وزیر اقتصاد: بخشی از تغییرات کابینه به دلیل نارضایتی از افزایش قیمت ها بود/ آخرین سنگر معیشت مردم – نان، متضرر نشد.

وزیر اقتصاد: بخشی از تغییرات کابینه به دلیل نارضایتی از افزایش قیمت ها بود/ آخرین سنگر معیشت مردم – نان، متضرر نشد.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد تاکید کرد: در حوزه آرد نه تنها شاهد افزایش مصرف نبودیم، بلکه آخرین سنگر معیشت مردم یعنی مشکل نان آسیبی ندید و بازار به خوبی مدیریت شد. اما با توجه به شرایط امروز و آینده باید بگویم که صدای نارضایتی ناشی از افزایش قیمت برخی کالاها و عدم نظارت بر بازار به سرعت به گوش دولت رسید و برخی از تغییرات کابینه نیز در همین راستا است.

سید احسان خاندوزی در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر و در پاسخ به سوال زهره الهیان در خصوص دلایل عدم توجه به آماده سازی زیرساخت ها قبل از حذف ارز ترجیحی و سردرگمی حاکمیتی اظهار داشت: ابتدا در خصوص رای دیروز شورای اسلامی به لایحه تنظیم مقررات از سازمان دارایی دولت تشکر ویژه دارم. امیدوارم امروز و فردا طرح مالیات بر مشاغل که یکی از نقاط مشترک همکاری وزارت اقتصاد و مجلس است، نهایی شود و اتفاق مبارکی بیفتد. شایان ذکر است که در پاسخ به سوال آقای ایزدکا در خصوص فروش دارایی های مازاد بانکی قول دادم و گفتم تلاش خواهیم کرد در این مدت کوتاه بیش از چهار سال گذشته مازاد دارایی بانک ها را واگذار کنیم. از دولت قبل

به گزارش ایسنا، وی همچنین گفت: اکنون مفتخرم از پشت این سکو اعلام کنم که تا پایان اسفند 1401 58 هزار میلیارد تومان از دارایی های مازاد بانک ها واگذار شده است که این رقم در چهار سال گذشته تنها 54 هزار میلیارد تومان بوده است. سال های دولت اما 58 هزار میلیارد تومان مازاد دارایی را در یک سال و نیم گذشته به بانک ها تحویل دادیم. هدف ما برای سال 1402 دور کردن بانک ها از فرابانکی و مازاد مالکیت است و این رقم نسبت به سال گذشته بیشتر است.

وزیر اقتصاد همچنین گفت: اما در پاسخ به سوال خانم ایلاخیان مبنی بر افزایش قیمت پس از اجرای طرح حذف ارز از 4200 تومان، این طرح ابعاد بسیار بزرگی داشت و تکلیفی بود که برای چند نفر مانده بود. سال ها. دولت سعی کرد با سازوکارهایی مانند یارانه دادن از فشار بر مردم بکاهد و بدون تنش اجتماعی این طرح را اجرا کند. خود رئیس جمهور در تلویزیون حاضر شد و با مردم صحبت کرد و ما سعی کردیم در افکار عمومی اقدامات قانع کننده ای انجام دهیم.

خاندوزی خاطرنشان کرد: آواربرداری چندین ساله و کاهش قدرت خرید و تورم مردم که از سال 1396 رو به رشد بوده و مردم را با مشکل مواجه کرده و جبران انفعال چند ساله انباشته در این حوزه کاری سخت و نیازمند توجه ویژه است. در حوزه اقدامات و سیاست هایی که برای حذف ارز از 4200 تومان ضروری بود، مسئولیت این امر برای طراحی کلی بسته به سازمان برنامه و بودجه محول شد. سازمان برنامه در ابتدای سال گذشته طرحی را ارائه کرد که طبق قانون بودجه اقداماتی برای حذف ارز 4200 تومانی انجام شد. از سوی دیگر اجرای این اقدامات پیش بینی شده به ستاد تنظیم بازار سپرده شد. در روزهای اول این ستاد به ریاست معاون اول رئیس جمهور جلساتی را یک روز در میان برای نظارت بر بازار برگزار می کرد.

