زندگی سخت با حقوق «زیر» 18 میلیون تومان!

زندگی سخت با حقوق «زیر» 18 میلیون تومان!

نسرین هزاره مقدم

فردا اولین جلسه رسمی شورای عالی کار با موضوع بازنگری دستمزد 1402 کارگر و 9 جلسه شورای عالی کار با موضوع دستمزد در روز اول برگزار می شود. در یازدهمین ماه سال جاری و در حالی که کمتر از 60 روز تا پایان سال باقی مانده است، حتی یک کمیسیون مزدی شروع به کار نکرده است. سوال اینجاست که تا پایان دسامبر، تورم سالانه مواد غذایی از رکورد 63 درصد فراتر رفته است. حال سؤال این است که وقتی کارگران هیچ سازمان مستقل و بزرگی ندارند که واقعاً تصمیمات دولت را تحت تأثیر قرار دهد و مذاکرات دستمزد همگی در گرو هوا و هوس دولت هاست، چگونه می توان به تعیین دستمزد منصفانه امیدوار بود و منتظر قانون عالی نظام بود. نتیجه مطلوب بیرون خواهد آمد.

به گفته فعالان کارگری، بحران معیشتی هرگز جدی تر از این نبوده است. آنها می گویند کارگران تمام هزینه های لازم را برای گذران زندگی خرج کرده اند. همچنین در شرایطی که کارگران بار سنگین تورم را به دوش می کشند و رنج فراوانی را تحمل می کنند، برخی از این گرانی ها سودمند است. اینها کسانی هستند که در این نابرابری طاقت فرسا از مالیات رهایی می یابند و چندین برابر بر کارگران و اجیر مالیات می پردازند. هم مالیات تورمی پنهان بر قیمت های بالا و هم مالیات بر حقوق و ارزش افزوده. در این میان همان اصل دستمزد افزایش می یابد و تورم نادیده گرفته می شود.

تاخیر در مذاکرات دستمزد و نگرانی کارگران

در همین راستا تاخیر در محاسبه سبد معیشت امسال نگرانی ها را تشدید کرده است. با وجود افزایش بی سابقه تورم، آیا همان رشد ضعیف سال گذشته که برای حداقل حقوق بگیران 57.4 درصد بود، از دست کارگران گرفته خواهد شد؟ در عین حال شنیده ها حاکی از آن است که مذاکرات مزدی می خواهد به روال سال های قبل از 95 یعنی تصمیم گیری بدون توجه به سبد معیشتی بازگردد. این خبر و تأخیر با هم ترکیب شده و چالشی را که «مذاکرات دستمزد 1402» نامیده می‌شود، به موضوعی نگران‌کننده تبدیل کرده است.

کاهش شدید دستمزد کارگران در مقایسه با همتایان ترکیه ای خود

به گفته کارشناسان اقتصادی و روابط کار، دستمزد کارگران با هر معیاری از آنچه که باید باشد عقب است. اگر حقوق را به دلار محاسبه کنیم، تأخیر آشکار است و اگر حقوق را با حداقل هزینه زندگی بسنجیم، باز هم همان نتیجه را می گیریم. یعنی حقوق حتی 10 روز از ماه را پوشش نمی دهد.

سلطانی: در سال 1389 حداقل دستمزد ماهانه در ایران 400 دلار و در ترکیه 500 دلار بوده که این رقم در دی ماه امسال در ایران به 140 دلار و در ترکیه به 450 دلار رسیده است که به این معناست که نسبت حداقل حقوق در ایران و ترکیه از 80 درصد در سال 1389 به 30 درصد در دی ماه 1401 رسید.

احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی، دستمزد کارگران ایرانی و ترکیه ای را بر اساس دستمزد به دلار مقایسه کرد. وی در این مقایسه به این نتیجه رسید: «حداقل دستمزد ماهانه در ایران 400 دلار و در ترکیه 500 دلار در سال 2009 (قبل از دور اول تحریم ها) بوده است. حداقل دستمزد در ایران در ژانویه 1401 به 140 دلار و در ترکیه به 450 دلار رسید. در سال های 2009 تا 2000 حداقل دستمزد به دلار در ایران 65 درصد و در ترکیه تنها 9 درصد کاهش یافت. همچنین نسبت حداقل دستمزد ایران به ترکیه در سال 1389 80 درصد بود که در آذرماه 1401 به 30 درصد رسید.

