تکمیل پازل احمدی نژاد در دولت رئیس جمهور

تکمیل پازل احمدی نژاد در دولت رئیس جمهور

شباهت های دولت رئیسی و دولت محمود احمدی نژاد هر روز بیشتر می شود تا نشان دهد اصولگرایان راه جدیدی برای اداره کشور ندارند. در روزهای گذشته مشخص شد بودجه کشور دوباره به سبک دولت محمود احمدی نژاد در مجلس ارائه شد. روزهایی که کشور در شرایط سخت مالی قرار داشت و دولت از اداره امور کشور به ویژه در حوزه مالی ناتوان بود. همین موضوع باعث شد محمود احمدی نژاد برخلاف قانون و با تاخیر زیاد بودجه را در مجلس ارائه کند. اگرچه این رویه در دولت حسن روحانی اصلاح شد و به روال عادی بازگشت، اما اکنون در دولت سیدابراهیم رئیسی گامی به عقب در راه است.

همانطور که نمایندگان گفتند در حال حاضر چیزی تحت عنوان بودجه در مجلس بررسی نمی شود و طبق توافق دولت و مجلس، این دو مرجع تصمیم به تصویب بودجه برای ماه های اول سال آینده گرفته اند. این دقیقاً یک گام به عقب در بودجه و اقتصاد کشور است. اگرچه سیدابراهیم رئیسی و همکارانش قبل از انتخابات وعده داده بودند که اقتصاد ایران را قوی ترین اقتصاد منطقه خواهند کرد و برای آن نیازی به لغو تحریم ها نیست، اما تاکنون ارزش پول ملی ایران بی سابقه بوده است. سقوط . .

چند روزی است که نمایندگان مجلس از ارائه لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس خبر می دهند اما هیأت رئیسه مجلس آن را ابلاغ نکرده است. سوالی که دیروز در صحن علنی مجلس مطرح شد. به گزارش ایلنا، سید محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در جلسه علنی روز گذشته (27 دی ماه) شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفت: بررسی لایحه بودجه و پنج گانه -لایحه مهم برنامه توسعه سالانه؛ حدود 2 هفته از تقدیم لایحه بودجه توسط دولت به هیئت رئیسه مجلس می گذرد، اما به دلیل عدم اجرای برنامه هفتم، هیئت رئیسه آن را متوقف کرد. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و ایسکو در مجلس گفت: هدف دولت تکمیل لایحه برنامه هفتم توسعه است بنابراین موضوع بررسی بودجه را 2 هفته به تاخیر انداخته که مجلس را با مشکل مواجه می کند. وی ادامه داد: بنابراین باید برای تعامل و همکاری دولت و مجلس تلاش شود و نباید به راحتی از کنار این مسائل مهم گذشت، در واقع نیاز به برنامه ریزی وجود دارد و در صورت لزوم پیشنهاد می شود برنامه ششم به این موارد نیز تعمیم یابد. بررسی لایحه بودجه سال آینده را به تاخیر بیندازید.

اما سخنران در پاسخ به این سخنان سوال دیگری را مطرح کرد. محمدبکر کلیباف در واکنش به تذکر نماینده مردم تبریز در جلسه صحن علنی روز گذشته گفت: نمی توانیم مجلس را طبق سلیقه خود اداره کنیم و تعامل به معنای زیر پا گذاشتن قانون نیست. در اصل 180 آیین نامه داخلی مجلس نحوه رسیدگی و تصویب طرح های عمرانی را مشخص کرده است.

همچنین آیا می توانیم بودجه ای را تصویب کنیم که در آن قانون برنامه توسعه نباشد، مثلاً بر چه اساسی دو سوم به رسمیت شناخته شود. در ماده 184 آیین نامه داخلی نیز آمده است که اگر لایحه بودجه بعد از 24 آذر به مجلس تقدیم شود، لایحه 3 تا 12 باید ضمیمه آن شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در این بین لازم به ذکر است که ماده 182 قانون آیین نامه داخلی در سال جاری اصلاح نشده است بنابراین جداول و بودجه باید یکجا ارائه شود در حالی که جداول و بودجه سال 1402 یکجا ارائه نشده است. مصوبه مجلس به تایید شورای نگهبان نرسید. کلیباف افزود: موضوع تمدید برنامه ششم توسعه را پیگیری کرده ایم اما مجوز تمدید برنامه را نداریم و توضیحات لازم در این زمینه ارائه شده است بنابراین با دولت توافق شده است که برنامه هفتم به سرعت معرفی شود. برنامه ریزی در مجلس در ژانویه و در حالی که، از 15 دسامبر “در گذشته لایحه بودجه به اضافه چند دوازدهم باید مانند گذشته ارائه شود”.

وی افزود: ابتدا به سرعت برنامه را بررسی می کنیم و سپس بر اساس اصل 184 اگر فرصتی برای بررسی لایحه بودجه وجود نداشت با توجه به اینکه چندین لایحه دوازدهم نیز داریم در این خصوص تصمیم گیری می کنیم. و بعد از اتمام کمک، لایحه بودجه 1402. بنابراین مجموع مواد 180 تا 184 تکالیف قانون برنامه و قانون بودجه را مشخص کرد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه نمی توانیم برخلاف آیین نامه عمل کنیم، تاکید کرد: هم اکنون برنامه ششم توسعه یک سال تمدید شده است و نظر برای تمدید دوم برای هفتم است.

