حمایت آمریکا از جنایات اسرائیل مورد انتقاد ایران در سازمان ملل قرار گرفت

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با انتقاد از حمایت بی چون و چرای آمریکا از جنایات اسرائیل گفت: علیرغم درخواست های مکرر جامعه جهانی از شورای امنیت برای عمل به تعهدات خود و توقف خونریزی در غزه، این سازمان بار دیگر تنها به دلیل … مخالفت ایالات متحده با برقراری آتش بس، او به تعهدات خود عمل نکرد.

به گزارش خبرگزاری موج


سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ملل متحد به وقت محلی روز سه شنبه در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با اشاره به سوء استفاده آمریکا وتو و مخالفت آتش بس وی در مورد نوار غزه افزود: ممانعت ایالات متحده در اجرای تعهدات برجام بر اساس منشور ملل متحد عمیقاً با درخواست های جهانی برای پایان دادن به خونریزی ناسازگار است و فطرت فطری انسان برای حفظ جان انسان ها را به چالش می کشد. اصول اساسی حقوق بین الملل از جمله موارد دیگر، نقض حقوق بشردوستانه و انسانی است.»

ایروانی با اشاره به انتصاب خانم سرگید کاگ به عنوان هماهنگ کننده ارشد امور بشردوستانه و بازسازی غزه، گفت: امیدواریم مکانیسم نظارتی تازه تاسیس وظایف خود را به طور موثر و بدون مانع یا مداخله رژیم اسرائیل انجام دهد. در عین حال، جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که تنها راه عملی برای ادامه، جلوگیری و توقف تجاوز جنایتکارانه و نسل کشی علیه غیرنظامیان بی گناه غزه برقراری آتش بس پایدار و پایدار، تضمین دسترسی به کمک های بشردوستانه و توقف جنگ است. جنگ و جلوگیری از جابجایی اجباری مردم در نوار غزه.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با اشاره به رنج روزافزون مردم غزه وی گفت که دولت ایالات متحده با یک انتخاب حیاتی روبرو است: می تواند به مسیر فعلی سیاست های نادرست خود ادامه دهد یا از حمایت بی قید و شرط از اسرائیل اجتناب کند. بدون چنین حمایتی، اسرائیل در ادامه اقدامات خشونت آمیز و نسل کشی خود علیه مردم فلسطین با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

اولین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال جاری در روز سه شنبه 19 ژانویه 1402 به منظور بررسی استفاده از حق وتو توسط آمریکا برای جلوگیری از تصویب اصلاحیه پیشنهادی روسیه در قطعنامه 2720 شورای امنیت برگزار شد.

اصلاحیه فوق در نشست شورای امنیت در 22 دسامبر پیشنهاد شد و خواستار پایان دائمی درگیری در غزه شد که به دلیل مخالفت و وتوی آمریکا به عنوان عضو دائمی شورای امنیت شکست خورد.

در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نماینده آمریکا در موضعی منفعلانه و با نادیده گرفتن مواضع یکپارچه بین المللی مبنی بر لزوم برقراری آتش بس در نوار غزه، پیشنهاد روسیه را به عنوان اقدامی پذیرفت. مخالفت با دیپلماسی یکجانبه آمریکا برای حل بحران.

انفعال شورای امنیت و ناتوانی این نهاد در برقراری آتش بس در نوار غزه که تنها به دلیل حمایت بی امان آمریکا از جنایات اسرائیل امکان پذیر است، مورد انتقاد هیئت های حاضر در جلسه قرار گرفت. جلسه مجمع عمومی.

در اوایل ماه دسامبر، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با 153 رای مخالف و تنها 10 رای مخالف، قطعنامه پیشنهادی اتحادیه عرب از جمله درخواست آتش بس بشردوستانه را تایید کرد.


آیا این خبر مفید بود؟