در مورد اوکراین، اگر شما ابتکار عمل نمی کردید، طرف مقابل به ابتکار خود دست به جنگ می زد/ جنابعالی و رئیس جمهور ما فعال هستند، بنابراین همکاری دو طرف باید در این دوره به اوج خود برسد.

در مورد اوکراین، اگر شما ابتکار عمل نمی کردید، طرف مقابل به ابتکار خود دست به جنگ می زد/ جنابعالی و رئیس جمهور ما فعال هستند، بنابراین همکاری دو طرف باید در این دوره به اوج خود برسد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با تأکید بر اینکه رویدادهای جهانی ضرورت تقویت و همکاری ایران و روسیه با یکدیگر را نشان می‌دهد، افزودند: تفاهم‌ها و توافق‌های زیادی بین دو کشور از جمله در حوزه نفت و گاز وجود دارد که باید رعایت شود. تا انتها اجرا و اجرا شود

وی همکاری اقتصادی ایران و روسیه به ویژه پس از تحریم های غرب را ضروری و به نفع دو کشور دانست و در خصوص حوادث اوکراین گفت: جنگ مقوله سخت و سختی است و جمهوری اسلامی اصلا مقوله ای سخت و سخت است. خوشحالم که مردم عادی از آن رنج می برند، اما در مورد اوکراین، اگر شما ابتکار عمل را به دست نگیرید، طرف مقابل به ابتکار خود جنگ را آغاز خواهد کرد.

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه غربی ها کاملاً مخالف روسیه قدرتمند و مستقل هستند، ناتو را موجودی خطرناک خواندند و افزودند: اگر راه ناتو باز باشد مرز نمی شناسد و اگر در اوکراین جلوی آن گرفته نمی شد مدتی بعد. به بهانه کریمه این جنگ را شروع کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: البته امروز آمریکا و غرب ضعیف‌تر از گذشته شده‌اند و با وجود تلاش‌ها و هزینه‌هایشان، موفقیت سیاست‌های آنها در منطقه ما از جمله سوریه، عراق، لبنان و فلسطین کاهش چشمگیری داشته است.

وی موضوع سوریه را بسیار مهم خواند و با تاکید بر موضع جمهوری اسلامی در مخالفت با حمله نظامی به این کشور و لزوم جلوگیری از آن، گفت: موضوع مهم دیگر در موضوع سوریه، اشغال مناطق حاصلخیز و نفت خیز است. در شرق فرات توسط آمریکایی ها که این مسئله باید با بیرون راندن آنها از این منطقه حل شود.

حضرت آیت الله خامنه ای مداخله رژیم صهیونیستی در امور منطقه را محکوم و مواضع اخیر رئیس جمهور روسیه در قبال صهیونیست ها را ستودند.

وی همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی هرگز سیاست‌ها و برنامه‌هایی را که منجر به بسته شدن مرزهای ایران و ارمنستان شود، تحمل نخواهد کرد.

رهبر انقلاب همکاری طولانی مدت ایران و روسیه را به صورت فردی و عمیق برای هر دو کشور مفید خواندند و خطاب به آقای پوتین گفتند: جنابعالی و رئیس جمهور ما هر دو اقدام محور و پیگیری هستند، بنابراین همکاری دو کشور باید در این دوره به اوج خود برسد.

وی با تایید سخنان رئیس جمهور روسیه مبنی بر لزوم راه اندازی راه آهن رشت – آستارا، این کار را تکمیل کننده خط حمل و نقل شمال به جنوب و برای هر دو کشور مفید می داند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین هوشیاری در برابر فریب غرب را ضروری خواندند و گفتند: آمریکایی‌ها هم قوی هستند و هم حیله‌گر و یکی از دلایل فروپاشی شوروی سابق فریب خوردن در مقابل سیاست آمریکا بود، البته روسیه معتقد است. استقلال آن در زمان شما

وی همچنین سیاست جایگزینی ارزهای ملی در روابط دو کشور و استفاده از ارزهای دیگر به جای دلار را تایید کرد و گفت: دلار باید به تدریج از مسیر معاملات جهانی خارج شود و این امر به تدریج امکان پذیر است.

در این جلسه که با حضور آقای رئیسی رئیس جمهور کشورمان برگزار شد، آقای پوتین درباره وقایع اوکراین گفت: هیچکس طرفدار جنگ نیست و جان باختن مردم عادی فاجعه بزرگی است اما این رفتار غرب باعث شد که چاره‌ای جز واکنش نداریم.»

برشمردن عوامل و ریشه های اختلاف روسیه و اوکراین به ویژه اقدامات تحریک آمیز غرب و آمریکا در سال های اخیر از جمله کودتای اوکراینی و همچنین سیاست توسعه ناتو علیرغم تعهدات قبلی آنها برای اجتناب از رئیس جمهور روسیه گفت: کشورهای اروپایی گفتند که ما مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم، اما تحت فشار آمریکا با آن موافقت کردیم که نشان دهنده عدم حاکمیت و استقلال آنها است.

آقای پوتین کشته شدن سردار سلیمانی را نمونه دیگری از شرارت آمریکایی ها برشمرد و در جای دیگری از سخنان خود با اشاره به تحریم های غرب علیه روسیه گفت: این تحریم ها به ضرر غرب است و نتیجه آن مشکلاتی مانند افزایش قیمت هاست. نفت و بحران عرضه مواد غذایی

رئیس جمهور روسیه با اشاره به سوء استفاده آمریکا از ابزار دلار برای تحریم و غارت دیگر کشورها، این موضوع را به ضرر آنها و تضعیف اعتماد جهانی به این ارز و حرکت کشورها به سمت استفاده از ارزهای جایگزین دانست و گفت: روسیه و ایران در حال ایجاد روش های جدید استفاده از پول ملی در روابط دو کشور است.

رئیس جمهور روسیه پس از تایید مواضع رهبر انقلاب در خصوص منطقه قفقاز، مواضع دو کشور در قبال سوریه از جمله مخالفت با حمله نظامی به شمال این کشور را کاملا منطبق بر مواضع دو کشور دانست. دو نفر دیگر گفتند: منطقه شرق فرات باید تحت کنترل نیروهای ارتش سوریه باشد.

پوتین همکاری‌های دو کشور را در همه بخش‌ها و پروژه‌ها رو به پیشرفت ارزیابی کرد و افزود: ایران و روسیه به صورت مشترک در حال مبارزه با تروریسم در سوریه هستند و در حوزه نظامی نیز تلاش می‌کنیم همکاری‌های دو کشور را توسعه دهیم و همچنین همکاری‌های دو کشور را توسعه دهیم. همکاری و تمرینات سه جانبه با چین

دیدگاهتان را بنویسید