خبر جدید وزیر کار از اعتراض به افزایش درصدی دستمزد کارگران

خبر جدید وزیر کار از اعتراض به افزایش درصدی دستمزد کارگران

سید سلطان مرتضوی، وزیر کار گفت: دستمزد کارگران تعیین شده است و اعتراضات نسبت به دستمزد در حال بررسی است.

در هفته های اخیر گمانه زنی هایی مبنی بر تغییر مصوبه دستمزد 1403 مطرح شد و رسانه ها از احتمال تغییر این مصوبه و افزایش مبلغ تسهیلات مسکن خبر دادند. این گمانه زنی ها پس از آن مطرح شد که برخی نمایندگان کارگری از دعوت به جلسه ای به ریاست معاونت روابط کار وزارت کار خبر دادند. نمایندگان کارگران در شورای عالی کار از احتمال افزایش حق مسکن و افزایش سایر سطوح دستمزد صحبت کردند.

در آخرین جلسه تعیین دستمزد سال 1403 در تاریخ 8 اسفند، تمامی اقلام مزدی به جز کمک هزینه مسکن افزایش یافت. مبلغ کمک هزینه مسکن همچنان 900 هزار تومان باقی مانده است و بر همین اساس رسانه ها از تلاش گروه کارگری برای افزایش مبلغ و تغییر مصوبه حقوقی خبر می دهند.

در مورد امکان بازنگری مصوبه دستمزد، بسیاری از کارشناسان معتقدند اصلاح و بازنگری خود مصوبه منع قانونی ندارد، اما مصوبه ای که بخشنامه ای و ابلاغی باشد، بدون تشکیل جلسه رسمی به راحتی قابل تغییر یا اصلاح نیست.

به گفته آنها، کارگران با توجه به اینکه میزان دستمزد تعیین شده کمتر از هزینه ها و شرایطی است که می تواند پاسخگوی نیاز خانواده باشد، همچنان خواستار بازنگری در دستمزد 1403 هستند و حتی در این خصوص مطالبات خود را اعلام کردند. در حالی که به نظر می رسد وزارت کار و کارفرمایان تصویب دستمزد 1403 را تمام شده می دانند و تمایلی به تغییر آن ندارند. در حالی که علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که پیشنهادی برای افزایش حق مسکن کارگران به شورای عالی کار ارائه نشده است و این پیشنهاد ابتدا باید به شورای عالی کار ارائه شود. شورای کار و پس از تصویب به شورای دولت رفته و در آنجا تصمیم گیری می کند.

سید سلطان مرتضوی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه شورای دولت در خصوص سوال خبرنگاران مبنی بر امکان تغییر مصوبه مزد اعلام کرد: حداقل دستمزد و دستمزد کارگران تعیین شده است. به تصویب شورای عالی کار رسیده است و در این خصوص تغییر جدیدی نداریم و تصمیمات لازم برای سال آینده اتخاذ خواهد شد.

وزیر کار چندی پیش در گفت و گوی رادیویی درباره اعتراضات مزدی کارگران گفت: دستمزد کارگران تعیین شده است. هرکسی حق اعتراض دارد ولی آن اعتراض مرجع رسیدگی دارد و رسیدگی خواهد کرد. اگر اعتراضی باشد به وزارت کار اعلام می شود و ما آن را پیگیری می کنیم.

لازم به ذکر است با توجه به اعلام وزیر کار به نظر می رسد موضوع افزایش دستمزد کارگران و بازنگری مصوبه دستمزدی 1403 منتفی باشد اما در صورت وجود اعتراض در این خصوص امکان پیگیری آن وجود دارد. از طریق مقامات

میزان دستمزد کارگران برای هر ساعت اضافه کاری در سال 1403 چقدر است؟

بر اساس اضافه کاری طبق قانون کار، دستمزد هر ساعت اضافه کاری معادل 1.4 دستمزد پایه است.

اگر ساعات کار بیش از 8 ساعت در روز و 44 ساعت در هفته باشد، ساعات باقیمانده باید به عنوان اضافه کاری کارگر محاسبه شود.

در صورت توافق کارگر و کارفرما برای همکاری ساعتی، در قرارداد آنها باید ساعات کار روزانه، هفتگی و ماهانه مشخص شود.

حقوق ساعتی چیست؟ دستمزد کارگر برای ساعاتی که وقت کارگر در اختیار کارفرما باشد محاسبه و پرداخت خواهد شد.

در صورت توافق کارگر و کارفرما برای همکاری ساعتی، در قرارداد آنها باید ساعات کار روزانه، هفتگی و ماهانه مشخص شود.

توجه داشته باشید که اگر ساعات کار بیش از 8 ساعت در روز و 44 ساعت در هفته باشد، مابقی این ساعات باید به عنوان اضافه کاری با کارگر محاسبه شود.

در این نوع قراردادها و بر اساس قانون کار، علاوه بر حقوق ثابت، کلیه مزایای مصوب شورای عالی باید در اختیار کارگر قرار گیرد.

این مزایا عبارتند از:

– حق مسکن

– مزایای کودک

– بن کارگری یا خواربار فروشی سمت راست

همچنین طبق قانون کار، با این نوع قرارداد، کارگر مشمول پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی می شود. بنابراین به ازای هر 8 ساعت کاری یک روز سابقه بیمه به او تعلق می گیرد.

دستمزد ساعتی 1403 برای هر ساعت کار عادی معادل 289674 ریال است. بر اساس اضافه کاری طبق قانون کار، دستمزد هر ساعت اضافه کاری معادل 1.4 دستمزد پایه است. بنابراین با توجه به دستمزد ساعتی وزارت کار برای دستمزد پایه، میزان ساعات اضافه کاری معادل 456 هزار و 237 ریال است. طبق قانون کار، هر ساعت اضافه کاری که حداقل دستمزد وزارت کار را دریافت می کند، برابر با آن عدد است. اگر فردی درآمد بیشتری دارد، دستمزد ساعتی خود را محاسبه و 40 درصد به عدد بدست آمده اضافه کند.

هزینه هر ساعت اضافه کاری بیشتر از دستمزد ساعات کار عادی است، زیرا کارگر موظف به انجام آن نیست و تنها ساعت کار اجباری وی بر اساس قانون کار و تامین اجتماعی 44 ساعت در هفته است. همچنین در مورد حق بیمه نیز باید گفت اضافه کاری در سوابق کارگران لحاظ نمی شود.

دستمزد و حقوق کارگران پاره وقت در سال 1403

در قرارداد مزد پاره وقت، میزان حقوق، مزایا و پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی با توجه به ساعات کار کارگر محاسبه و پرداخت می شود.

به عنوان مثال: بر اساس قانون کار پاره وقت، 1403 کارگر 30 ساعت در هفته کار می کردند و حقوق و مزایای پایه باید معادل 2/3 حقوق و مزایای کارگران تمام وقت باشد. پس برای محاسبه حقوق پاره وقت 1403 کافی است میزان حضور در گروه را در نظر گرفته و این نسبت را در حقوق حضور و غیاب کامل ضرب کنید.

در صورت پرداخت حق بیمه و سابقه نیز به همین ترتیب انجام می شود که حق بیمه به مدت 2.3 ماه برای وی پرداخت می شود، یعنی. 20 روز در ماه.