سلطانی در نمودار، مسیر کاهش دستمزد به دلار ایران را طی یازده سال گذشته نشان می دهد. وی ادامه می دهد: دستمزد ایرانیان کاهش یافته است و تلاش برای بازگرداندن آن بر اساس قانون نیست، اما در ترکیه که کاهش دستمزد دلاری بسیار کمتر بود، در یک سال سه بار دستمزدها ترمیم شد. تصمیمی منطقی و کارشناسی شده که نه تنها به نفع طبقه کارگر بلکه به نفع تولید ملی است چرا که چاره ای جز افزایش عادلانه حقوق اکثریت مردم کشور نیست.

توفیقی: با هر مدل هزینه زندگی، به اعدادی می‌رسیم که با نرخ‌های متعارف افزایش دستمزد نمی‌توانیم به آن‌ها برسیم. با یک دو-دو-چهار ساده معلوم می شود که کارگران دو یا سه برابر دستمزد فعلی نیاز دارند

افزایش شدید سبد هزینه زندگی در سایه تورم شدید مواد غذایی

نگاهی به سبد هزینه معیشت نیز نشان می دهد که دستمزد کارگران از هزینه ها عقب است. سبد معیشت محاسبه شده در بهمن 1400 با احتساب آمار دی ماه همان سال از سوی وزارت اقتصاد حدود 9 میلیون تومان برآورد شد. اگر از همین معیارها برای به روز رسانی سبد معیشت خانوارهای کارگری استفاده کنیم، امروز تنها سبد معیشت خانوار برابر با حداقل دستمزد کارگران است که حداقل 7 میلیون تومان است. اگر افزایش بی امان قیمت مسکن و سایر مولفه ها مانند آموزش، درمان و حمل و نقل را نیز به این رقم اضافه کنیم یا حتی با یک عامل کلی محاسبه کنیم، بدون شک به ارقامی حدود 18 تا 20 میلیون تومان می رسیم و این اعدادی است که کارگران در یک دیدگاه حداقلی معتقدند که نمی توان با کمتر از آن زندگی کرد.

«فرامرز توفیقی» رئیس کمیسیون دستمزد مرکز عالی شوراهای کار کشور در این خصوص می گوید: تاخیر در شروع به کار کمیسیون مزد شورای عالی کار در این شرایط به هیچ وجه نیست. منافع کارگران بحران غذایی به مرحله‌ای رسیده است که با هر مدلی می‌توانیم هزینه زندگی را محاسبه کنیم، به اعدادی می‌رسیم که با نرخ‌های افزایش دستمزد هرگز به آن نخواهیم رسید. با قیمت پیاز کیلویی 30 هزار تومان، گوجه فرنگی کیلویی 28 هزار تومان، گوشت کیلویی 300 هزار تومان، برنج کیلویی 140 هزار تومان و گران شدن مسکن چهار برابر نرخ هایی مانند 20، 30، 50 درصد و 40. پاسخ؟ یک دو تا چهار ساده معلوم می شود که کارگران دو تا سه برابر دستمزد فعلی خود نیاز دارند.

بهرام حسینی نژاد، فعال کارگری و دبیر سابق اتحادیه کارگران معدن چادرملو در پاسخ به این سوال که یک خانواده کارگری با چه حقوقی می تواند خیلی ساده و با همان نیازهای اولیه از جمله غذا، مسکن، تحصیل، مراقبت های پزشکی و حمل و نقل زندگی کند، می گوید: اگر به همین حداقل های هزینه های زندگی نگاه کنیم و مواد اولیه زندگی را پایه گذاری کنیم، باید بگویم که الان یک خانواده برای یک زندگی بسیار ابتدایی به حقوق ماهیانه 17 تا 18 میلیون تومان نیاز دارد. با کمتر از این نمی توان زندگی کرد و حداقل در شهرهای بزرگ کارگر باید به خیابان برود زیرا نمی تواند سرپناهی فراهم کند. با در نظر گرفتن پول پیش، امروز اجاره خانه در شهرهای بزرگ حتی با زندگی کاملاً ضعیف در نقاط پست شهر کمتر از 8 میلیون تومان نیست.

«نادر مرادی» فعال کارگری نیز معتقد است که یک خانواده کارگری کوچک حداقل 17 تا 20 میلیون تومان برای زندگی نیاز دارد. شش تا هشت میلیون برای اجاره خانه، 5 تا 7 میلیون برای هزینه غذا و دو تا سه میلیون باقیمانده برای هزینه های پزشکی، آموزشی، ایاب و ذهاب و غیره. وی تاکید می کند: این عدد را از جایی نمی شود زد که اگر بزنیم زندگی متوقف نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید