شاکیان و مدافعان گرانی اینترنت موبایل

شاکیان و مدافعان گرانی اینترنت موبایل

قیمت بسته های بلند مدت اینترنت همراه بالاست و حتی تا 500 هزار تومان هم می رسد. چنین چیزهایی باعث ناراحتی مشترکان می شود

فرارو- افزایش قیمت بسته اینترنت همراه بامداد جمعه رسما اعلام شد و اگرچه دولت عوض به جای ۱۰۰ درصد با میانگین ۳۴ درصد افزایش قیمت موافقت کرد اما واکنش مصرف کنندگان را در پی داشت.

طبق گزارش فرارو؛ اپراتورها اصرار دارند که افزایش قیمت بسته های اینترنت همراه را همراه با بازگشت بسته های بلندمدت در نظر بگیریم. به گفته آنها، به جای خرید یک بسته ماهیانه 7 گیگابایتی که به سرعت تمام می شود و با مراجعه مکرر به سایت و اپلیکیشن کاربر را آزار می دهد، می توان مستقیما به بسته ای با حجم 10، 20 یا 30 گیگابایت و حتی سوئیچ کرد. 50، 72 و 80 گیگابایت. قیمت این بسته ها بالاست و حتی تا 500 هزار تومان هم می رسد. چنین مواردی باعث آزار مشترکان و عدم توجه آنها به برخی نکات مهم در مورد افزایش قیمت بسته اینترنت همراه شد.

یکی از کاربران با ارسال دو اسکرین شات که یکی از آنها با استفاده از ابزارهای پشتیبان اینترنتی تهیه شده بود، ادعا کرد که افزایش قیمت بسته 72 گیگابایتی نسبت به فروردین ماه سال گذشته به 350 درصد رسیده است.

به گفته این کاربر، قیمت بسته 72 گیگابایتی در سال 1401 معادل 155 هزار تومان بوده است، اما از آنجایی که بسته ای با این حجم موجود نیست، فعلا باید بسته های هفت تا 10 گیگابایتی را با قیمت نهایی 532 هزار تومان خریداری کنید. تومان. هر دو گفته تا حدودی اشتباه است. اولی قطعا اشتباه است زیرا بسته 72 گیگابایتی و در کل بسته های بلند مدت که قبل از 1401 حذف شده بودند دوباره به منوی اپراتورهای موبایل بازگشته و نیازی به خرید هفت بسته 10 گیگابایتی ندارید.

قیمت بسته 72 گیگابایتی با مدت اعتبار چهار ماهه 469 هزار و 800 تومان است که هر گیگابایت اینترنت همراه را برای خریداران این بسته 6 هزار و 525 تومان می کند.

عدم افزایش قیمت بسته های اینترنتی در پنج سال گذشته؛ دروغ!

ادعای عدم افزایش قیمت بسته های اینترنتی در پنج سال اخیر یکی از توجیهات اپراتورهای تلفن همراه است که در نامه آنها به وزیر ارتباطات و مطالب منتشر شده برای آماده سازی افکار عمومی قابل مشاهده است. این گفته اساسا نادرست است.

قیمت بسته اینترنت در یکی دو سال اخیر حداقل دو بار توسط اپراتورها افزایش یافته است. یک بار خاموش شد و یک بار به طور رسمی و علنی.

افزایش قیمت بسته اینترنت همراه در سال های اخیر با تاکتیک خاصی مشخص شد. به عنوان مثال اپراتورها در فروردین 1401 بسته محبوب یک ماهه 10 گیگابایتی را حذف کردند، بنابراین مشترکانی که قبلا برای هر گیگابایت اینترنت 2950 تومان (بدون مالیات و ارزش افزوده) پرداخت می کردند، باید بسته اینترنت یک ماهه با حجم خریداری کنند. معادل هفت گیگابایت مبلغ 28 هزار و 200 تومان بپردازید. محاسبات ساده نشان می دهد که با این روش هر گیگابایت اینترنت حداقل چهار هزار و سی تومان برای مشترکین هزینه دارد. در ضمن اگر بسته یک ماهه هفت گیگابایتی را با قیمت 28 هزار و 200 تومان خریداری کنید، احتمالاً تا قبل از اتمام دوره اعتبار، حجم شما تمام شده و دوباره باید 28 هزار و 200 تومان بپردازید. این به معنای افزایش قیمت است. نه؟

افزایش تعرفه ها کیفیت اینترنت موبایل را افزایش می دهد. شاید!

در گزارش تست سرعت اخیر، میانگین سرعت اینترنت موبایل 31.82 مگابیت بر ثانیه بود. به این ترتیب اینترنت موبایل در ایران در رتبه 75 جهان قرار دارد در حالی که به عنوان مثال اوگاندا در رتبه 69 و زیمبابوه در رتبه 74 قرار دارند.

سرعت اینترنت موبایل در ایران موجه نیست و با توجه به اینکه میانگین سرعت اینترنت موبایل در دنیا 48.61 مگابیت بر ثانیه گزارش شده است، می توان فهمید که حداقل 50 درصد عقب هستیم. در امارات میانگین سرعت اینترنت موبایل به 324.92 مگابیت در ثانیه می رسد و در قطر کاربران می توانند با میانگین سرعت 243.95 مگابیت بر ثانیه به اینترنت موبایل دسترسی داشته باشند. کویت با متوسط ​​سرعت 189.11 مگابیت بر ثانیه سومین اینترنت همراه سریع دنیا را در اختیار شهروندان خود قرار می دهد، اما در ایران وقتی از کیفیت خدمات اینترنت گلایه می کنید، اپراتورها و ارائه دهندگان خدمات بلافاصله پیشقدم می شوند و می گویند که هیچ خدماتی ندارند. به دلیل درآمد کم توانست بر روی توسعه شبکه کار کند

مجوز افزایش قیمت اینترنت همراه صادر شد و رگولاتوری اپراتورها را موظف کرد میانگین سرعت اینترنت را 30 درصد افزایش دهند و در مدت 6 ماه به حداقل 41.36 مگابیت بر ثانیه برسند. اگر خوش بین باشیم و تصور کنیم که اپراتورها قطعا این شرط را رعایت خواهند کرد، باز هم 17 تا 18 درصد از میانگین سرعت جهانی اینترنت موبایل عقب هستیم.

قیمت اینترنت به طور متوسط ​​34 درصد افزایش یافته است. برخی نقش واژه معتدل را به کلی نادیده می گیرند و آن را به طور غیرمنطقی با افزایش 20 درصدی دستمزد کارگران مقایسه می کنند. وجود کلمه «متوسط» در هر دو مورد نشان دهنده تقریبی بودن افزایش ها است، اما معیار افزایش دستمزد در نظر گرفتن موارد زیادی از جمله قیمت مسکن و مواد غذایی است که چون رشد آنها از این کلمات بیشتر است نباید با سرعت اینترنت و حقوق مرتبط باشد.

ضمن اینکه افزایش قیمت اینترنت را نیز باید از دید اپراتورها در نظر گرفت. مرکز آمار در آخرین گزارش خود با بررسی شاخص قیمت، تورم نقطه به نقطه را 40.2 درصد اعلام کرد، در حالی که شاخص قیمت هتل ها و رستوران ها 56.5 درصد افزایش داشته است یا پوشاک و کفش، تنباکو، سرگرمی و آموزش و غذا. با نرخ 40 تا 47 درصد پیشرفت داشته اند، ارتباطات با نرخ تورم 16.3 درصد نسبت به آذرماه سال گذشته در انتهای جدول تورم قرار دارد. افزایش بی رویه قیمت بسته های اینترنتی عادلانه نیست اما این مشکل را نیز نباید نادیده گرفت.

افزایش قیمت اینترنت تنها هزینه ای نیست که بر مردم تحمیل می شود. درست است، واقعی!

بسته های اینترنت موبایل گران شده است اما نه تنها مردم نگران این مشکل هستند. گروهی از کاربران شکایت از افزایش قیمت بسته اینترنت همراه را بدون هیچ توضیحی در معرض تداوم فیلترینگ و تعیین محدودیت های سخت قرار دادند.

به گفته چنین افرادی، با توجه به محدودیت دسترسی به تمامی شبکه های اجتماعی پرطرفدار دنیا از جمله اینستاگرام، مسدود شدن مسیر پیام رسان هایی مانند تلگرام و واتس اپ و حتی در برخی موارد، افزایش قیمت بسته اینترنت همراه منصفانه نیست. فروشگاه‌های مهم و حیاتی مانند پلی استور، زیرا کاربران علاوه بر پرداخت هزینه خرید بسته اینترنت همراه، برای خرید ابزارهای فیلترینگ بای‌پس باید هزینه جداگانه‌ای نیز پرداخت کنند. علاوه بر این، استفاده از ابزارهایی برای دور زدن محدودیت های اینترنت، امنیت کاربران در اینترنت را به خطر می اندازد و می تواند منجر به مواردی مانند سرقت موجودی حساب های بانکی شود.

آنها همچنین افزایش قیمت اینترنت را با ذکر مواردی مانند هزینه کم و مقایسه آن با هزینه اینترنت در سایر نقاط جهان توجیه می کنند. ما نمی دانیم که تقریباً همه چیز در ایران به دلیل افزایش قیمت دلار در مقایسه با سایر نقاط جهان ارزان است، اما اگر به تاریخ دقت کنیم، متوجه می شویم که کالاها و خدمات با توجه به قیمت مقرون به صرفه هستند. متوسط ​​درآمد خانوار و حقوق کارمندان و کارگران. ، مشخصه.

اینترنت موبایل در امارات سریعترین اینترنت در بین کشورهای جهان است، اما وقتی صحبت از شاخص دسترسی به اینترنت به میان می آید، همان امارات نمی تواند رتبه بالاتر از 63 را داشته باشد. ایران در شاخص دسترسی به اینترنت رتبه 68 را دارد و اگرچه بهتر از آن است. کشورهایی مانند عربستان سعودی با رتبه 74 و جمهوری آذربایجان در رتبه 87 در مقایسه با ترکیه، پاکستان، قطر، کویت، عمان و بحرین عملکرد ضعیفی دارند. .

اطلاعات موجود در وب سایت Numbeo نشان می دهد که ایرانی ها ماهانه 2.19 دلار برای قبض تلفن همراه از جمله بسته اینترنت 10 گیگابایتی پرداخت می کنند. این عدد در سوئیس تقریبا 28 برابر است. هزینه قبض تلفن همراه در ترکیه سه برابر ایران است.