آیا اصولگرایان به رئیس جمهور پشت می کنند؟/شرایطی مثل سرنوشت احمدی نژاد پیش بینی می شود

آیا اصولگرایان به رئیس جمهور پشت می کنند؟/شرایطی مثل سرنوشت احمدی نژاد پیش بینی می شود

اصولگرایان سال گذشته از ابراهیم رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند. ابراهیم رئیسی که مانع حضور وی در انتخابات شده بود با درخواست جمعی از نمایندگان مردم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری به صحنه انتخابات آمد و اعلام کرد که با اراده مردم و برای مردم وارد این رقابت شده است. پیش از آغاز سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حمیدرضا ترگی، یکی از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه در گفت و گو با «اعتمادآنلاین» با اشاره به اینکه حمایت از رئیس جمهور تصمیم قطعی و جمعی اصولگرایان است، گفت: «حمایت از رئیس جمهور تصمیم قطعی و جمعی اصولگرایان است». حتی غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نیز با ابراز امیدواری نسبت به رای 16 میلیونی ابراهیم رئیسی در انتخابات 96، اظهار داشت: شورای وحدت، شورای ائتلاف و جبهه پایداری اعلام کردند که آقای رئیسی کاندیدای آنهاست. ” در این میان رسانه های حامی و حامی احمدی نژاد نیز به جرگه حامیان رئیسی پیوستند و همگی حمایت همه جانبه خود را از نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم کردند.
انتخابات ریاست جمهوری بدون رقیب جدی مقابل ابراهیم رئیسی برگزار شد و در نهایت طبق پیش بینی اصولگرایان مجموع آرای ابراهیم رئیسی کمی بیشتر از آرایی بود که هوادارانش در سال 96 به او داده بودند و با نزدیک به 18 میلیون رای پیروز شد. رئیس جمهور شدن ایران؛ اما از همان ابتدای کار رئیس جمهور جدید، روال و تحولات دولت به سرعت نشان داد که اوضاع آنطور که حتی حامیان و حامیان دولت انتظار داشتند، پیش نمی رود و همین امر باعث شد تا انتقادات رئیسی و دولتش بسیار آغاز شود. محمد مهاجری، فعال رسانه ای اصولگرا، چند ماه پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در مصاحبه ای گفت: «از آنجایی که رئیسی عملاً سخنان دولت نهم آقای احمدی نژاد را کپی پیست کرده است، متوجه شده است که وجود دارد. چاره ای نیست جز اینکه عده ای از مردم را رها کنند دولت را بیاورند.» همزمان اصولگرایان مانند ناصر ایمانی از رویکرد رئیسی در انتخاب اعضای دولت انتقاد کردند و به گفته ایمانی «دهان اصولگرایان از انتصاب برخی افراد باز ماند. این در حالی است که از آذرماه سال گذشته نمایندگان مجلس از عدم تحقق وعده های دولت انتقاد کرده و حتی خواستار استیضاح شدند. به چند تن از وزرا اختلافات مجلس و دولت را فاش کرد، اما پس از آن به گفته برخی نمایندگان، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، سعی کرد فضای مجلس را کنترل کند و از طرح های استیضاح جلوگیری کند، خواستار حفظ این اختلافات شد. تا حد زیادی پنهان شده و از شکاف بین دولت و مجلس جلوگیری می کند. اما از ابتدای سال جدید شرایط تغییر کرد و حتی کلیباف هم به جمع منتقدان دولت پیوست. وی در اردیبهشت ماه در انتقادی بی سابقه از عملکرد دولت در امور اقتصادی در صحن علنی مجلس گفت: مردم حق دارند نگران وضعیت آینده باشند. در همین راستا محمد سالاری، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، اختلافات درون اصولگرایان را اساسی دانست و اظهار داشت: با دولت ضعیفی مواجه هستیم و طبیعی است که نمایندگان مجلس نتوانند به طور کامل استفاده کنند. همانطور که در زمان انتخابات انجام دادند، اعتبار خود را به دولت افزایش دادند. چرا که خود مجلس یازدهم برای ارائه به مردم با چالش جدی مواجه است و دولت جایی برای دفاع نگذاشته است.» اما امیر محبیان، فعال سیاسی اصولگرا، گفت: «اختلاف نظر طبیعی و حتی در برخی موارد مثبت است». . اما وی ادامه داد: به نظر می‌رسد از ابتدا کسی نمی‌خواهد زیر بار ناتوانی دولت در اداره امور کشور به‌ویژه امور اقتصادی برود و به همین دلیل از حامی 100 درصدی خارج شده است. از یک دولت به منتقد دولت به این سرعت در کمتر از یک سال.» آنها تبدیل به آتش شدند.
دوقطبی بودن نیروهای انقلابی و اصولگرایان
اگرچه حامیان دولت سعی کردند تا حد امکان از انتقاد از دولت عزیز خودداری کنند، اما شرایط به حدی رسید که فردی مانند مجتبی ذوالنوری یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس هفته گذشته در نطقی انتقادی خطاب به رئیس جمهور. در صحن علنی مجلس خطاب به رئیسی گفت: «حرکت امروز دولت مانند حرکت آدمی است که روی تردمیل می دود و راه دور نمی رود.» محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصولگرا، همچنان معتقد است که اگرچه دولت کاملاً اصولگرا است، اما هنوز یک نهاد حکومتی انقلابی نیست. کوشکی به انتقادات اخیر علیه ذوالنور اشاره کرد و در گفت و گو با نامه نیوز گفت: اصولگرایان همان نیروهای انقلابی نیستند. وقتی می گویم بیشتر سران این دولت از جریانات انقلابی نیستند، ممکن است آقای ذوالنوری هم دل خوشی از این دولت نداشته باشد.» این استاد دانشگاه در ادامه شخصیت مدیران اصولگرا را زیر سوال برد و گفت: «اصولگرایان مانند یا نه عملکرد دولت سیزدهم، عمده و عمده نیروهایی که به دولت اضافه شدند از جریان اصولگرایی هستند. بسیاری از مدیران اصولگرا و اصلاح طلب رویکرد دیپلماتیک و محافظه کارانه دارند، بنابراین حضور آنها در دفتر منجر به تحول جدی و ساختاری نمی شود.وی ادامه داد: ما نیروهای انقلابی داریم که به هیچ جناحی وابسته نیستند، مهمترین وابستگی آنها نسبت به انقلاب و مردم عادی، ورودشان به هر عرصه‌ای دگرگون‌کننده است و محافظه‌کار نیستند، ترسو نیستند، شهامت انقلابی دارند تا تابوشکنی کنند. از جریان اصولگرا و غیرانقلابی.
چشم انداز آینده نمایندگان مجلس
اما نکته مهم برگزاری انتخابات مجلس است و قطعا نمایندگان مجلس نمی خواهند در انتخابات پیش رو همان حداقل آرا را از دست بدهند. محمد سالاری معتقد است انتقاد نمایندگان مجلس از دولت این است که نگران وضعیت خود و انتخابات پیش رو هستند. وی در این خصوص به ایلنا گفت: با توجه به نارضایتی مردم از عملکرد دولت به ویژه در موضوع مواد غذایی و گرانی افسارگسیخته و ناتوانی در رفع تحریم ها، نمایندگان در تلاش هستند تا از دولت فاصله بگیرند تا بتوانند از دولت خارج شوند. منافع شخصی خود را حفظ کنند و محبوبیت خود را در حوزه های انتخابیه از دست ندهند.» به نظر می رسد با نزدیک شدن به انتخابات، این نگاه انتقادی به دولت تشدید شود و برخی نمایندگان مواضع تندتری نسبت به رئیس جمهور و اعضای دولت اتخاذ کنند. “
سالاری سپس موضوع دیگری را مطرح کرد و گفت: «البته یک نکته را نباید فراموش کرد. همچنین این احتمال وجود دارد که با ادامه ناکارآمدی دولت سیزدهم، رئیس مجلس که سال ها می خواست به پاستور برود، بتواند از عملکرد ضعیف دولت و افزایش نارضایتی مردم از رئیس جمهور نهایت استفاده را ببرد. کاهش محبوبیت وی در انتخابات 1404 و با چراغ سبز جریانات. با توجه به اینکه جای اصولگرایان برای جایگزینی رئیس جمهور خالی است، وی باید خود را برای رفتن به پاستور آماده کند و این بار حمایت همه جانبه اصولگرایان و نهادهای قدرت را پشت سر خود ببیند. اما در دنیای سیاست هیچ چیز غیرممکن نیست.»
