیلگر درباره احتمال ائتلاف قالیباف و اصولگرایان تندرو برای تکرار ریاست جمهوری می افزاید: در حال حاضر می بینیم که طیف قالیباف لیست واحدی از تمام اختلافاتی که با جبهه پایداری داشتند را ارائه کردند، اما از سوی دیگر آمنا و طیف صبح ایران لیست های جداگانه ای ارائه کردند. اگر بخواهیم این جریان ها را در ائتلاف برای انتخاب رئیس مجلس ببینیم، نیاز به یک عامل بیرونی دارند که در حال حاضر به نظر می رسد تمایلی به اتحاد اصولگرایان ندارد.

آیا جناح انتقادی جناحی تشکیل می دهد؟

البته در کنار طیف های مختلف جریان اصولگرا که در مجلس آتی صاحب کرسی شدند، به نظر می رسد مجلس دوازدهم اقلیتی از اصلاح طلبان یا به قول خودشان اعتدالیون هم دارد که برای مدتی در صدد تشکیل فراکسیون مستقل هستند. . فراکسیونی که غلامرضا نوری قزلجه از منتخبان نزدیک به علی لاریجانی مدعی است می تواند با ائتلاف 100 نفره از نمایندگان مجلس دوازدهم اعلام موجودیت کند. صرف نظر از همه پیشنهادات مطرح شده در این گزارش، آنچه مسلم به نظر می رسد این است که تا شروع رسمی این مجلس در 7 خرداد ماه، تعیین ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم امکان پذیر نخواهد بود.