از زمان ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی نژاد ضعیف ترین بودجه کشور است. احمدی نژاد در بین سه رئیس جمهور گذشته ایران، 8 لایحه بودجه را با بیشترین تاخیر در دوران ریاست جمهوری خود به مجلس ارائه کرده است. وی در هیچ یک از 8 سال ریاست جمهوری خود لایحه بودجه را در آذرماه به مجلس ارائه نکرده است. اولین لایحه بودجه تدوین شده در دولت محمود احمدی نژاد در 4 دی ماه 1397 در مجلس ارائه شد و آخرین لایحه بودجه دولت وی در 18 اسفند 1396 به بحرین رسید، یعنی با 84 روز تاخیر. لایحه ای که آنقدر دیر به مجلس رسید که لایحه 312 باید برای درآمدها و هزینه های ماه های اول سال 92 تصویب می شد. مجلس در 29 اسفند 91 بودجه سه ماهه اول همان سال را برای دخل و خرج سه ماهه اول سال 92 تمدید کرد و به اصطلاح لایحه سیزدهم بودجه فصل بهار را به رای گذاشت. از سال 92 تصویب لایحه دو یا سه بودجه دوازدهم در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد چندین بار تکرار شد. وی در این 8 سال لایحه بودجه 2 ساله را در دی ماه، لایحه بودجه 4 ساله را در بهمن ماه و لایحه بودجه 2 ساله را در اسفند ماه معرفی کرد. اما این وضعیت در دولت روحانی به طور نسبی حل شد. حسن روحانی حوالی اواسط آذرماه – گاهی چند روز زودتر و گاهی چند روز تاخیر – حساب بودجه 6 سال ریاست جمهوری خود را ارائه کرد. بیشترین تاخیر در بودجه او مربوط به سال های 94 و 97 بود که در دی ماه لوایح سال های 95 و 98 را به مجلس تقدیم کرد.

اگرچه دولت رئیس جمهور در سال اول تلاش کرد تا بودجه را با تاخیر کمتری به مجلس ارائه کند، اما به نظر می رسد در سال دوم شرایط برای وی سخت تر شد و همین امر باعث شد تا وی وارد چالش با مجلس شود و نمایندگان جدی بگیرید دیروز نمایندگان مردم از رفتار حاکمان انتقاد کردند.

به گزارش ایسنا، سید غنی نظری خانقاه در جلسه علنی روز گذشته (یکشنبه، 27 دی ماه) شورای اسلامی در تبصره یک بند 11 ماده 22 آیین نامه داخلی مجلس، گفت: حفظ شأن و منزلت مجلس شورای اسلامی مجلس یکی از وظایف نمایندگان مردم است، لذا رئیس جمهور از مجلس تشکر می کنم که اصرار داشتند ابتدا برنامه هفتم توسعه ارائه شود و سپس بودجه و مانند سال گذشته در تبصره یک لایحه بودجه توسعه. این طرح نباید تمدید شود زیرا برای حرکت به چراغ راه نیاز داریم.»

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس یازدهم تاکید کرد: اینکه مجلس اصرار دارد برنامه را دولت بدهد آزمونی برای نمایندگان است. قانون برنامه بعد از پایان این دوره از مجلس همه کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و این سند بالادستی است، ما از ایشان می خواهیم ابتدا برنامه و سپس بودجه را ارائه کند و فشار رسانه ای به مجلس وارد نکند. تمدید این برنامه در یادداشتی در سال گذشته به این دلیل بود که دولت جدید است، اما از شهریورماه دولت فرصت داشت لایحه برنامه را بنویسد.

وی گفت: لایحه برنامه ریزی باید دقیق و متناسب با مشکلات داخلی و خارجی، نقاط ضعف و قوت کشور برای رفع مشکلات باشد. از طرفی جمعیت مبنای لایحه بودجه است، فرض کنید 50 درصد جمعیت استان اردبیل در مرکز استان باشد. و دادن بیشترین اعتبار و اولویت ندادن به مناطق با جمعیت کمتر، خلاف بشریت و خلاف اسلام است، زیرا اسلام بر احترام هر فرد تاکید دارد.

در این میان اعتراض نمایندگان مردم به وضعیت اقتصادی کشور شدت گرفت و از سوی دیگر نمایندگان مردم مجددا تصمیم به عزل وزرای دیگر گرفتند. لطف الله سیاهکالی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، گفت: یک هفته از طرح استیضاح می گذرد و امروز این استیضاح به هیات رئیسه آورده شد و جلسه ای برگزار کردیم. پیش از آن جلسه استیضاح فاطمی امین در آبان ماه با 4 ماه تاخیر به دلیل به اصطلاح تفکیک وزارت صمت برگزار شد و وی با 184 رای مخالف با استیضاح توانست همچنان وزیر صنعت، معدن و تجارت باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید