یک رئیس جمهور برای برون رفت از مشکلات کنونی باید پوسته اطراف خود را بشکند/رئیس جمهور از بین همه پیامبران جرج را برگزید و قدرت خود را از دایره باریکی انتخاب کرد/ مشکل دولت این است که نخبگان نمی خواهند با او همکاری کنند. .

یک رئیس جمهور برای برون رفت از مشکلات کنونی باید پوسته اطراف خود را بشکند/رئیس جمهور از بین همه پیامبران جرج را برگزید و قدرت خود را از دایره باریکی انتخاب کرد/ مشکل دولت این است که نخبگان نمی خواهند با او همکاری کنند. .

مهاجری: مشکل دولت این است که نخبگان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حاضر به همکاری با آن نیستند. در بیست ماه گذشته تمام رسانه های دولتی اعم از ایرنا، ایران، صدا و سیما و حتی رسانه های نزدیک به دولت را بررسی کنید. چه تعداد از کارشناسان حاضر به تعیین سیاست اقتصادی دولت بودند؟ یا حتی مرور کنید! چون احساس می کنند اگر از دولت حرف بزنند خودشان را به سطح پایین تری تقلیل می دهند.

صدای تغییرات در دولت به گوش می رسد. تغییراتی که باید شامل رئیس سازمان برنامه و بودجه و شاید وزیر جهاد کشاورزی شود. اما سوال اصلی اینجاست که بعد از این تغییرات چه کسانی جایگزین خواهند شد؟ آیا دولت ریاست جمهوری همچنان می خواهد از اختیارات سنتی خود در دانشگاه امام صادق(ع) استفاده کند؟

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا، درباره منابع رئیسی برای جایگزینی مدیران دولتی به طلسم می گوید: باید منتظر ماند و دید که آقای رئیسی چه کسانی را برای سازمان، برنامه و آموزش و پرورش در نظر گرفته است. مشکل دولت این است که نخبگان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حاضر به همکاری با آن نیستند. در بیست ماه گذشته تمام رسانه های دولتی اعم از ایرنا، ایران، صدا و سیما و حتی رسانه های نزدیک به دولت را بررسی کنید. چه تعداد از کارشناسان حاضر به تعیین سیاست اقتصادی دولت بودند؟ یا حتی مرور کنید! چون احساس می کنند اگر از دولت حرف بزنند خودشان را به سطح پایین تری تقلیل می دهند.

وی تاکید کرد: دولتی که نخبگان حتی نقد هم نمی کنند یعنی در جذب نخبگان مشکل دارد. بنابراین آقای رئیسی مجبور است با تعدادی از معلولان کار کند. راهش این است که رئیس پوسته اطراف خود را بشکند و از جاهای دیگر انرژی پمپاژ کند تا بتواند از لحظه فعلی خارج شود. دولت باید از نخبگان بخواهد حتی اگر در دولت کار نمی کنند مشورت کنند.

عضو سابق تحریریه کیهان در خصوص لزوم تغییر تیم اقتصادی و سیاسی دولت اضافه کرد: در این جریان اصولگرا فرهنگیان چه از نظر اقتصادی و چه از نظر سیاسی حضور دارند که به مراتب افراد توانمندتر از اصلاح طلبان هستند. اما آقای رئیسی از بین همه پیامبران جورجیس را برگزید و قدرت خود را از دایره ای باریک انتخاب کرد. افرادی هستند که می توانند رئیس را نجات دهند. اگر رایزی واقعاً بخواهد این دو سال را به سلامت پشت سر بگذارد یا چهار سال دیگر رئیس جمهور شود، هرگز با این تیم به جایی نمی رسد.

مهاجری در پایان درباره به هم ریختگی تفاهم اقتصادی در بین نیروهای دولتی گفت: روحانی، رئیسی و همه دولت ها تکلیف خود را با اقتصاد حل نکرده اند و معلوم نیست چه شکلی از اقتصاد می خواهند. دولت ها باید حداقل یک تعریف خاص از اقتصاد داشته باشند. در غیر این صورت فرقی نمی کند چه کسی مدیر شود. شما قوی ترین نیروهای دنیا را وارد ایران می کنید، وقتی شکل مشخص نیست قطعاً نمی توانند کار کنند.

وی ادامه داد: آقای رئیسی نه تنها شکل اقتصادی خاصی ندارد و نمی تواند آن را تعریف کند، حتی به نظر من آن هفت هزار صفحه سفید بود و انرژی آن صفحات سفید را ندارند و با این تیم نمی توانند حرکت کنند. آن صفحات سفید رو به جلو . بنابراین در مرحله اول باید تکلیف خود را با اقتصاد مشخص کنند و کار سختی نیست. جمع آوری پنجاه استاد دانشگاه برای دستیابی به یک سیاست مشترک اقتصادی. اتفاقی که در دولت می گذرد یک وصله و کالبد اقتصادی است که در دولت های گذشته و به بدترین شکل در دولت رئیس جمهور وجود داشت.

دیدگاهتان را بنویسید