مقررات «حمایت از نخبگان غیرایرانی» / اعطای امتیاز شهروندی غیر از تابعیت / امتیاز صدور گواهینامه، سیم کارت و خدمات بیمه به نخبگان خارجی توسط دولت ابلاغ شد.

مقررات «حمایت از نخبگان غیرایرانی» / اعطای امتیاز شهروندی غیر از تابعیت / امتیاز صدور گواهینامه، سیم کارت و خدمات بیمه به نخبگان خارجی توسط دولت ابلاغ شد.

معاون اول رئیس جمهور مصوبه هیات وزیران درباره «روش نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی» را که به تصویب معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور رسید، ابلاغ کرد.

محمد محبر معاون اول رئیس جمهور مصوبه هیات وزیران «روش نامه حمایت از نخبگان غیر ایرانی» را که به تصویب معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور رسید، ابلاغ کرد.

بر اساس این آیین نامه «استفاده از دانش و تجربه نخبگان غیرایرانی که در راستای آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی و تامین منافع ملی خدمات و اقدامات خوبی انجام داده و یا انجام می دهند. دارای شرایط نخبه امتیازات مدنی به استثنای تابعیت و تصدی سمت‌های مقرر در ماده (۹۸۲) قانون مدنی».

شاخص های نخبگان غیرایرانی مشمول این آیین نامه و نحوه ارزیابی این شاخص ها در چارچوب سند راهبردی کشور در موضوعات نخبگان – مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی شامل سوابق برجسته علمی و آموزشی، فعالیت های پژوهشی با تاکید فعالیت های مسئله محور، انتخاب در رویدادهای رقابتی معتبر، فعالیت های فناورانه و نوآورانه، فعالیت های برجسته، فرهنگی، ادبی، هنری، مدیریتی و ورزشی منطبق با ارزش های ملی، ایرانی، اسلامی و انقلابی و داشتن توصیه یا نمایندگی از نخبگان. ، علم، فناوری، ادبیات، فرهنگ، هنر و غیره از بنیاد ملی نخبگان و مقابل همکاری معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و سایر دستگاه های اجرایی مرتبط تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

لذا آیین نامه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با همکاری بنیاد ملی نخبگان موظف است به درخواست متقاضیان حمایت از این آیین نامه بر اساس شاخص های ماده (2) این آیین نامه رسیدگی کند. با اخذ نظر از موسسات تخصصی ذیربط و واجدین شرایط صلاحیت را حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از تکمیل مدارک به کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی و مهاجرین وزارت کشور ارائه می کنند.

کمیسیون ذی ربط در وزارت کشور موظف است با توجه به مفاد مذکور، حداکثر ظرف مدت دو ماه پرونده های ارسالی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور را مورد بررسی و تصمیم گیری قرار دهد. همچنین فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فرجه) نیز موظف است برای متقاضیان مورد تایید کمیسیون مربوطه کارت اقامت ویژه صادر کند.

وزارتخانه‌های کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر نهادها و ارگان‌های مرتبط موظفند مانند اتباع ایرانی نسبت به درخواست‌های صدور پروانه کار یا مجوزهای شغلی اقدام کنند. دارندگان دفترچه اقامت ویژه موضوع این آیین نامه.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز موظف است حداکثر ظرف یک ماه پس از ابلاغ این قانون ساز و کار لازم را برای بهره مندی دارندگان دفترچه ویژه اقامت موضوع این آیین نامه از کلیه خدمات بانکی مشابه اتباع ایرانی ایجاد کند. مقررات.

بر اساس این آیین نامه، ادامه تحصیل برای دارندگان کارت اقامت ویژه در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور مانند اتباع ایرانی خواهد بود.

همچنین تمامی دستگاه های اجرایی باید به دارندگان دفترچه های اقامتی خاص اعم از صدور گواهینامه، صدور سیم کارت، خدمات بیمه ای، تشکیل شرکت و خروج و برگشت مشابه اتباع ایرانی خدمات ارائه دهند.

همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است ساز و کار لازم را برای ارائه خدمات از طریق پنجره خدمات دولت هوشمند به دارندگان کارت اقامت ویژه بر اساس شناسه اقامتی ویژه مشابه کارت ملی اتباع ایرانی، حداکثر حداکثر ایجاد کند. ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه.

لازم به ذکر است که چندی پیش معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد که در هر کجای دنیا نوابغی که علاقه مند به کار در ایران باشند مورد احترام، توجه و حمایت آنها قرار خواهند گرفت. این در حالی است که طبق آمار نخبگان ایرانی ترجیح می دهند برای اقامت در ایران مهاجرت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید