کابینه ناکارآمدترین کابینه پس از انقلاب است/ رئیس جمهور در اولین فرصت تیم اقتصادی خود را برکنار می کند

کابینه ناکارآمدترین کابینه پس از انقلاب است/ رئیس جمهور در اولین فرصت تیم اقتصادی خود را برکنار می کند

روز جدید : غلامعلی رجایی کارشناس سیاسی می گوید دولت فعلی بسیار ناکارآمد است و برخی از مدیران و وزرا حتی سابقه مدیرکلی نداشته اند، سپس به یکباره در پست های ارشد قرار گرفته اند، یعنی معدل مدیران بالا نیست و این مهمترین نقطه ضعف دولت است. در چنین شرایطی تیم اقتصادی اعم از وزارت کار و وزارت صنعت و اقتصاد باید با وزرا جایگزین شوند.

بیش از شش ماه از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی می گذرد و وعده های داده شده عملی نشده است. مشکلات اقتصادی و تورم تاکنون به اوج خود رسیده است و کار به نوعی گره خورده است. برخی بزرگ ترین مشکل دولت را بی برنامگی و استفاده از مدیران ناکارآمد می گویند و برخی دیگر می گویند دولت فرصت کافی برای عمل به وعده های خود نداشته است. رویداد۲۴ در گفتگو با غلامعلی رجایی، استاد علوم سیاسی، عملکرد دولت در ماه های اخیر و اینکه بزرگترین ضعف کابینه چیست را بررسی کرده است. وی ادامه داد: مهمترین مشکل دولت در حال حاضر بحث ناکارآمدی است و متأسفانه باید بگویم که میانگین ناکارآمدی مدیران در دولت و مجلس فعلی بسیار پایین است، زیرا بسیاری از مدیران حتی سابقه عمومی نداشته اند. مدیر بعد از من ناگهان نشریات بزرگی دریافت کردم: «میانگین ارزش مدیران بالا نیست و این یکی از ضعف های دولت است، خود رئیس از قوه قضائیه به قوه مجریه آمد در حالی که ماهیت این قوه کاملاً متفاوت است.

وی ادامه داد: موضوع سرخوردگی و ناامیدی از جامعه نیز مهم است. شرایط اقتصادی جامعه و کوچک شدن سفره مردم اعتماد عمومی به دولت را از بین برده، زندگی مردم روز به روز سخت می شود و دولت هیچ برنامه ای ندارد. اگرچه برخی از مشکلات ریشه در سیاست های گذشته دارد، اما اکنون شش ماه از روی کار آمدن دولت جدید می گذرد و وضعیت بدتر شده است. امیدواریم با امضای احیای برجام و لغو تحریم ها و ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور شرایط بهتر شود اما اعتماد عمومی به مردم با این شرایط دیگر بهتر نمی شود و نظام باید کاری کند. آی تی.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه نظام در یکدست ترین حالت ممکن قرار دارد، خاطرنشان کرد: این یکسانی مشکلی را حل نمی کند، زیرا دولت برنامه ای برای حل مشکلات کشور ندارد. دولت در حال حاضر به شدت برای احیای برجام تلاش می کند، اما در سایر زمینه ها چه برنامه ای دارد؟ همه در زمان انتخابات گفتند که صفحه مشکل گشایی دارند و چه شد؟ الان برای حل مشکل تورم چه برنامه ای دارند؟

وی ادامه داد: 6 ماه از دولت گذشته و دوره هشتم دولت قبل، خوب در این مدت اگر برنامه های خود را لو نداده اند، چه زمانی می خواهند برنامه هایی را که در زمان انتخابات گفته اند، افشا کنند! از قیمت برنج گرفته تا سیب زمینی که ربطی به تحریم ندارد. همچنان در ایام انتخابات از برنامه های منسجم و مدون برای داشتن رای مردمی صحبت می شد اما باز هم دیدیم که رای چندانی نداشتند و کمترین رای و حضور در انتخابات را کسب کردند. به نظر من دولت و کابینه ضعیف ترین دولت بعد از انقلاب هستند.

رجایی می گوید سپاه می تواند با امکاناتی که دارد به دولت کمک کند و مثلا نهادهایی مثل سپاه و غیره. می تواند افراد موثر را وارد دولت کند. رئیس جمهور به عنوان رئیس جمهور قدرت دارد، اما وقتی تیم قوی و موثر وجود نداشته باشد، هیچ اتفاقی نمی افتد و در اولین قدم باید مدیران و وزرای خود را تغییر دهد. با این حال بعد از مدت ها عملکرد مدیران را می بیند و می تواند آنها را تغییر دهد. به خصوص در تیم اقتصادی که شامل وزارت کار و وزارت صنعت و اقتصاد است، رئیس جمهور باید هر چه زودتر وزرا را جایگزین کند. سپس یک برنامه مدون ارائه دهید و بر اساس آن مشکلات را حل کنید. وقتی وارد کشیش شدند، نمی توانند و نباید انجام دهند، اکنون زمان عمل است، نه دستور دادن.

وی با بیان اینکه باید دید با گشایش برجام وضعیت به همین منوال خواهد ماند یا خیر، گفت: باید منتظر ماند تا نتیجه لغو تحریم ها را ببینیم و سپس نتیجه کار دولت را به طور کامل ارزیابی کنیم. حالا در روی همان پاشنه است. این اقدامات در آینده ابراهیم رئیسی بی تاثیر نیست. مردم به کارایی نگاه می کنند و سپس توجه می کنند. مبتنی بر کارآمدی همتایان است که مانند افرادی مانند آیت الله هاشمی، مهندس موسوی و خاتمی ادامه دارد یا فراموش می شود و به پایان می رسد. دولت نمی تواند نسبت به خواست مردم بی تفاوت باشد. دولت مانند خودرویی است که در جاده ها حرکت می کند و این بار خواست افکار عمومی است. من فکر می کنم حضور کم در انتخابات و ریاست جمهوری و درصد بالای آرای باطل باعث تصمیم گیری های جدید در نظام مانند نماینده شدن در مجلس می شود.

دیدگاهتان را بنویسید