بیوگرافی داریوش مهرجویی خالق آثار برجسته / دلیل قتل داریوش مهرجویی چه بود ؟ +عکس های زیر خاکی از مهرجویی


به گزارش ورنداز :

در این مطلب از زندگی داریوش مهرجویی خالق آثار برجسته تا قتل دی و انگیزه قاتل جزییات دقیق تری میخوانیم

بیوگرافی داریوش مهرجویی 

داریوش مهرجویی، کارگردان و نویسنده و مترجم، متولد ۱۷ آذر ۱۳۱۸ در تهران و فارغ‌التحصیل رشته‌ فلسفه از دانشگاه کالیفرنیا می باشد که با ساخت فیلم سینمایی گاو و هامون به شهرت رسید. مهرجویی یکی از کارگردانان و سینماگران معروف ایران است که از چهره های اصلی موج نو سینمای ایران محسوب میشود و تاکنون جوایز حشنواره داخلی و بین المللی را به دست آورده است.

او به دلیل علاقه ای که به فیلم های انگلیسی زبان داشت، رشته زبان انگلیسی را برگزید و سپس در ۲۰ سالگی برای ادامه تحصیل به کالیفرنیا رفته و در رشته سینما مشغول به تحصیل شد، اما پس از مدتی این رشته را رها کرد و رشته فلسفه را برای تحصیل برگزید و لیسانس فلسفه را دریافت کرد.

روزنامه اعتماد ازمصاحبه با همسر داریوش مهرجویی نوشت

اتفاقی عجیب در صفحه اول روزنامه اعتماد روز یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ که تیتر اصلی آن مصاحبه با همسر داریوش مهرجویی است​

IMG 20231015 074037 833 خبر خاکستری

خانواده داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی در خانواده‌ای از طبقه متوسط در تهران به‌ دنیا آمد. او در کودکی تحت تأثیر مادربزرگش که مسلمانی معتقد بود قرار گرفت. مهرجویی در مصاحبه‌ای در سال ۱۳۵۱ در این باره می‌گوید: «مادر بزرگم از آن نمازخوان‌های دوآتشه بود؛ و تحت تأثیر فضای روحانی او، من هم از سن هفت تا پانزده‌سالگی، شده بودم یک مسلمان واقعی. نماز و روزه‌ام یک بار هم ترک نمی‌شد.​

%D9%85%D9%87%D8%B1%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C خبر خاکستری

در نوجوانی به موسیقی علاقه‌مند شد و مدت کوتاهی در کلاس آموزش موسیقی آقای زندی شرکت کرد. نزد پدرش که موسیقی ایرانی را خوب می‌شناخت به نواختن سنتور پرداخت و بعد با موسیقی کلاسیک غربی آشنا شد و به نواختن پیانو و نوشتن قطعاتی برای پیانو پرداخت.

عکس هایی قدیمی از داریوش مهرجویی 

​​%D9%85%D9%87%D8%B1%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C خبر خاکستری

%D9%85%D9%87%D8%B1%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C خبر خاکستری

%D9%85%D9%87%D8%B1%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C خبر خاکستری

%D9%85%D9%87%D8%B1%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C خبر خاکستری
%D9%85%D9%87%D8%B1%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C خبر خاکستری

​سوابق هنری از قبل از انقلاب تا امروز

مهرجویی فعالیت هنری خود را در سینما از سال ۴۶ و از سینمای قبل از انقلاب آغاز کرد و تاکنون ۲ بار برنده سیمرغ بهترین کارگردانی و ۲ بار برنده سیمرغ بهترین فیلمنامه شده است.

او پس از برگشت از امریکا به ایران در سال ۱۳۴۶ اولین فیلم سینمایی خود به نام “الماس ۳۳″و بعد از آن، فیلم “گاو” را کارگردانی کرد که جوایز بسیاری نیز به همراه داشت و در جشنواره های جهانی حضور پیدا کرد.

فیلم الماس ۳۳ در ۵ بهمن ۱۳۴۶ در تهران روی پرده رفت و فروش متوسطی داشت و با توجه به هزینهٔ بالای ساخت شکستی تجاری محسوب شد

در سال ۱۳۸۳، مهرجویی با آفریدن هفت شخصیت، بیشترین شخصیت سینماییِ ماندگار را در سینمای ایران خلق کرده‌است. همچنین، شخصیت «هامون» در فیلمی به همین نام از مهرجویی، ماندگارترین شخصیت در تاریخ سینمای ایران دانسته شده‌است.از آغاز فعالیت فیلم‌سازی تاکنون شماری از فیلم‌هایش توقیف شده، مهرجویی همچنان به فیلم سازی ادامه میدهد. او جوایز متعدد بین‌المللی دریافت کرده‌است و در آبان ۱۳۹۳ نیز در سفارت فرانسه در تهران از سوی سفیر فرانسه جایزه شوالیه ادب و هنر فرانسه به داریوش مهرجویی اهدا شد. غیر از گاو، از دیگر فیلم‌های مهمّ وی می‌توان به اجاره‌نشین‌ها ، هامون، سارا، پری، لیلا، درخت گلابی، مهمان مامان و سنتوری اشاره کرد.

شهرت با فیلم سینمایی گاو

در سالِ ۱۳۴۸ با هم‌کاری غلامحسین ساعدی فیلمنامهٔ گاو را از روی یکی از داستان‌های کوتاه مجموعهٔ عزاداران بیلِ ساعدی نوشت و فیلم کرد. این فیلم جوایز متعددی را در جشنواره‌های بین‌المللی به ارمغان آورد. گاو هم از نظر تجاری هم از نظر هنری فیلم موفقی از کار درآمد و فصل جدیدی در سینمای ایران گشود.

VfKQGJ2YG9FK خبر خاکستری

مهاجرت به فرانسه

استاد مهرجویی پس از انقلاب ۱۳۵۷ و رویدادهای پس از آن به فرانسه مهاجرت کرد و چند سالی در کشور فرانسه زندگی کرد و سپس به ایران بازگشت.

همسر اول و دوم داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی تاکنون ازدواج کرده است. همسر اول او، فریار جواهریان، معمار معروف ایرانی می باشد و که حاصل این ازدواج دو فرزند (مریم و صفا) است .

QnBNbPAtXnC3 خبر خاکستری

فریار جواهریان همسر اول داریوش مهرجویی

فریار جواهریان متولد خراسان است که در فرانسه بزرگ شده است. وی تحصیلات خود را در آمریکا و در دانشگاه های تگزاس در آستین، M.I.T و هاروارد به پایان رسانده و مهندسین «مشاور گام ما» را همراه با مهندس فریدون بدر در تهران تأسیس کرده اند که تخصصشان در زمینۀ موزه و باغ می باشد.

وی همسر داریوش مهرجویی بوده طراحی صحنۀ ۱۰ فیلم از کارهای مهرجویی (از اجاره نشین ها تا درخت گلابی) را بر عهده داشته است.او بعد از طلاق و جدایی از داریوش مهرجویی گفته: رابطه خوبی با هم داریم و هر دو، سه روز به هم زنگ می زنیم و هر دو، سه ماه یک بار همدیگر را می بینیم، چون ما سه فرزند داریم و همچنان با هم در ارتباطیم

pHB3S50ZDrwq خبر خاکستری

وحیده محمدی فر همسر دوم داریوش مهرجویی

مهرجویی پس از جدایی از همسر اولش خانم فریار جواهریان، با وحیده محمدی فر ازدواج کرد که حالا یک دختر به نام مونا دارد

خبر خاکستری

الماس ۳۳ (۱۳۶۴)

گاو (۱۳۴۸)

آقای هالو (۱۳۴۹)

پستچی(۱۳۵۰)

دایره مینا (۱۳۵۳)

مدرسه‌ای که می‌رفتیم (۱۳۵۹)

اجاره‌نشین‌ها (۱۳۶۵)

هامون (۱۳۶۸)

بانو (۱۳۷۰)

سارا(۱۳۷۱)

پری (۱۳۷۳)

لیلا (۱۳۷۵)

درخت گلابی (۱۳۷۶)

میکس (۱۳۷۸)

دختر دایی گمشده (۱۳۷۸)

بمانی (۱۳۸۰)

مهمان مامان (۱۳۸۲)

آسمان محبوب (۱۳۸۸)

نارنجی‌پوش (۱۳۹۰)

چه خوبه که برگشتی (۱۳۹۱)

اشباح (۱۳۹۲)

سنتوری ۲ (۱۳۹۵) را تاکنون ساخته است.

اثار و کتب

  • به خاطر یک فیلم بلند لعنتی
  • روشنفکران رذل و مفتش بزرگ (مترجم)
  • در خرابات مغان
  • آن رسید لعنتی
  • سفرنامه پاریس، عوج کلاب

آثار ترجمه

  • بعد زیبایی شناختی و زیباشناختی واقعیت اثر: هربرت مارکوزه
  • جهان هولوگرافیک اثر: مایکل تالبوت
  • یونگ، خدایان و انسان مدرن اثر آنتونیو مورنو
  • نمایشنامه‌های غرب واقعی و طفل مدفون اثر: سام شپارد
  • آوازه‌خوان طاس و درس اثر اوژن یونسکو

    جوایز جشنواره داخلی و بین المللی

    • جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم لاروشل، فرانسه، ۱۹۷۴، گاو
    • جایزه ویژه بین‌المللی کاتولیک‌ها، جشنواره فیلم برلین، آلمان، ۱۹۷۸، دایره مینا
    • سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم فجر، ۱۹۹۰، هامون
    • جایزه برنز بهترین فیلم در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم هیستون، آمریکا، ۱۹۹۱، هامون
    • جایزه صدف طلایی بهترین فیلم در چهل و یکمین جشنواره فیلم سن‌سباستین، اسپانیا، ۱۹۹۳، سارا
    • برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر، ۱۹۹۵، پری
    • جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم زنگبار، تانزانیا، ۱۹۹۷، درخت گلابی
    • برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر، ۲۰۰۷، سنتوری
    • جایزه یک عمر فعالیت تأثیرگذار فرهنگی، جایزه یلدا، به همت انتشارات کاروان و ماهنامه جشن کتاب، ۱۳۸۵
    • دریافت نشان لژیون دونور درجه شوالیه از سوی سفیر فرانسه

قتل و در گذشت داریوش مهرجویی 

همسر دوم داریوش مهرجویی که بود 

وحیده محمدی فر فیلمنامه نویس، طراح لباس و دستیار کارگردان ایرانی بود که در ۱۹ بهمن ۱۳۴۷ متولد شد.

او دانش آموخته رشته روانشناسی از دانشگاه تهران و همسر داریوش مهرجویی فیلم ساز شناخته شده سینما بود.

او فعالیت در سینما را از سال ۱۳۷۵ و با بازی در فیلم سینمایی لیلا آغاز کرد.

محمدی فر با نگارش اپیزود اول فیلم نامه داستان های جزیره نویسندگی را به شکلی جدی پی گرفت و با نگارش مشترک فیلم نامه مهمان مامان با مهرجویی و مرادی کرمانی به نامی آشنا در عرصه فیلم نامه نویسی مبدل شد.

وحیده محمدی فر سابقه فعالیت در آثاری همچون لامینور، اشباح، چه خوبه که برگشتی، نارنجی پوش، سنتوری و آسمان محبوب من را در کارنامه هنری خود دارد. 

در ساعات ابتدایی روز 23 مهر 1402، خبر قتل محمدی فر و همسرش داریوش مهرجویی منتشر شد.

گفت گو با همسر مرحوم مهرجویی 

روزنامه «اعتماد» در گفت‌وگو با همسر داریوش مهرجویی از سرقت خانه‌شان توسط فردی ناشناس با چاقو گزارش داد.

در این گزارش که به قلم بهاره شبانکارئیان  ساعتی پیش از انتشار خبر قتل داریوش مهرجویی و همسرش منتشر شده است آمده است:

هفته گذشته، پانزدهم مهرماه همسر داریوش مهرجویی در صفحه اینستاگرام خود از تهدید شخصی ناشناس با چاقو و سرقت از خانه‌شان خبر داد.چند سالی است که سرقت از سلبریتی‌ها گاهی به تیتر یک اخبار تبدیل می‌شود. سرقت از علی دایی، علی پروین، لاله صبوری، بهاره رهنما، پریناز ایزدیار، عادل فردوسی‌پور، هدیه تهرانی، فرهاد مجیدی و… حالا هم که سرقت از خانه داریوش مهرجویی افکار عمومی را متعجب کرده و با گذشت 9روز از سرقت خانه داریوش مهرجویی، همسر او هنوز از این موضوع شوکه است.

«وحیده محمدی‌فر» در مورد شب حادثه به «اعتماد» می‌گوید: «شب حادثه حدود ساعت ۸ در حالی که خانه در آرامش کامل بود ناگهان متوجه سر و صدای سگ‌مان در حیاط خانه شدم. سریع در ورودی آشپزخانه را قفل کردم. تا اینکه متوجه شدم مقابل در ورودی ساختمان یک نفر با چاقو به شیشه‌های مات پنجره چسبیده است. هرچه از او خواستم خودش را معرفی کند هیچی نگفت. موبایلم نزدیکم نبود، ولی سعی کردم سرعت عمل داشته باشم. با صدای بلند گفتم؛ الان به ۱۱۰ زنگ می‌زنم. او هم در پاسخ به این حرف من گفت خب زنگ بزن. ترسیده بودم تا گفتم الو ۱۱۰ سارق فرار کرد. وقتی او در جواب به من گفت خب زنگ بزن، متوجه شدم؛ لهجه ایرانی ندارد. بعد از فرار سارق با نگهبانی شهرک تماس گرفتم. آنها هم سریع خودشان را به حیاط خانه ما رساندند و شروع به گشتن حیاط و کوچه‌های اطراف کردند، اما کسی را ندیدند. البته مدتی پیش هم یکسری وسایل از جمله سنتور مربوط به فیلم سنتوری را   از خانه ما سرقت کردند که در حال حاضر وکیل همسرم پیگیر کارهای قانونی این موضوع است.»بر اساس آخرین گزارش‌های مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰ آمار سارقان دستگیر شده به «۴۴۵ هزار نفر» رسیده که حدود ۴۹ درصد تعداد کل سرقت‌ها بوده است. طبق آمارهای همین مرکز در فاصله سال‌های ۱۳۹۱ تا 1400 آمار سرقت‌های ثبت‌شده «رشدی ۱/۷ درصدی» داشته، اما میزان واکنش پلیس در بازداشت سارقان به این نسبت افزایش پیدا نکرده است. این در حالی است که در سال ۱۳۹۱ حدود ۳۰۷ هزار سارق توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند. این مقدار «معادل ۵۶ درصد آمار کل سرقت‌هاست.»

طبق اظهارات مونا مهرجویی، پدرش حدود ساعت ۲۰:۵۰ روز شنبه مورخ ۲۲مهرماه به وی که در جهانشهر کرج بوده پیام می‌دهد که برای شام به منزل بیاید.

رئیس کل دادگستری استان البرز بیان کرد: دختر مرحوم مهرجویی حدود ۲۲:۲۵ به منزل پدرش می‌رسد و ابتدا زنگ منزل را می‌زند و با توجه به اینکه کسی جواب نمی‌دهد با کلید در را باز و وارد منزل می‌شود و مشاهده می‌کند که پدر و مادرش با ضربات چاقو یا جسم برنده دیگر به نواحی گردن به قتل رسیده‌اند.

وی افزود: با توجه به تماس دختر مقتولین با پلیس، موضوع به اطلاع بازپرس ویژه قتل می‌رسد.

رئیس کل دادگستری استان البرز بیان کرد: با صدور دستور قضایی، بلافاصله دادستان فردیس به همراه بازپرس ویژه قتل و تیم ویژه بررسی صحنه جرم در محل قتل حاضر شدند.

فاضلی هریکندی گفت: به بازپرس ویژه قتل دادسرای عمومی و انقلاب فردیس، دستورات قضایی لازم جهت بررسی موضوع و شناسایی و بازداشت متهمان را به پلیس آگاهی استان البرز صادر شده است.حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: روز گذشته قتل داریوش مهرجویی فیلمساز، نویسنده و کارگردان به همراه همسرش خانم وحیده محمدی فر در ویلای شخصی واقع در زیبادشت فردیس رخ داده است.

دیدگاهتان را بنویسید