اصولگرایان به رهبر پشت نمی کنند
اما محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا با این نظر مخالف است و معتقد است که اگرچه اصولگرایان از رئیسی انتقاد می کنند، اما او را رها نمی کنند. این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه «شاهد چالش جدی بین اصولگرایان و دولت نخواهیم بود»، تصریح کرد: دولت آقای رئیسی یک دولت کاملا اصولگرا است و در واقع عزت جناح اصولگرا به عزت جریان اصولگرا گره خورده است. دولت.” آنچه من می گویم این است که اصولگرایان منهای اصولگرایان معتدل که منتقد جدی دولت آقای رئیسی هستند، بقیه جریان اصولگرا موفقیت و شکست دولت آقای رئیسی را موفقیت و شکست خود می دانند. وی ادامه داد: به هر حال اصولگرایان این خطر را احساس می کنند که دولت آقای رایضی در پایان چهار سال رقیبی داشته باشد که شاید بتواند در برخی از عرصه های تبلیغات انتخاباتی موفق تر از آقای رئیسی فعالیت کند. به همین دلیل جریان اصولگرا آمادگی این اتفاق را ندارد و به هر نحو ممکن پشت سر آقای رئیسی خواهند ایستاد. بنابراین می بینید که با همه انتقادات مجلس به دولت، وقتی احساس خطر کنند از دولت حمایت کامل خواهند کرد». محمدصادق کوشکی نیز با این نظر مهاجری موافق است. وی در گفت و گو با نامه نیوز درباره احتمال عبور جریان انقلابی از سیدابراهیم رئیسی گفت: اقدام دولت سیزدهم راضی کننده نیروهای انقلاب نیست اما جریان انقلابی از آقای مهندس عبور نخواهد کرد. رئیسی.”
در این میان برخی این تنش ها و اختلافات اصولگرایان را نمایشی برای گمراهی مردم می دانند. ناصر قوامی، عضو سابق شورای اسلامی شهر از جمله افرادی است که در گفت وگو با ایلنا، اختلافات اصولگرایان به ویژه مجلس را جنگ طلایی دانست و گفت: چنین صحبت هایی صحت ندارد. و این جریان با رئیسی مخالفت نمی‌کند و او در دوره آینده دوباره رئیس‌جمهور می‌شود.» از سوی دیگر، برخی دیگر از اصولگرایان که از وعده‌ها و دروغ‌های بی‌پایان برخی مسئولان به تنگ آمده‌اند، مشکل را در نحوه برگزاری انتخابات کشور حسن بیادی یکی از این اصولگرایان است که در مصاحبه ای گفت: یکی از مشکلات اساسی که شرایط را به این نقطه رساند، نحوه برگزاری انتخابات است که ربطی به شأن و منزلت ندارد و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، مردم نباید ناامید شوند و این هشداری است برای همه مسئولان دولتی و غیردولتی. البته این مسئولان هستند که با بی تدبیری و اختلاف نظر مردم را ناامید می کنند. اما همانطور که در سال های اخیر شاهد بودیم دولت دهم و یازدهم که با حمایت صددرصدی اصولگرایان وارد میدان شده بود، سرانجام به دلیل عقب نشینی ها و مشکلات و تغییر، اصولگرایان را به مخالفان جدی و حتی اعضای حزب تبدیل کرد. رویه رئیس جمهور موتلفه اظهار داشت که احمدی نژاد به بیراهه رفته و عقلانیت سیاسی خود را از دست داده است. اکنون با شرایطی که تقریباً یک سال است برای ابراهیم رئیسی و دولتش پیش آمده، می توان وضعیتی بسیار بدتر از احمدی نژاد را برای او متصور شد. البته همان طور که محمد مهاجری در همان ابتدای کار رئیسی گفت: «رئیسی ظرفیت احمدی نژاد شدن را ندارد». شاید حامیان اصولگرای او نیز از این موضوع خوشحال باشند. اما به گفته حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتگو با جماران؛ همان تندروهای راستی که در حرم امام حسن آقا را به چالش می کشند فردا در مقابل آقای رئیسی می ایستند و سال آینده خواهید دید چه کسانی مقابل آقای رئیسی قرار می گیرند؟

دیدگاهتان را بنویسید