وی افزود: در ستاد تنظیم بازار، بخشی وجود داشت که قیمت گذاری کالاها را در ادارات مختلف و سازمان برای کمک به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ارائه می کرد. از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی نیز مسئولیت کل زنجیره از تولید تا تجارت محصولات کشاورزی را برعهده دارد و از این رو وزارت جهاد کشاورزی مسئول کالاهایی است که به این وزارتخانه بازگردانده می شود. یارانه ها، مسئولیت آن بر عهده وزارت رفاه اجتماعی بود. ما در وزارت اقتصاد نیز سعی کردیم طرح لغو ارز 4200 تومانی را در کنار اقدامات کالابرگ مصوب شورای اسلامی اجرا کنیم و حتی سال گذشته نامه محرمانه ای به رئیس جمهور ارسال کردیم و بر این موضوع تاکید کردیم. از سوی دیگر، از آنجایی که نان آخرین سنگر معیشت مردم است و نباید با اجرای این طرح مزاحم شود، پیشنهاد دادیم که بخش نان را برعهده بگیریم، البته این مسئولیت بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بود. رئیس جمهور با این پیشنهاد موافقت کرد و ارز را از مجموعه حذف کرد. تبلیغ آرد و نان به وزارت اقتصاد واگذار شد و ما در کمتر از 100 روز موفق شدیم 80 هزار واحد آرد را به 31 استان تحویل دهیم و نظارت بر آرد کشور را ایجاد کنیم. زنجیر.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه آرد نه تنها مصرف افزایش پیدا نکرد، بلکه آخرین سنگر معیشت مردم یعنی. سوال نان تحت تاثیر قرار نگرفت و بازار به خوبی مدیریت شد. اما با توجه به شرایط امروز و آینده باید بگویم که صدای نارضایتی ناشی از افزایش قیمت برخی کالاها و عدم نظارت بر بازار به سرعت به گوش دولت رسید و برخی از تغییرات کابینه نیز در همین راستا است. انشاالله امسال بهتر و دقیقتر بتوانیم بازار را دنبال کنیم و به کنترل بهتری برسیم. بانک مرکزی نیز در زمینه کنترل ارز گام های مهمی برداشته است و امیدواریم در این امر موفق باشد. از سوی دیگر هدف گذاری برای مهار تورم که از سوی مقام معظم رهبری به شعار سال اضافه شد، نیازمند همکاری دولت و شورای اسلامی است.

وزیر اقتصاد همچنین گفت: پیشنهادهایی را در وزارت اقتصاد آماده کرده ایم و به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده ایم و ظرف چند هفته آینده این پیشنهاد اصلاحی به شورای اسلامی وزیران می رسد تا بودجه 1402 با پیگیری شود. به منظور محدود کردن تورم به طور جدی تلاش می کنیم با اصلاحات مشکل کنترل کسری بودجه کشور را پیگیری کنیم که خوشبختانه در دو سال اخیر درآمدهای مالیاتی کشور ثابت و رو به افزایش بوده است. در بحث کنترل نقدینگی باید بگویم که به جای 39 درصد رشد نقدینگی به 30 درصد کاهش رسیدیم.

خاندوزی ادامه داد: کنترل نقدینگی در بازارهایی مانند مسکن، ارز و طلا با تصویب مجلس در حوزه مالیات بر سفته بازی برقرار می شود. وزارت اقتصاد نیز زمینه لازم را فراهم کرد تا این قانون بلافاصله پس از تصویب شورای اسلامی و نهایی شدن طرح مالیات بر مشاغل اجرایی شود. هدف اصلی ما کاهش فشار بر مردم در بازارهایی مانند مسکن است که با کنترل سفته بازی محقق خواهد شد و انشاالله در سال 1402 آرام آرام شاهد بهبود وضعیت خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید