دلایل ناکامی استقلال در لیگ برتر

از آنجایی که مراحل انتخاب سرمربی استقلال طولانی شد، مدیران این تیم ترجیح دادند زمان را تلف نکنند و چند بازیکن را برای تقویت تیم به خدمت گرفتند. این مشکل زمینه ساز مشکلات بعدی استقلال شد و راه ناکامی در تکرار قهرمانی را نشان داد. به عنوان مثال آمانوف که در تیم مجیدی یک بازیساز قابل احترام به حساب می آمد در سیستم ساپینتو جایی نداشت.

بدون شناخت ساپینتو

وقتی ریکاردو ساپینتو به ایران آمد، وارث تیم قهرمانی شد که شناخت زیادی از آن نداشت. مدت زیادی طول کشید تا با لیگ ایران، مسائل و مشکلات آن آشنا شود. همین مشکل باعث شد تا او کار خود را با شکست در هفته اول مقابل سپاهان آغاز کند.

محرومیت های جنجالی مربی

سرمربی پرتغالی بارها به دلیل رفتارش از سوی داوران جریمه شد. اگرچه سابقه اقدامات مشابه در پرتغال وجود داشت، اما این مشکل فشار رسانه ای و روانی را بر رقیب عنوان قهرمانی افزایش داد و بسیاری از توانایی تیم را در کنترل حاشیه ها گرفت.

تغییرات مدیریتی

استقلال در فصل بیست و یکم لیگ برتر با سه سرمربی مختلف کار کرده است. هر کدام از آنها تیم و سبک مدیریتی خاص خود را داشتند. طبیعتا این موضوع هیچ تاثیری در روند تیم ساپینتو نداشت. در حالی که ثبات بخش مدیریتی در فصل قبل بیشترین کمک را به تیم مجیدی کرد، حتی زمزمه هایی مبنی بر اخراج یا تلاش برای اخراج ساپینتو به گوش می رسید.

بازنده در بازی های بزرگ

تیمی که می خواهد قهرمان شود نباید ببازد و در بازی های بزرگ اصلا نباید این اتفاق بیفتد. مجیدی این را ثابت کرد اما ساپینتو با وجود سخت کوشی در بازی های بزرگ بازنده بود. سپاهان (پشت و برگشت)، پرسپولیس، تراکتور و تساوی های فرد مقابل نفت و نساجی که تقریبا شکست خوردند. همین مشکل باعث شد تا جام هر چه بیشتر از آبی ها دور شود.

سقوط بازیکنان بزرگ پس از اعلام لیست مسافران جام جهانی

در یک سال جام جهانی، بازگشت لژیونرها به کشور با انگیزه حضور در لیست تیم ملی غیرعادی نیست، اما لیست کی روش برای برخی از بازیکنان بزرگ استقلال جایی نداشت؛ اما در این فهرست، بازیکنان بزرگ استقلال در لیست کی روش قرار گرفتند. محمد محبی، مهدی کایدی، مهدی مهدی پور و جعفر سلمانی از جمله این بازیکنان بودند. به گزارش ساپینتو، برخی از بازیکنان او بعد از جام جهانی کمی روحیه خود را از دست دادند.

انتظاراتی که برآورده نشد

عملکرد برخی از بازیکنان استقلال در بیست و یکمین دوره لیگ برتر بسیار کمتر از حد انتظار بود. سجاد شهبازاده و سیاوش یزدانی از جمله این افراد بودند. شهبازاده برای گلزنی به چالش کشیده شد و یزدانی مجبور به ترک این تیم شد. مهاجم آبی پوشان با وجود عملکرد خوبش در سپاهان مجبور شد حضورش در لیست مازاد استقلال را تکذیب کند. عملا ذخیره مطهری، محبی، بابایی و رمضانی شد.

بهتاش فریبا پیشکسوت استقلال برای کسب سومین عنوان قهرمانی این تیم در لیگ برتر وی تصریح کرد: تیم در ابتدای فصل خوب بازی نکرد و نتایج خوبی کسب نکرد. همه ناراحت بودند و این طبیعی است. همان موقع گفتم باید به مربی خارجی زمان داد. با دادن زمان به استراماچونی برای پیدا کردن تیمش. ساپینتو خودش بازیکنان را انتخاب نکرده بود و طبیعتاً هیچ شناختی نداشت. ساپینتو موفق شد فاصله 8 امتیازی را با بالای جدول کم کند اما مقابل پرسپولیس بدشانس بود و آنها را از بالای جدول دور کرد. معتقدم باید هر چه زودتر قرارداد ساپینتو تمدید شود تا او بتواند برنامه های خود را برای فصل آینده ادامه دهد. پیش بینی من این است که ساپینتو فصل آینده با استقلال قهرمان شود.

دیدگاهتان را بنویسید