آیا وزارتخانه بین وزرای احمدی نژاد تغییر می کند؟ | انتظارات اصولگرایان از رئیس جمهور برای ترمیم کابینه

آیا وزارتخانه بین وزرای احمدی نژاد تغییر می کند؟  |  انتظارات اصولگرایان از رئیس جمهور برای ترمیم کابینه

روز جدید: برخی از شایعات این روزها حکایت از تغییر و جابجایی برخی وزرا و اعضای دولت دارد. این در حالی است که نام وزیر راه نیز مطرح است.

روزی نیست که مجلس یازدهم که با اکثریت قاطع اعضای کابینه رئیس جمهور را تایید کرد، با امضای طرح استیضاح از وزرا انتقاد و دولت را تهدید نکند. عملکرد کابینه در یک سال گذشته برخی از حامیان دولت دیروز را در میان منتقدان قرار داده است.

در خارج از مجلس نیز اصولگرایان و حامیان دولت زمزمه نوسازی کابینه و تغییر برخی وزرا از بهنار به بادامچیان و … را می کنند.

تفاوت تیم اقتصادی دولت که در عملکرد آنها نیز نمایان است، یکی از دلایل طرح چنین درخواستی از مجلس و خارج از مجلس است.

در این میان برخی اخبار زمزمه جابجایی وزیر راه و شهرسازی در دولت رئیسی را که زمانی سکان وزارت نفت در دولت احمدی نژاد را برعهده داشت، شنیده می شود.

شایعه دستگیری مرد سایه وزارت راه

پیش از این در بحث استعفا یا برکناری رستم قاسمی، بیماری وی و لزوم حفظ سلامت وی ​​مطرح شده بود. اما این بار اخبار غیررسمی به گونه ای است که به نظر می رسد موضوع فراتر از حفظ سلامت وزیر است.

این شایعات همزمان با انتشار خبر غیررسمی بازداشت مشاور ارشد وزیر راه و شهرسازی در برخی رسانه ها منتشر شد.

ماجرا از این قرار است که چند روز پیش محمد قاسم مکارم مشاور عالی و بازرس ویژه رستم قاسمی در این وزارتخانه بازداشت شد و شنیده ها حاکی از آن است که وزیر بعد از این ماجرا سرکار نیامده است.

همانطور که گفته شد قاسم مکارم دست راست رستم قاسمی است و این دستگیری منجر به افشای موارد دیگری از تخلفات در حوزه دولتی شد.

پس از آن خبر استعفای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و بازداشت علی جعفری مدیرکل حوزه وزارتی نیز در شبکه های اجتماعی منتشر شد که پس از مدتی تکذیب شد.

آیا وزیر دیگر جانشین احمدی نژاد رستم در دولت رئیس جمهور می شود؟

در این شرایط حتی نیکزاد به عنوان قائم مقام قاسمی معرفی شد. به گونه ای که به نظر می رسد محمد محبر معاون اول دولت از علی نیکزاد برای مدیریت وزارت راه درخواست طرح کرده و نیکزاد طرح خود را ارائه کرده است.

در همین حال منابع نزدیک به نیکزاد این موضوع را تکذیب کردند. اما خبر دیدار وی با قاسمی فرصت هایی را که در این زمینه ارائه می شود برجسته کرد.

پس از انتشار این خبر، هادی یوسف پور آذری مشاور و رئیس دفتر ویژه وزیر راه در توییتر خود نوشت: دقایقی پیش جناب آقای دکتر نیکزاد از منزل مهندس رستم قاسمی که مهره های ایشان بود بازدید کردند. در تصادف آسیب دیده است و صحبت از مذاکره با وی می شود.وزارتخانه کاملا تکذیب کرد.

نشانه های تغییر در کابینه

نام رستم قاسمی بارها به عنوان گزینه حذف از کابینه مطرح شد. به نظر می رسد او از یک طرف سمت خود را ریاست جمهوری می دانست تا وزارت و از طرف دیگر از یک وزارتخانه دل خوشی نداشت، چه رسد به وزارت نفت، به طوری که در دوران ریاست جمهوری به نوعی آن را مطرح کرد. از او در مجلس دفاع کند.

اما گویا وزارت راه و شهرسازی هم برای او به دنبال شانس نبود. یک بار شایعه استعفای او به دلیل بیماری سخت بود. در آن زمان، گمانه زنی ها نام سعید محمد را به عنوان جایگزین فاش کرد. اما سرنوشت برعکس شد.

بار دیگر در 5 مهر 1400 خبر استعفای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در فضای مجازی منتشر شد. این خبر در فضای مجازی باز هم با ماجرای بیماری وزیر همراه شد و خبرسازان تاکید کردند که وزیر برای طی مراحل درمان باید استعفا دهد. حتی اخباری مبنی بر بستری شدن وزیر برای چند روز در بیمارستان و عمل جراحی روده منتشر شد.

حتی گفته شد که پس از مطرح شدن این پرونده ها همچنان در مجلس درباره استیضاح و عزل صحبت می شود. اما بر اساس برخی اخبار، استعفای عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مانع از مطرح شدن نام قاسمی در عرصه جدی شده است.

تغییر کابینه در دستور کار

اما از قدیم گفته اند «برای اینکه اتفاقی نیفتد، مردم حرفی نزنند» که گاهی در دنیای سیاست، انتشار برخی اخبار غیررسمی برای گرفتن بازخورد و انگیزه های مثبت و منفی در افکار عمومی و سیاسی است. حلقه ها، یک مشکل کلی است. اما بسیاری بر این باورند که وزرای اقتصادی دولت رئیس جمهور آن طور که انتظار می رفت نتوانستند نقشی در حل مشکلات این حوزه داشته باشند و بسیاری از وعده هایی که در زمان معرفی به نمایندگان مردم دادند، اکنون در آرشیو قرار گرفته است.

اکنون مخالفان رستم قاسمی بر این باورند که طرح نهضت ملی مسکن در دوران وزارت وی پیشرفتی نداشته است، وزارت او دچار سردرگمی و دوپارگی شده و انتصابات جدید وی رضایتبخش نبوده است.

بسیاری مخالفت او با احیای برجام را دلیل دیگری برای برکناری اش می دانند و توئیت رستم قاسمی با هشتگ «برجام یزدی» را دلیلی می دانند که به نوعی او را مجبور به پس گرفتن سخنانش کرده است.

باید دید این زمزمه ها کم کم خاموش می شود یا رئیسی تغییر جدید در کابینه خود را می پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید