صدای تغییرات تیم اقتصادی / اولین خروج از کابینه; استعفا، اخراج یا شایعه

صدای تغییرات تیم اقتصادی / اولین خروج از کابینه;  استعفا، اخراج یا شایعه

روز جدید اکنون ادعاهای متناقض برخی از مقامات دولت سیزدهم در جریان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم به مهم ترین پاشنه آشیل دولت تبدیل شده است.

شروع تورم در اقتصاد ایران در حالی رخ می دهد که سال گذشته در بین کسانی که امروز بر صندلی وزارتخانه و رئیس مهم ترین نهادهای اقتصادی تکیه زده اند، خوش بینی و ساده انگاری وجود داشت.

اقتصاد ایران با چالش های زیادی روبرو است که اکنون راه را برای بحران های جدید هموار می کند. نامه اخیر 61 اقتصاددان درباره وضعیت غیرعادی اقتصاد و هشدار برای تداوم این شرایط یکی از مهمترین مواضع روزهای اخیر تلقی می شود.

در حالی که جلسات متعددی در میرداماد برای ساماندهی بازار ارز فردوسی و سبزه میدان برگزار می شود، کشیش آبستن اتفاقات دیگری است. از روز گذشته شایعات متعددی در محافل سیاسی و اقتصادی مبنی بر خروج اول از دولت سیزدهم به گوش می رسد. آنچه اهمیت این موضوع را بیشتر می کند این است که اولین قرعه کشی به نام مردی برنده شد که با هشتگ سلام ابراهیم در فضای مجازی اقدام به تدارک فعالیت گسترده ای به نفع رئیس جمهور مستقر کرده بود. شارپ از رهبری دولت انتقاد کرد.

ادعای او مبنی بر ایجاد حتی یک میلیون تن کار و حل مشکلات اقتصادی با رای مردم به کاندیدای اصلح، بارها در فضای مجازی توسط مصرف کنندگان بازنشر شده است. او حتی فروردین سال گذشته گفت: دولت با ارزش گذاری 300 میلیون دلاری می تواند قیمت دلار را به کمتر از 15 هزار تن برساند و دو ماه در همین حد نگه دارد. تامین این مبلغ برای بانک مرکزی آسانتر از نوشیدن آب است.

اکنون اما با فشارهای مختلف و کاهش تقاضا و برخورد با مخربان شبکه ارزی کشور، دلار همچنان در کانال بیش از 30 هزار تنی قرار دارد.

حجت‌الله عبدالملکی، فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق(ع) ادعاهای عجیبی مبنی بر اینکه قبل از شروع به کار بر کشور حکومت می‌کرد و از منتقدان سرسخت دولت روحانی بود، مطرح کرد. او که برای اولین بار در چهل سالگی در دولت سیزدهم خرقه وزارت را به تن کرد، در این فضا دست به اقدامات عجیبی زد. حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بهمن ماه گفت: حدود 2000 مدیر برابر مدیر کل و بیشتر در این مجموعه داریم و نیاز به جابجایی هزار نفر داریم. اما البته ما هزاران نفر را اخراج می کنیم که تاکنون 350 نفر از آنها اخراج یا جابجا شده اند و افراد جدیدی آمده اند.

در حالی که این وزارتخانه مشغول اخراج ها و انتصاب های متعدد بود، افزایش حقوق بازنشستگان که موضوعی بسیار جدی برای جامعه محسوب می شد حذف و ویرگول متوقف شد. بازنشستگان هم اکنون در بسیاری از شهرها دست به اعتراض زده اند.

در گام آخر قول دادند که حقوق بازنشستگان را نه به میزان اعلام شده برای همه، بلکه کمتر از آن در خرداد ماه افزایش دهند و در فروردین و اردیبهشت ماه معوقات را پرداخت کنند.

یکی از دلایل اختلاف دولت با سایر نهادها بحث بازنشستگان عنوان می شود و با جدی شدن عزم نمایندگان برای استیضاح عبدالمالکی، حذف وی از دستور کار در دستور کار قرار گرفت. در حالی که صراط نیوز گفته است در حال خداحافظی با نزدیکانش در این وزارتخانه است، برخی می گویند وی قصد دارد قبل از برکناری از سمت خود استعفا دهد. زمزمه هایی مبنی بر حضور وی به عنوان سفیر نیز شنیده می شد که برخی از مسئولان آن را تکذیب کردند، اما به هر حال قطار کابینه در آستانه یک سالگی به تاخیر افتاد تا عده ای را در خود جای دهد.

به دنبال عبدالملکی، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با انتقادات جدی همکاران دولتی و نمایندگان مجلس مواجه شده است. وعده های عجیب او برای برچیدن قرعه کشی خودرو و همچنین افزایش گردش مالی خودرو در کنار کاهش قیمت ها، او و همکاران وزارتخانه اش را در شرایط سختی قرار داده است.

گفته می شود با شروع فصل تابستان و افزایش احتمال کمبود برق، تولید سیمان و فولاد به طور سنتی هر ساله با بحران مواجه شده است. مشکلات متعدد در حوزه تنظیم بازار و افزایش ناگهانی و مستمر قیمت ها، احتمال استیضاح این وزیر را افزایش داده است.

فرصت نزدیک باب همایون

احسان هندوزی دیگر وزیری است که این روزها مورد انتقاد شدید افکار عمومی قرار گرفته است، بحران تورم 15 درصدی خواهد بود.

او با همین پیش بینی و خوش بینی و ساده انگاری با تکیه بر جایگاه وزارت اقتصاد نزدیک به اولین سالگرد دولت سیزدهم تورم بالای چهل درصد را شاهد است.

مجموعه اقدامات و رویکردهای ماموریت سیزدهمین کابینه به گونه ای پیش رفته است که اخیرا اعتراضاتی به عملکرد وزارت اقتصاد و دارایی در حوزه مالیاتی صورت گرفته است.

او در اولین روزهای حضورش در وزارت کار، اقتصاد و دارایی بر شعارهایی تکیه کرد و می توان به رسانه ها گفت که خداحافظی از دولت سالمندان و روی کار آمدن جوانان و دولت انقلابی خیلی ها را حل می کند. چالش ها و مسائل. اکنون به نظر می رسد که منتقدان جوان پیرمردها نتوانسته اند امور را به درستی مدیریت کنند. به این ترتیب بازار ارز در کمتر از یک سال درگیر افزایش قیمت حدود هفت هزار تنی است و تورم همچنان رو به رشد است.

برخی معتقدند اولین مرمت در این منطقه با قوی ترین شعارها انجام می شود. اکنون اقتصاد منتظر تغییر کابینه است. باید دید اخبار منتشر شده ترفندی برای انتقال بحران به آینده یا تحولی اساسی در این حوزه است.

دیدگاهتان را بنویسید