نقش آمریکایی ها در چالش زمین لغزش / تکمیل پازل (4 ترومن) توسط مدیران بی پروا کشاورزی

زمان: 08:57
تاریخ انتشار: 1400/08/29
کد خبر: 1785580

پازل (4 ترومن) و رفتار زیانبار آمریکایی ها در بخش کشاورزی ایران با ایجاد چاه های آرتزین و کاهش سفره های زیرزمینی با پازل بی تدبیر مدیران کشاورزی برای احیای ذخایر زیرزمینی و برخورد با چاه های غیرمجاز تکمیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما ; وجود 35 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان گلستان و برداشت بی رویه آنها بیش از پنج متر از سطح آب های زیرزمینی کاسته است.

این معضل علاوه بر مشکلات تامین آب مورد نیاز بخش های خانگی، کشاورزی و صنعتی، موجب بروز بحران در استان گلستان شده است.

پیش از این حق شناس استاندار سابق گلستان در خصوص غرق شدن گاز از بندر ای-گاز به گالیسیا هشدار جدی داده بود و گفته بود که دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان طرح مطالعاتی تهیه کرده است تا بتوانیم طرح های پیشگیری یا مقابله را انجام دهیم. .

حق شناس معتقد است: برای کاهش این خطر باید به جای آب شرب از تجربه برخی دستگاه ها در استفاده از آب های سطحی برای مصارف عمومی استفاده کرد و طرح های جایگزین برای استفاده از آب شرب در اختیار سایر دستگاه های اجرایی قرار داد، بنابراین تا بتوانیم به درستی از آب استفاده کنیم.

47def874 40ef 4c5c a5da 191aa628c49c خبر خاکستری

سایه خطر غرق شدن بحران در 29 استان کشور
البته این موضوع مختص گلستان نیست و رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی پس از کاهش 41 درصدی بارندگی در کشور تاکید کرد که در این شرایط باید به پایداری اراضی توجه کنیم. و استفاده از آب های زیرزمینی انجام ندهید، زیرا مشکل غرق شدن زمین در کشور بسیار جدی است.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور همچنین گفت: 29 استان درگیر مشکل غرق شدن و در معرض خطر این پدیده بودند که نشان می دهد مسئولان استانی باید در این زمینه تصمیم قاطعی اتخاذ کنند چرا که در صورت ادامه این شرایط، ویرانی های بزرگی رخ می دهد. محیط زیست به دنبال خواهد داشت.

یکی از مشکلاتی که قبلا در زمینه کاهش سطح آب های زیرزمینی وجود داشت، چاه های آرتزین یا آبفشان بود که پیش از انقلاب اسلامی نیز توسط آمریکایی ها در ساخت این چاه ها قابل ردیابی بود.

ساخت صدها حلقه چاه آرتزین در گرگان دشت توسط آمریکایی ها
غلامرضا هارکوهی مورخ برجسته استان گلستان با اشاره به جنایات آمریکا قبل از انقلاب اسلامی در ایران می گوید: ترومن) یکی از این کارها ساخت صدها چاه آرتزین در این منطقه است که در مدت 365 روز آب از آن فوران کرد.

هارکوهی با اشاره به خودنمایی آمریکایی ها در کشاورزی گفت: پشت این آثار زیبا این است که شش ماه از سال چاه های آرتزین برای کشاورزی باز می شد. که باعث ته نشین شدن سفره زیرزمینی گرگان به مرور زمان شد.

این مورخ گرگانی با بیان اینکه آن روزها نیازی به چاه های آرتزین نبود، خاطرنشان کرد: وجود آب های سطحی، رودخانه ها و کانال ها و چشمه های آب، کشاورزی خوبی را برای منطقه فراهم می کرد.

اما بسیاری از این چاه های آبفشان پس از انقلاب نیز به فعالیت خود ادامه دادند و شاید نتیجه بی توجهی به این موضوع امروز ما را با بحران کاهش آب های زیرزمینی و پاشنه آشیل مواجه کرده است. این داستان در مورد بخش کشاورزی است.

ba709023 6a31 415a a6b4 a736f190a878 خبر خاکستری

95 درصد آب مصرفی گلستان از ذخایر زیرزمینی تامین می شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان همچنین بر برداشت غیرقانونی از ذخایر آب زیرزمینی تاکید کرد: 95 درصد مصرف گلستان از آب های زیرزمینی است که 87 درصد آن مربوط به حوزه کشاورزی است.

حسینی بر ساماندهی چاه های زیرزمینی تاکید کرد و گفت: برآورد می شود کشاورزان گلستانی در سال برداشت گذشته 240 میلیون مترمکعب معادل حجم آب 14 سد استان گلستان از ذخایر زیرزمینی مصرف کرده باشند. این مقدار آب تعویض نشده زیرزمین 6 متر با آفت فاصله دارد.

بر اساس بررسی سازمان نقشه برداری گلستان که مصرف کننده 95 درصد آب های زیرزمینی است، سالانه 22.6 سانتی متر از زمین تهی می شود که منجر به از بین رفتن تدریجی ذخایر آب زیرزمینی و بی جایگزینی می شود.

علاوه بر این، فرونشست در شهرستان‌های استان آسیب به سازه‌ها و مخاطرات وارد می‌کند، تقریباً تنها راه کنترل فرونشست، جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی است و در این راستا علاوه بر انسداد چاه‌های غیرمجاز، باید به تغییر مدل کشت نیز توجه کرد. .

موفقیت ضروری جهاد کشاورزی در معرفی الگوی کشت
متأسفانه با وجود این شرایط هنوز بسیاری از نقاط کشور از آب های زیرزمینی برای کشت برنج استفاده می کنند و به نظر می رسد جهاد کشاورزی نتوانسته الگوی مناسبی برای جایگزینی برنج کاری معرفی کند و مردم در طرح کارهایی مانند خشک کردن برنج مورد استقبال قرار نگرفتند. همانطور که باید باشند.

حتی تحقیقات دانشگاهی نیز به عنوان نمونه ای از بررسی فرونشست احتمالی و ارزیابی وضعیت بحرانی سازه های آن در صورت افت سطح آب های زیرزمینی، بحران فرورفتگی به عنوان مثال در حومه کلاله در استان گلستان را تایید کرده است. در این تحقیق ابتدا میزان تنش قبل و بعد از ریزش در سطح آب زیرزمینی محاسبه شد و سپس از نتایج به دست آمده از آزمون نسبت تراکم حجمی (mv) و میزان نشست ناشی از تغییرات مؤثر تنش ناشی از افت سطح آب زیرزمینی استفاده شد. نرخ فرونشست نیز محاسبه شد و مشاهده شد که میزان فرونشست حاصل می تواند برای سازه ها حیاتی باشد (بابایی نژاد، یداله و رضایی، حامد و یازرلو، رسول و اصلانی کتولی، فرشته، 1394، محاسبه فرونشست ناشی از کانون های زیرزمینی. در مورد پایداری سازه‌های دشت کلاله (کنفرانس بین‌المللی تحقیقات علم و فناوری) و این نشان می‌دهد که این غرق می‌تواند آینده شهرهای استان را نیز تهدید کند.

حذف چاه های غیرمجاز باعث حفظ محیط زیست و حیات بخشداری گلستان می شود
بهزاد هرمزی مدیرعامل شرکت ویک گلستان نیز گفت: با توجه به خطرات خروج بی رویه از ذخایر زیرزمینی و همچنین مشکلات تامین آب، پروژه های بلندمدتی مانند شیرین سازی آب دریا را پروژه ای کوتاه مدت می دانیم. .
مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان ادامه داد: اگر خشکسالی امسال اتفاق بیفتد در سال آینده با وجود حفره های چاه های جدید همچنان با چالش تامین آب مواجه خواهیم بود.

هرمزی خاطرنشان کرد: در کوتاه مدت باید به موضوع چاه های غیرمجاز رسیدگی جدی شود و حذف چاه های غیرمجاز باعث نجات محیط زیست و زندگی در منطقه گلستان می شود، زیرا اگر به این مشکل رسیدگی نشود، زمین فرو می رود و این آب ها و زیرزمینی ها فرو می روند. ذخیره سازی از بین رفته است.

83fcdf30 5234 4d6e b6ff 71e4c106c715 خبر خاکستری

لازم به ذکر است از آنجایی که چاه های آب کشاورزی با معیشت مردم سروکار دارند، مدیریت و رفع چاه های غیرمجاز بسیار مشکل است و کارکنان باید تدابیر ویژه ای در این زمینه بیندیشند.

به نظر می رسد جهاد کشاورزی به خطرات غرق شدن در استان گلستان اعتقادی ندارد چرا که در سال های اخیر شاهد ورود محصولات خیس خورده ای مانند چغندر به مدل کشت استان گلستان بوده ایم.

اگرچه مسئولان جهاد کشاورزی می گویند چغندر در پاییز کشت می شود و آب مصرف نمی کند، اما این استان با خشکسالی مواجه است، قطعا از آب های زیرزمینی برای این محصول کشاورزی استفاده می شود و نکته دوم این است که فصل جمع آوری آب های زیرزمینی زمین برای چغندر قند است. فصل پاییز که فصل احیای ذخایر آب زیرزمینی محسوب می شود و این موضوع بحران کاهش آب های زیرزمینی را تشدید می کند.

حتی کشاورزان گلستانی نیز می توانند این کشت را در فصل بهار انجام دهند و هیچ قانون و قانونی برای جلوگیری از این امر در استان گلستان وجود ندارد.
این بی نظمی ها در سایر محصولات کشاورزی نیز مشاهده می شود و باعث شده است که میزان کشت برنج در استان گلستان از میزان نهال هایی که از آب های سطحی استفاده می کنند بیشتر باشد.

این در حالی است که در تمامی موارد چاه های کشاورزی به غیر از مشکل برنج برداشت آب عنوان شده است، اما به نظر می رسد مدیریت غیرقانونی آب های زیرزمینی نظارت مسئولان آب منطقه ای را با مشکل مواجه می کند.

به نظر می رسد این روزها ۴ پازل ترومن به دلیل بی کفایتی مدیران حوزه کشاورزی کشور در حال تکمیل شدن است به طوری که ۲۹ استان کشور در خطر غرق شدن هستند.

اصل چهارم یکی از مهمترین اصول سیاست خارجی کشور برای وابستگی به نظام اقتصادی کشورها در سالهای پس از جنگ جهانی دوم است (هری ترومن در انتخابات 1948 مجدداً به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شد).

او در سخنرانی مقدماتی خود برای ریاست جمهوری در اوایل سال 1949، چهار اصل سیاست خارجی ایالات متحده را تشریح کرد. اما اصل چهارم بیش از هر اصل دیگری رایج شده و به عامل مهمی در گسترش سیاست خارجی ایالات متحده و همچنین برنامه کمک های خارجی ایالات متحده تبدیل شده است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید