حق وتو جایگاه سازمان ملل را تضعیف می کند

به گزارش خبرگزاری موج


محمد محبر و آنتونی گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد آنها در حاشیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد دیدار و درباره مسائل مهم منطقه از جمله تحولات اخیر غزه گفتگو کردند.

معاون اول رئیس جمهور در این جلسه، گفت که آنچه امروز اتفاق افتاد غزه علیه مردم مظلوم این منطقه باعث نارضایتی همه آزادگان شد و وجدان را بیدار کرد، این منطقه جنایتی بی سابقه است.

این افشاگر در ادامه به ارزیابی مواضع دبیرکل سازمان ملل در مورد جنایات پرداخت اسرائيل وی در غزه به نگرانی جدی کشورهای منطقه از گسترش دامنه جنگ در صورت عدم توقف جنایت صهیونیستی اشاره کرد و افزود: این حوادث تلخ و ناگوار احساسات مردم جهان و امروز را جریحه دار کرده است. ما انتظار داریم مجامع بین المللی نقش موثری ایفا کرده و فعالانه در زمینه توقف جنایات در غزه مشارکت کنند.

رشد شهرک های صهیونیستی یکی از دلایل اصلی حوادث اخیر است

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه رژیم غاصب صهیونیستی بنا به شهادت همه دبیران سازمان ملل به هیچ یک از قوانین و معاهدات بین المللی به ویژه تعلیق شهرک سازی پایبند نبوده است، افزود: از این نقطه جمهوری اسلامی راه حل دو کشوری را راه حل مسئله فلسطین نمی داند، بلکه بر این باور است که استناد به رای عمومی کل ملت فلسطین برای تعیین حق سرنوشت خود تنها راه حل دموکراتیک این موضوع است. بدون اینکه دیگران بخواهند برای این ملت تصمیم بگیرند.

این افشاگر همچنین مکانیسم وتوی ناعادلانه را تضعیف جایگاه سازمان ملل دانست و گفت: اگر چنین حق ناعادلانه ای وجود نداشت، امروز بسیاری از زنان و کودکان فلسطینی به دلیل وتوی قطعنامه های شورای امنیت آمریکا کشته نمی شدند.

وی افزود: نیاز اساسی به بازنگری در این امر و اصلاح این رویه وجود دارد.

اسرائیل از طریق شهرک سازی به دنبال تسلط کامل بر کرانه باختری است

آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این نشست وضعیت کنونی غزه را بسیار غم انگیز و دراماتیک توصیف کرد و با بیان اینکه وضعیت بحرانی این منطقه از نظر میزان تخریب و تعداد کشتار غیرنظامیان است. وی افزود: در مقایسه با تمام بحران‌های گذشته در زمان تصدی وی در سازمان ملل متحد، این تاریخ است، افزود: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا کمک‌های بشردوستانه را به مردم غزه برسانیم، اما متأسفانه بمباران مستمر مانع اصلی در روند کمک‌رسانی است. به این منطقه

گوترش همچنین به پیامدهای گسترش بحران به سایر نقاط منطقه از جمله تهدید امنیت آبراه های بین المللی اشاره کرد و گفت: ما متعهد هستیم از همه ظرفیت های موجود برای توقف جنایات در غزه استفاده کنیم.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه اقدامات اسرائیل در شهرک سازی در کرانه باختری را محکوم کرد و گفت: بسیاری بر این باورند که اسرائیل به دنبال تسلط بر نوار غزه است در حالی که ما معتقدیم آنها به دنبال تسلط کامل بر کرانه باختری و تخلیه غیرقانونی ساکنان آن هستند. این خانه و خانه آنهاست که اجرای چنین طرحی باعث بحران بی پایان و افزایش جنگ و درگیری دائمی در سرزمین فلسطین می شود.

گوترش خاطرنشان کرد که از نظر او حملات حماس نیز غیرقابل قبول است و او نیز آنها را محکوم می کند، اما معتقد است که مجازات یا مجازات دسته جمعی قابل قبول نیست و در این زمینه سازمان ملل نیز با از دست دادن 52 نفر از کارکنان خود مشارکت داشته است.

ایران باید یکی از ستون های اصلی خاورمیانه جدید باشد

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه برای ایران و تاریخ این سرزمین احترام زیادی قائل است، گفت: ایران باید یکی از ستون های اصلی خاورمیانه جدید باشد و نقش فعالی در تحقق صلح در منطقه داشته باشد.


آیا این خبر مفید بود؟