رئیسی: نخبگان به دو گروه وابسته و غیروابسته تقسیم می شوند/ نخبگان ایرانی در خارج از کشور پرداخت می کنند اما سوال من از آنها این است که محصول کارت چیست و صاحب آن کیست؟

رئیسی: نخبگان به دو گروه وابسته و غیروابسته تقسیم می شوند/ نخبگان ایرانی در خارج از کشور پرداخت می کنند اما سوال من از آنها این است که محصول کارت چیست و صاحب آن کیست؟

روز جدید رئیس جمهور ابراهیم رئیسی با بیان اینکه نخبگان به دو دسته مرتبط و غیر مرتبط تقسیم می شوند افزود: نخبگان مرتبط و نخبگان غیر مرتبط در کشور داریم. برخی از مشکلات انسان مدرن، توسعه کلاهک های هسته ای و تهدیدات بشری توسط نخبگان وابسته ای ایجاد شده است که افکار، دانش و بینش خود را در اختیار قدرت های مسلط قرار داده اند. آنها به نخبگان ایرانی در خارج از کشور حقوق می دهند، اما سوال من از آنها این است که محصول کارت چیست، صاحب آن کیست و برای چه منظوری استفاده می شود.

رئیس جمهور گفت: از بنیاد ملی نخبگان می خواهم حمایت هایی را که ما مدعی هستیم از نخبگان انجام دهد تا این نزدیکان احساس نکنند که مورد حمایت دولت نیستند.

سیدابراهیم رئیسی در دوازدهمین همایش ملی نخبگان گفت: از بنیاد ملی نخبگان می خواهم حمایت های مورد نیاز خود را از نخبگان انجام دهد تا این نزدیکان احساس نکنند که مورد حمایت دولت نیستند. این پشتیبانی شامل پشتیبانی تسهیل گری، حل مشکلات حقوقی و دعاوی، بازاریابی محصول نخبه و پشتیبانی اجرایی است.

وی خطاب به رئیس بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: کندی کار را اصلاح کنید و باید به صورت فرا حوزه ای و فرا نهادی انجام شود. اگر نیاز به قانون دارید به دولت اطلاع دهید تا لایحه فوری به شورای اسلامی بدهیم.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه نخبگان به دو دسته مرتبط و غیر مرتبط تقسیم می شوند افزود: نخبگان مرتبط و غیر مرتبط در کشور داریم. برخی از مشکلات انسان مدرن، توسعه کلاهک های هسته ای و تهدیدات بشری توسط نخبگان وابسته ای ایجاد شده است که افکار، دانش و بینش خود را در اختیار قدرت های مسلط قرار داده اند. آنها به نخبگان ایرانی در خارج از کشور حقوق می دهند، اما سوال من از آنها این است که محصول کارت چیست، صاحب آن کیست و برای چه منظوری استفاده می شود.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر نخبگان در خدمت زندگی قرار گیرند، بسیاری از مشکلات کشور حل می شود. شهید چمران و سلیمانی دو نمونه نخبه در خدمت به زندگی مردم بودند. علامه امینی هم همینطور. این دانشمند بزرگ هم در حوزه علمیه تحصیل کرد و هم در زمینه کشاورزی فعالیت کرد.

وی با تاکید بر استقلال علمی بنیاد ملی نخبگان گفت: استقلال علمی بنیاد ملی نخبگان باید به صورت ویژه دنبال شود تا کار پیشرفت کند وگرنه نمی شود.

رئیسی بر اهمیت رشته های علوم پایه و علوم انسانی تاکید کرد و افزود: هیچ کمبودی در زمینه دانشجوی نخبه نداریم. هم بر اساس عدالت ارسطویی و هم طبق فرمایشات آقا امیرالمومنین باید به آنها توجه کنیم. ارتباط با این عزیزان باید به صورت جدی رصد و در حوزه های حاکمیتی و مدیریتی مورد استفاده قرار گیرد. استعدادهای برتر باید شناسایی شوند تا به درستی تربیت شوند و زمینه شکوفایی آنها فراهم شود تا بتوانند به خوبی ایفای نقش کنند.

رئیس جمهور در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: امروز توجه به نیاز کشور به بهره وری و رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است که البته این امر منوط به رشد سرمایه گذاری و بهره وری است.

وی ادامه داد: آیا جذب دانشجو در رشته های پزشکی بر روی قلب، عروق، مغز و اعصاب متمرکز است یا رشته های پردرآمدتر رونق دارند؟ آیا نباید به این استعدادهای برتر نشان دهیم که دولت به کدام رشته های پزشکی بیشتر نیاز دارد؟ جذابیت مالی رشته پزشکی مهم است اما نیازهای کشور هم مهم است.

رئیسی همچنین در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: هیچ واحدی حق واردات چنین کالاهای استاندارد داخلی را ندارد، تخلف محسوب می شود. رهبری توصیه می کنند و من دانشجویان و شما نخبگان باید مراقب باشیم و آن را اجرا کنیم. حمایت دولت از نخبگان می تواند شامل کمک های حمایتی، حل مشکلات حقوقی و قضایی، بازاریابی محصولات تولید شده توسط نخبگان و حمایت از قوه مجریه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید