تعدد مدیریت منابع آب به کشاورزان مغان آسیب می زند

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل

آیت الله سید حسن عاملی در خطبه های این هفته نماز جمعه اردبیل گفت: آقای رئیس جمهور روز یکشنبه از طریق فرودگاه پارس آباد به افتتاح سد قزقلعه سی می روند. این سد انحرافی مانند سد خداآفرین یکی از شاهکارهای بزرگ جمهوری اسلامی در منطقه ماست و وسعت عظیمی از زمین پایین دست با این آب کشت می‌شود و ثروت عظیمی تولید می‌شود و در نتیجه کرامت مردم به‌وجود می‌آید. کاملا تضمین شده است.

وی ادامه داد: برای تامین آب مزارع شرکت آب منطقه ای 30 هزار میلیارد ریال هزینه شده و اخیراً 33 هزار میلیارد ریال اضافه شده و هفت هزار میلیارد ریال در این طرح به تصویب رسیده است.

آیت الله عاملی ادامه داد: تاکنون 16 هزار و 700 میلیارد ریال از سوی وزارت جهاد کشاورزی و 13 هزار میلیارد ریال از محل صندوق هزینه شده است.

وی ادامه داد: بنابراین در مجموع 100 هزار میلیارد ریال از طریق وزارت جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای هزینه شده است و اگر هر دو را به قیمت فعلی محاسبه کنیم تا کنون 380 هزار میلیارد ریال هزینه شده و خواهد شد. امسال افتتاح شد

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: از آقای رئیس جمهور می خواهم وقتی از زمین های مغان به سمت سد حرکت می کند زمین های پایین دست سد را با دقت نگاه کند تا متوجه شود بیشتر این آب در اراضی اردبیل مصرف می شود. استان و در این معقول نیست که مدیریت قنوات و سدها در دست دو استان باشد.

امام جمعه اردبیل افزود: با احداث سد و کانال 42 هزار هکتار زمین زیر کشت می رود که 38 هزار هکتار آن در استان اردبیل و چهار یا پنج هزار هکتار در آذربایجان شرقی است زندگی از این زمین ها به استان دیگری منتقل شود؟

عضو شورای خبرگان رهبری با بیان اینکه تعدد حاکمیت ضربه های قابل توجهی به مردم شمال استان وارد می کند، یادآور شد: حکمت حاکمیت می گوید که اداره قنوات و سدها و دیگر کانال ها در کشور و در کشورهای دیگر باید در دست یک گروه باشد. اشتباهات باعث اختلاف بین دو استان شده و دود این اختلاف به چشم کشاورز می رود.

وی بیان کرد: بارها مدیریت سد به دلایلی که برای ما نامشخص است آب را به اندازه کافی باز نکرده است و این باعث شده است که کشاورزان محصول خود را از دست بدهند علیرغم اینکه کشاورزان طبق قانون قرارداد آبرسانی را به آنها پرداخت کرده اند. به موقع اما منبع آب نمی تواند آب را تحویل دهد.

امام جمعه اردبیل بر لزوم رفع این ناهماهنگی توسط کشاورز وزیر نیرو تاکید کرد و گفت: از همه نمایندگان تقاضا دارم با وحدت و درایت این موضوع را به سرعت حل کنند.

خطیب نماز جمعه اردبیل در ادامه با قدردانی از حضور پرشور مردم شمال استان در مرحله دوم انتخابات گفت: با تشکر از هر دو بزرگواری که به وظیفه انتخابی خود را در معرض انتخابات قرار دادند. نمایندگان و موفقیت برای شما عزیزان من حوزه های حساس دیگری هم دارم، از مسئولان عالی استان می خواهم مشکلات منطقه را حل کنند و نمایندگان را به دژ اصلی خود که قانون گذاری و نظارت ایده آل است هدایت کنند.

آیت الله عالی عاملی در تداوم توزیع بذر بی کیفیت و گرانی کشاورزان برای سموم و بی اثر بودن سموم، کمبود آب، بیمه محصولات کشاورزی، رفع مشکلات سند عشایر و واگذاری زمین به سایر عشایر در محدوده دو شرکت پارس و مغان، تلاش برای احیای لقب مغان و در نتیجه اعطای پروانه دوم کشت به کشاورزان و تسریع در راهسازی در مناطق شمالی و جنوبی استان از جمله جاده کلور و درام از جمله مشکلات گریبانگیر مردم شمال و جنوب استان است.

وی افزود: دیر یا زود جعفرآباد شهر اعلام می شود اما چقدر شایسته بود که مسئولان استانی مقدمات را فراهم کنند تا رئیس جمهور در دقایقی دیگر با اعطای امتیاز به شهرستان مغان، اهالی را غرق در شادی کند. و شادی

ارزشیابی معلمان معوق باید پرداخت شود

آیت الله عاملی در بخشی دیگر از خطبه ها اظهار داشت: از رئیس جمهور محترم تقاضا دارم به وزیر آموزش و پرورش دستور دهد معوقات طبقه بندی 1400 و 1401 معلمان را در اسرع وقت پرداخت کند.

وی گفت: وزیر آموزش و پرورش گویا از مشکلات معیشتی معلمان عزیز غافل بوده و ساکت نشسته است. چنین برخوردی با افرادی که کل جامعه را سر سفره خود دارند، شایسته جمهوری اسلامی نیست».

اسرائیل فقط زبان قدرت را می فهمد

آیت الله عاملی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: این هفته اسرائیل به لبنان چراغ سبز نشان داد تا مرزها را بازتعریف کند و سرزمین های اشغالی لبنان را به خود لبنان بازگرداند. این اقدام نشان می دهد که اسرائیل فقط زبان جنگ و قدرت است. می فهمد و هرگز به گونه ای دیگر زیر بار حقیقت نمی افتد.

خطیب نماز جمعه اردبیل افزود: اگر آزادسازی اراضی لبنان اتفاق بیفتد، قطعاً سوریه راه حزب الله برای آزادسازی جولان و دیگر سرزمین های اشغالی را دنبال خواهد کرد. جالب اینجاست که برخی از دشمنان و گروه های مزدور لبنان که مخالف حزب الله هستند با اعلام این خبر شروع به جنگ کردند و حزب الله جایگاه عظیمی در لبنان به دست آورد.

نشست سران کشورهای عربی در منامه مملو از شرم و شرم بود

یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: این هفته سران کشورهای عربی در منامه بحرین دیدار کردند و برای مشکل اصلی جهان اسلام یعنی فلسطین نسخه و راه حل نوشتند! این کنفرانس مظهر تحقیر شدید بود، دولت های عربی هرگز به این شکل تحقیر نشده اند و ملت های عرب می گویند ای کاش این کنفرانس هرگز برگزار نمی شد.

وی این دیدار را مایه شرمساری کامل ارزیابی کرد و گفت: در نشست سران عرب در منامه بحرین مشخص شد که چرا ملت به این وضعیت ذلت رسیده است، کشورهای عربی در منامه حماس و جهاد اسلامی را تروریستی اعلام کردند و الاقصی را محکوم کردند. طوفان آن را انجام دادند! به خصوص محمود عباس که دست نشانده اسرائیل است و با بلینکن هم عقیده است، ظالمانه ترین توهین به حماس را کرد! با اینکه 12 رئیس جمهور عرب به این کنفرانس تحقیر و خیانت نیامدند، اما همه نمایندگان خود را فرستادند.

وی ادامه داد: تمام جزئیات این کنفرانس توسط آمریکا و اسرائیل تهیه شده است، حتی آخرین بیانیه را اسرائیل تهیه کرده است، یکی از کشورهای عربی است که با اسرائیل سازش کرد و برای سران اسرائیل فرش قرمز پهن کرد.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه چرا این همایش در این زمان برگزار شد، گفت: همه ملت های عرب به این کنفرانس اعتراض کردند و از حماس، جهاد اسلامی، یمن، عراق، حزب الله و ایران تمجید کردند.

خیانت های حکومت های عربی و اسلامی، اسرائیل را بر سرنوشت فلسطین مسلط کرد

وی با بیان اینکه در گذشته خیانت های دولت عربی و اسلامی اسرائیل بر سرنوشت فلسطین و منطقه حاکم بود، افزود: رئیس جمهور موسس دولت کنونی عربستان در سال 1946 گفت: وهب فلسطین برای فقرا و مستمندان. ما به یهودیان بیچاره هدیه دادیم!

آیت الله عاملی گفت: دولت اسلامی در سوریه میلیاردها دلار هزینه کرده است تا حداقل یک قطعنامه علیه سوریه از سازمان ملل بگیرد، اما تاکنون یک دلار هم به نفع فلسطین خرج نکرده است.

خطیب جمعه اردبیل افزود: خداوند گاهی برای کارهای مهم عده ای را انتخاب می کند، توفیق بزرگی است.

وی در پایان افزود: عجیب است که وهابیان در تفاسیر خود در آیات قرآن به این روایات نبوی اشاره نمی کنند، هرچند این روایات در جوامع روایی خودشان به انتخاب خودشان نقل شده است.

امام جمعه اردبیل در پایان می فرماید: عجیبتر از همه روایت امیرالمومنین علیه السلام است که خطاب به اعراب آن زمان می فرماید: «سوگند به خدایی که دانه را شکافت و مخلوقات را زمانی آفرید. زمانی خواهد آمد که ایرانیان با شما بجنگند تا شما را به دین اسلام برگردانند. هنگامی که شما آنها را از طریق جنگ مسلمان کنید، قیام خواهند کرد.