تنها یکی از 4 متهم قتل مهرجویی و همسرش به قتل عمد متهم شده است.

تنها یکی از 4 متهم قتل مهرجویی و همسرش به قتل عمد متهم شده است.

یک منبع آگاه با اشاره به مفاد کیفرخواست صادر شده برای این چهار نفر به اعتماد گفت: بر اساس کیفرخواست صادر شده، علیرغم دست داشتن این چهار نفر در قتل داریوش مهرجویی و همسرش؛ وحیده محمدی فر از این چهار نفر تنها یک نفر به اتهام قتل عمد تحویل دادسرا شده است و مابقی تنها به اتهام تحریک به قتل عمد تحویل دادسرا شده است.
این منبع آگاه در ادامه درباره اولین جلسه دادگاه این چهار نفر می گوید: اگرچه انتظار می رفت با درخواست وکلای طرفین پرونده برای تحقیقات بیشتر به دادسرا ارجاع شود اما در نهایت دادگاه کیفری اجلاس استان البرز هفته آینده 7 و 8 آذرماه برگزار می شود. این ماه تشکیل می شود.»
این در حالی است که ۲۱ آذرماه امسال مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه با اعلام اینکه اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش ۲۸ آذرماه برگزار می شود، گفت: اکنون پرونده به نتیجه رسیده است. رسیدگی و آخرین دفاعیه را گرفته و دستور صادر کرده است. با صدور کیفرخواست به دادگاه صالح ارسال و در دادگاه کیفری استان البرز قرار دارد. اما ردیابی دووری توسط یک منبع آگاه نشان می دهد که تاریخ اعلام شده از سوی سخنگوی قوه قضائیه با تاریخ اولین جلسه دادگاه مطابقت ندارد و تاریخ دقیق اولین جلسه دادگاه این چهار متهم 7 و 8 آذرماه است. جلسات رسیدگی به پرونده دووری نشان می دهد که یکی از متهمان به نام «کریم» در کیفرخواست به قتل عمد متهم شده است.
در خصوص این پرونده ابهامات و جنجال های زیادی وجود دارد و این جنجال ها در اخبار مربوط به این پرونده تا آنجا پیش رفته است که «مانوش منوچهری» وکیل دختر داریوش مهرجویی، 29 آذرماه به اعتماد اعلام کرد: اگرچه این پرونده با برخی مواجه است. ابهامات اما کیفرخواست متهمان مطرح شده است. وی در این خصوص توضیح داد: با توجه به اینکه آخرین نظریه پزشکی حقوقی نیز با ابهاماتی مواجه بود، کیفرخواست با پیشنهاد احتمالات و به صورت غیر قطعی تنظیم شد. لذا با توجه به ایرادات احتمالی و همچنین وجود ابهامات در پرونده، در مواردی درخواست رسیدگی کرده ایم و تا تکمیل تحقیقات و رسیدگی به اعتراض نظریه پزشکی قانونی، صدور کیفرخواست غیرممکن به نظر می رسد. . همچنین باید متذکر شوم که با توجه به نبود انگیزه مؤثر برای این جنایت از سوی متهم، تحقیقات بیشتری برای شناسایی دستیاران و سرکردگان یا همدستان احتمالی جنایت و یا آگاهی از انگیزه واقعی این متهمان و ما نیاز است. اعتراض به نظریه و درخواست پزشکی قانونی است که هنوز به نتیجه رسیدگی به دو لایحه و حتی اعتراض وکلای متهمان به آخرین نظریه پزشکی حقوقی رسیدگی نشده است. حتی درخواست بررسی خطوط تلفن و دوربین و مشاهده پاسخ این سوالات از سوی اینجانب مطرح شد که متأسفانه در کمال تعجب دادسرا سرعت عمل ملاک عمل قرار گرفت و از طریق رسانه ها در جریان کیفرخواست قرار گرفتیم. . . امیدواریم دادگاه کیفری برای تکمیل تحقیقات پرونده را به دادسرا بازگرداند و این ابهامات برطرف شود.» اکنون نه تنها پرونده برای تکمیل تحقیقات به دادسرا بازگردانده نشده است، بلکه تاریخ رسیدگی به این پرونده نیز به دادسرا بازگردانده شده است. اولین جلسه دادگاه به هر دلیل عمدی یا غیرارادی از سوی رئیس قوه قضائیه به درستی اعلام نشده است.
از زمانی که خبر قتل مهرجویی و همسرش در رسانه ها منتشر شد افکار عمومی با اخبار ضد و نقیضی مواجه شد. این اخبار ضد و نقیض از سوی منابع رسمی و غیر رسمی منتشر شده و هنوز دلیل این جنجال ها مشخص نیست. حتی برخی مراجع و مقامات قضایی نیز به نوعی از بیان خبر واقعی خودداری می کنند. این مشکل باعث شده افکار عمومی و حتی رسانه ها اخبار واقعی مرتبط با این خبر را از دست بدهند و هرکس نظر و تحلیل شخصی نسبت به این قضیه دارد. این برداشت و تحلیل شخصی تنها به افکار عمومی مربوط نمی شود، بلکه برخی از خبرنگاران و رسانه ها نیز با وجود این تناقضات و ابهامات و با توجه به اینکه در زمین نمی نویسند، تحلیل های شخصی همراه با انتقاد از ماجرای قتل مهرجویی و همسرش ارائه کردند. . از وقایع یکی از خبرنگاران فعال در حوزه اقتصادی درباره ابهاماتی که در بازسازی صحنه قتل مشاهده کرده است، نوشته است: «متهم گفت وارد سالن شده و داریوش مهرجویی رو به روی تلویزیون نشسته و پشت به ما فیلم می بیند. . در ثانیه 48 متهمی در پس زمینه فیلم می گوید که خوابش برده است! زمانی که مقتول به پشت بود قاتلان از کجا می دانستند که او خواب است اما در همان لحظه یکی از متهمان گفت که ناگهان بلند شده و به سمت ما می رود! در بازسازی صحنه قتل، متهم نشان می دهد که وقتی مهرجویی به سمت آنها آمده، با چوب دو ضربه به جلوی سر وارد کرده است، در حالی که فراز در کتیبه 23 مهر پشت سر او اصابت کرده و له شده است و عکس ها نشان می دهد که جسد مهرجوی بر خلاف همسرش رو به پایین افتاده است، زمین فرو ریخته است. «کارآگاهان در جریان رسیدگی به پرونده و رسیدگی به تلفن همراه وحیده محمدی فر با پیامی ارسال نشده به دخترش مونا مهرجویی مواجه شدند که گویا به کشف حقیقت کمک کرده است.» در کیهان نیز چهارم مهرماه سال جاری؛ سه روز پس از قتل مهرجویی و همسرش نوشت: «انتشار خبر قتل مهرجویی و همسرش بلافاصله مردم را متوجه قتل‌های زنجیره‌ای دهه 70 کرد. به خصوص قتل وحشیانه داریوش فروهر و همسرش».
یا خبرگزاری رکنا که به طور اختصاصی اخبار حوادث را پوشش می دهد، از قول یک منبع آگاه که ظاهراً ضابط قضایی است، توسط پلیس دستگیر شدند، می نویسد: و با استخدام 3 نفر خارجی مرتکب این قتل شنیع شدند. قاتلان ملی . قاتل اصلی یکی از قاتلین بود که به طور کامل اعتراف کرد و باجناق ها در قتل و اعدام شریک بودند.» انتشار این خبر با اظهارات و شکایت خانواده وحیده محمدی فر و به دلیل انتشار اخبار جعلی مواجه شد. مدیر این خبرگزاری از سوی مقامات قضایی مجرم شناخته شد.
با وجود این تفاسیر هنوز مشخص نیست که چه خبر واقعی است و چه کسی حقیقت را می گوید؟!