شرایط اخذ وام 300 میلیونی برای مستاجران اعلام شد

شرایط اخذ وام 300 میلیونی برای مستاجران اعلام شد

طبق قانون مستاجران واجد شرایط می توانند برای حمایت از سپرده از 40 تا 300 میلیون تومان وام دریافت کرده و اقساط آن را طی 5 سال پرداخت کنند. اما بانک ها بنا به دلایلی کار نمی کنند و همین مشکل باعث شده است تا ترافیک زیادی از مستاجران در صف درخواست های اعتباری به وجود بیاید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وام کمک سپرده مسکن که در سال 1398 وارد ادبیات بازار مسکن ایران شد، تلاشی از سوی دولت وقت برای حمایت از مستاجران در دوران کرونا و در آینده با ادامه روند صعودی قیمت مسکن بود. بازار به پشتوانه اجتناب ناپذیر بازار تبدیل شده است.

طبق اصلاحات قانونی اخیر، وام کمک سپرده مسکن برای مستاجران واجد شرایط در تهران 200 میلیون تومان، در مراکز استان ها 150 میلیون تومان، در سایر شهرها 100 میلیون تومان و در روستاها 40 میلیون تومان است. این در حالی است که بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانان، وام و سپرده مستاجران واجد شرایط دارای فرزند سوم یا بیشتر از ابتدای سال ۱۳۹۸ مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

نرخ سود این وام مستاجر عادی بر اساس مصوبه هیئت پول و اعتبار محاسبه شده و به عنوان وام با کارمزد 4 درصد به خانوارهایی که دارای شرایط قانون جوانان باشند پرداخت می شود. شایان ذکر است که پس از افزایش نرخ سود بانکی از 18 به 23 درصد در شورای پول و اعتبار، مقرر شد نرخ سود واحدهای مسکونی ثابت بماند – 18 درصد، اما برای وام سپرده، نامه سود هنوز اعلام نشده است و همین مشکل، بازی نرخ سود نیز به موانع بازپرداخت وام و سپرده اضافه شده است.

بر اساس آخرین آمار وزارت راه و شهرسازی، تاکنون یک میلیون و 654 هزار و 36 مستاجر در سامانه tem.mrud.ir ثبت نام کرده اند که از این تعداد یک میلیون و 469 هزار و 875 نفر مشمول دریافت ودیعه مسکن هستند.

جالب است بدانید از بین واجدین شرایط یک میلیون و 33 هزار و 305 نفر به بانک ها معرفی شدند و بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی احمد خادمیان، مدیرکل دفتر ملی طرح های نهضت مسکن، تنها 445 هزار و 68 نفر. از آنها قرارداد بسته شد و تسهیلات دریافت شد.

با فرض پایبندی بانک ها به نرخ سود 18 درصدی، مستاجرانی در تهران که موفق به دریافت وام حمایت از سپرده 200 میلیون تومانی می شوند، باید اقساط ماهانه پنج میلیون و 78 هزار تومانی را به مدت 5 سال و کل سود وام خود را بپردازند. حدود 105 میلیون تومان خواهد بود.

در کلان شهرها مستاجرینی که 60 ماهه 150 میلیون تومان وام می گیرند باید ماهیانه حدود سه میلیون و 810 هزار تومان بپردازند و کل سودی که می پردازند حدود 78 میلیون تومان است.

همچنین در سایر مناطق شهری در ازای دریافت ودیعه 100 میلیون تومانی باید اقساط ماهیانه حدود 2 میلیون و 540 هزار تومان را به مدت 5 سال پرداخت کنند و کل سود پرداختی آنها حدود 52 میلیون تومان خواهد بود.

در مناطق روستایی که ودیعه مسکن برای اولین بار در دستور کار قرار می گیرد، مستاجران واجد شرایط برای وام 40 میلیون تومانی باید ماهیانه کمی بیش از یک میلیون تومان بپردازند و کل سود پرداختی آنها حدود 21 میلیون تومان خواهد بود.

در نهایت مستاجرینی که بر اساس قانون کمک به خانواده و جوانان 300 میلیون تومان وام ودیعه مسکن دریافت خواهند کرد، از آنجایی که این وام وام با کارمزد 4 درصد خواهد بود، تنها 27 میلیون تومان سود و ماهانه خود را پرداخت خواهند کرد. اقساط از 5 خواهد بود. از 5 میلیون تومان در ماه بیشتر نمی شود.